Ikarus, amely sínen jár

Sínautóbusz Malajziából

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.11. 12.00

Olyan, mint egy Ikarus autóbusz, azonban nem gumi, hanem vaskerekeken gurul. Malajziában éveken át közlekedtek magyar sínautóbuszok.

A nyolcvanas évek elején a Ganz-Mávagban olyan vasúti jármű gondolata született meg, amely olcsón és gyorsan legyártható, fejlesztése pedig nem igényel különösebb ráfordítást. Ezen feltételek teljesülését az egykori szocialista nagyvállalat egy önhordó autóbusz karosszéria felhasználásában látta, melyet már csak a szükséges hajtással kellett felszerelni. A dolog persze azért nem volt ilyen egyszerű, de a sínautóbusz megszületése viszonylag gyorsan történt. A Ganz szakemberei az Ikarus Karosszéria és Járműgyár kiforrott típuscsaládját, az Ikarus 200-as modellsorozatot választották alapként.

Az első prototípus 1983-ra készült el. A kétrészes dízel motorvonat a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. Bár magát a modellt nagy érdeklődés övezte, ténylegesen csak a maláj Keretapi Tanah Melaju Berhad (KTMB) vasúttársaság rendelt belőle 10 darabot 1986-ban. Ezek között volt két-,három-, illetve ötrészes szerelvény is. A vonatokat a Ganz folyamatosan szállította a KTMB részére, a legutolsó 1992-ben hagyta el a gyárat.

Buszos életérzés

A Ganz-Ikarus sínbuszt elsősorban a kisforgalmú, kis tengelyterhelésű vasúti mellékvonalakra tervezték. A motorkocsit egy, vagy adott esetben két 250 kilowatt teljesítményű, hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtotta, mellyel 100 km/órás maximális sebességre volt képes. Az utasteret az Ikarus 256-os buszokban használt kárpitozott, fejtámlás ülésekkel szerelték, mindkét oldalt dupla elrendezéssel. A legkisebb, kétrészes szerelvényben 86 ülést helyeztek el, míg a háromrészesben 120 ülőhely volt.

Egy ötrészes, malajziai szerelvény

Hogy teljes legyen a kényelem a Ganz-Ikarus motorkocsikban WC-ket is kialakítottak, a felszálló előtereket pedig huzatvédő paravánokkal választották el az utastértől. Az utasok le és felszállása a szintén az Ikarus 256-os járműveknél alkalmazott elektropneumatikus lengő-tolóajtók működtetésével történt. A Malajziába szállított motorkocsik többségét elhúzható ablakokkal gyártották, azonban volt olyan jármű is, amelyet már légkondicionálóval vásárolt meg a KTMB.

Egy ideig a MÁV is fontolgatta az Ganz-Ikarus motorvonatok forgalomba állítását, mivel a ’80-as években a hazai vasúti mellékvonalak rendkívül túlterheltek voltak. 1986-ban a MÁV kísérleti jelleggel még egy Ikarus 260-ast is átalakított sínautóbusszá, azonban a próbafutásokat követően visszaalakították rendes közúti forgalomra alkalmas autóbusszá.

Forrás: Ganzdata.hu/Vezess

Kommentek

  • Pppp

    Hát igen, volt itt ipar és mezőgazadaság is, világszínvonalú, csak sikerült sz’rért h’gyért elkótyvetyélni, most csak egy kizsákmányolandó gyarmat vagyunk.

  • maliganhuligan

    Van egy tippem, hogy nálunk (is) a szélessége miatt bukott el. Malajziában kisebbek az emberek. A Bzmot szélessége 3073 mm, az Ikarus 200-as szériáé 2500 mm.
    Egyik régi ismerős mondta anno, a lustaság leleményessé teszi az embert. A pénzhiány még inkább! De amúgy jópofa ötlet volt.

  • oszkopeter

    @Pppp
    Azért azt nem árt tudni, hogy az Ikarus a nyolcvanas évek végére teljesen legatyásodott, rég nem volt pénz fejlesztésre és a termékei eléggé elavultnak számítottak. A gyártás nagy részét a kőkorszaki, 70-as évek elején kifejlesztett 200-as széria adta még a kilencvenes években is.

    Azt sem árt tudni, hogy épp a legvéresebben “gyarmatozó” Széles Gábor volt az, aki az Ikarus korai privatizációját (és feltőkésítését) megakadályozta. A Volvo végül Törökországba ment és megcsinálta Európa legnagyobb buszgyárát, nem mellékesen volt Ikarusos mérnökök segítségével.
    Az orosz piac összeomlását a még mindig döntően a 200-as szériával operáló Ikarus már nem bírta ki, ezért kényszerből Széles végül eladta az Irisbusnak, akinek nem voltak komolyak a szándékai, csak piacot akart szerezni, de valószínűleg a megroggyant gyár ekkor már menthetetlen volt.

    Köszönjük tehát meg Széles Gábor “nemleszünk gyarmat” Úrnak a magyar ipar egyik zászlóshajójának ilyen remek menedzsmentjét, és gondoljuk rá minden egyes alkalommal amikor Budapesten felszállunk egy török gyártású Volvóra…

  • husky

    1989 óta minden kormány hagyta, ebek harmincadjára jutni a teljes eredeti magyar ipart!
    Azoban van valami fura ebben a sínautóbuszos dologban, a Leyland is nagy erőkkel fejlesztett ezen a téren az 1970-es évek végén majd az 1980-as években, a brit kisforgalmu vasúvonalak számára. Mindneki díjazta, mindnekinek tetszett az olcsó egyszerű üzemeltetés, mégis pár év múlva valamiért bebukott. A síneket végül felszedték, maradtak a gumkerekű buszok.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.