Ikarus, amely sínen jár

Sínautóbusz Malajziából

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.11. 12.00

Olyan, mint egy Ikarus autóbusz, azonban nem gumi, hanem vaskerekeken gurul. Malajziában éveken át közlekedtek magyar sínautóbuszok.

A nyolcvanas évek elején a Ganz-Mávagban olyan vasúti jármű gondolata született meg, amely olcsón és gyorsan legyártható, fejlesztése pedig nem igényel különösebb ráfordítást. Ezen feltételek teljesülését az egykori szocialista nagyvállalat egy önhordó autóbusz karosszéria felhasználásában látta, melyet már csak a szükséges hajtással kellett felszerelni. A dolog persze azért nem volt ilyen egyszerű, de a sínautóbusz megszületése viszonylag gyorsan történt. A Ganz szakemberei az Ikarus Karosszéria és Járműgyár kiforrott típuscsaládját, az Ikarus 200-as modellsorozatot választották alapként.

Az első prototípus 1983-ra készült el. A kétrészes dízel motorvonat a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. Bár magát a modellt nagy érdeklődés övezte, ténylegesen csak a maláj Keretapi Tanah Melaju Berhad (KTMB) vasúttársaság rendelt belőle 10 darabot 1986-ban. Ezek között volt két-,három-, illetve ötrészes szerelvény is. A vonatokat a Ganz folyamatosan szállította a KTMB részére, a legutolsó 1992-ben hagyta el a gyárat.

Buszos életérzés

A Ganz-Ikarus sínbuszt elsősorban a kisforgalmú, kis tengelyterhelésű vasúti mellékvonalakra tervezték. A motorkocsit egy, vagy adott esetben két 250 kilowatt teljesítményű, hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtotta, mellyel 100 km/órás maximális sebességre volt képes. Az utasteret az Ikarus 256-os buszokban használt kárpitozott, fejtámlás ülésekkel szerelték, mindkét oldalt dupla elrendezéssel. A legkisebb, kétrészes szerelvényben 86 ülést helyeztek el, míg a háromrészesben 120 ülőhely volt.

Egy ötrészes, malajziai szerelvény

Hogy teljes legyen a kényelem a Ganz-Ikarus motorkocsikban WC-ket is kialakítottak, a felszálló előtereket pedig huzatvédő paravánokkal választották el az utastértől. Az utasok le és felszállása a szintén az Ikarus 256-os járműveknél alkalmazott elektropneumatikus lengő-tolóajtók működtetésével történt. A Malajziába szállított motorkocsik többségét elhúzható ablakokkal gyártották, azonban volt olyan jármű is, amelyet már légkondicionálóval vásárolt meg a KTMB.

Egy ideig a MÁV is fontolgatta az Ganz-Ikarus motorvonatok forgalomba állítását, mivel a ’80-as években a hazai vasúti mellékvonalak rendkívül túlterheltek voltak. 1986-ban a MÁV kísérleti jelleggel még egy Ikarus 260-ast is átalakított sínautóbusszá, azonban a próbafutásokat követően visszaalakították rendes közúti forgalomra alkalmas autóbusszá.

Forrás: Ganzdata.hu/Vezess

Kommentek

  • Pppp

    Hát igen, volt itt ipar és mezőgazadaság is, világszínvonalú, csak sikerült sz’rért h’gyért elkótyvetyélni, most csak egy kizsákmányolandó gyarmat vagyunk.

  • maliganhuligan

    Van egy tippem, hogy nálunk (is) a szélessége miatt bukott el. Malajziában kisebbek az emberek. A Bzmot szélessége 3073 mm, az Ikarus 200-as szériáé 2500 mm.
    Egyik régi ismerős mondta anno, a lustaság leleményessé teszi az embert. A pénzhiány még inkább! De amúgy jópofa ötlet volt.

  • oszkopeter

    @Pppp
    Azért azt nem árt tudni, hogy az Ikarus a nyolcvanas évek végére teljesen legatyásodott, rég nem volt pénz fejlesztésre és a termékei eléggé elavultnak számítottak. A gyártás nagy részét a kőkorszaki, 70-as évek elején kifejlesztett 200-as széria adta még a kilencvenes években is.

    Azt sem árt tudni, hogy épp a legvéresebben “gyarmatozó” Széles Gábor volt az, aki az Ikarus korai privatizációját (és feltőkésítését) megakadályozta. A Volvo végül Törökországba ment és megcsinálta Európa legnagyobb buszgyárát, nem mellékesen volt Ikarusos mérnökök segítségével.
    Az orosz piac összeomlását a még mindig döntően a 200-as szériával operáló Ikarus már nem bírta ki, ezért kényszerből Széles végül eladta az Irisbusnak, akinek nem voltak komolyak a szándékai, csak piacot akart szerezni, de valószínűleg a megroggyant gyár ekkor már menthetetlen volt.

    Köszönjük tehát meg Széles Gábor “nemleszünk gyarmat” Úrnak a magyar ipar egyik zászlóshajójának ilyen remek menedzsmentjét, és gondoljuk rá minden egyes alkalommal amikor Budapesten felszállunk egy török gyártású Volvóra…

  • husky

    1989 óta minden kormány hagyta, ebek harmincadjára jutni a teljes eredeti magyar ipart!
    Azoban van valami fura ebben a sínautóbuszos dologban, a Leyland is nagy erőkkel fejlesztett ezen a téren az 1970-es évek végén majd az 1980-as években, a brit kisforgalmu vasúvonalak számára. Mindneki díjazta, mindnekinek tetszett az olcsó egyszerű üzemeltetés, mégis pár év múlva valamiért bebukott. A síneket végül felszedték, maradtak a gumkerekű buszok.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.