Gázban utazik az Iveco

Iveco Stralis CNG

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.15. 12.00

Az Iveco továbbra is nagy jövőt lát a CNG-hajtásban, amit jól tükröz, hogy nemrég piacra dobta Stralis Euro 6-os motorral szerelt gázüzemű változatát.

Az Iveco hosszú ideje dolgozik földgázhajtású modellkínálatának fejlesztésén, elsősorban olyan iparágak szállítási feladatainak ellátására, mint az áruszállítás, a rövid vagy hosszú távú logisztika és a hulladékgyűjtés és -szállítás. Az olasz gyártó nemrég bejelentette, hogy piacra dobja a Stralis modellcsalád új, Euro 6-os, CNG-vel hajtott változatait.

A két- illetve háromtengelyes járműveket és kéttengelyes nyergesvontatókat kínáló alternatív üzemanyaggal hajtott modellcsalád változatai azon a szerelősoron készülnek Madridban, ahol a dízelüzemű járművek is.  A 270-330 közötti teljesítménnyel rendelkező Cursor 8-as erőforrásokhoz 16 sebességes manuális ZF-sebességváltót, illetve egy hidraulikus nyomatékváltóval rendelkező hatsebességes automatikus Allison váltót kínál. A CNG-hajtású Stralis modellek üzemanyagtartályainak űrtartalma 400 és 1300 liter között változik, de a megrendelők számos tartályelrendezés közül választhatnak.

-130 fokra hűtött földgáz

Az új Euro 6-os motorokkal szerelt Stralisokat az Iveco cseppfolyósított földgázüzemű (LNG) változatban is kínálja, melynek hatótávolsága 750 kilométer. Ez a nyergesvontató az alapfelszereltség részeként 4 darab 70 literes CNG-tartállyal és egy 525 literes, hőszigetelt LNG-tartállyal rendelkezik. A földgázt a rendszer cseppfolyós halmazállapotban -130 °C hőmérsékleten és 9 bar nyomás mellett tárolja, majd a motorba történő befecskendezés előtt gáz halmazállapotúvá alakítja.

A CNG-vel hajtott változatok ugyanazt az ergonómiát kínálják, mint a hagyományos üzemű Stralis modellek

Az Iveco az egyetlen olyan európai gyártó, amely továbbfejlesztette a CNG-technológiát használó modelljeit. Az új Euro 6-os, FPT Industrial motorokat sztöchiometrikus égés, azaz a levegő és az üzemanyag kémiailag kiegyensúlyozott aránya, 100%-os földgázhajtás, valamint Otto-ciklus jellemzi, ahol a gyújtógyertyák gyújtják be a hengerenként két befecskendező által bejuttatott üzemanyagot. A kipufogógázt egy szabványos, passzív, hármas hatású katalizátor kezeli, ezért nincs szükség további adalékanyagok alkalmazására. Az Iveco eddig összesen 12 000 CNG-üzemű járművet értékesített, amelyből csak 2013-ban 2000 darabot helyeztek forgalomba. Az első LNG-s Stralisok a hónap elején álltak forgalomba Olaszországban.

Kommentek

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.