Ikarus, amely sínen jár

Sínautóbusz Malajziából

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.11. 12.00

Olyan, mint egy Ikarus autóbusz, azonban nem gumi, hanem vaskerekeken gurul. Malajziában éveken át közlekedtek magyar sínautóbuszok.

A nyolcvanas évek elején a Ganz-Mávagban olyan vasúti jármű gondolata született meg, amely olcsón és gyorsan legyártható, fejlesztése pedig nem igényel különösebb ráfordítást. Ezen feltételek teljesülését az egykori szocialista nagyvállalat egy önhordó autóbusz karosszéria felhasználásában látta, melyet már csak a szükséges hajtással kellett felszerelni. A dolog persze azért nem volt ilyen egyszerű, de a sínautóbusz megszületése viszonylag gyorsan történt. A Ganz szakemberei az Ikarus Karosszéria és Járműgyár kiforrott típuscsaládját, az Ikarus 200-as modellsorozatot választották alapként.

Az első prototípus 1983-ra készült el. A kétrészes dízel motorvonat a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. Bár magát a modellt nagy érdeklődés övezte, ténylegesen csak a maláj Keretapi Tanah Melaju Berhad (KTMB) vasúttársaság rendelt belőle 10 darabot 1986-ban. Ezek között volt két-,három-, illetve ötrészes szerelvény is. A vonatokat a Ganz folyamatosan szállította a KTMB részére, a legutolsó 1992-ben hagyta el a gyárat.

Buszos életérzés

A Ganz-Ikarus sínbuszt elsősorban a kisforgalmú, kis tengelyterhelésű vasúti mellékvonalakra tervezték. A motorkocsit egy, vagy adott esetben két 250 kilowatt teljesítményű, hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtotta, mellyel 100 km/órás maximális sebességre volt képes. Az utasteret az Ikarus 256-os buszokban használt kárpitozott, fejtámlás ülésekkel szerelték, mindkét oldalt dupla elrendezéssel. A legkisebb, kétrészes szerelvényben 86 ülést helyeztek el, míg a háromrészesben 120 ülőhely volt.

Egy ötrészes, malajziai szerelvény

Hogy teljes legyen a kényelem a Ganz-Ikarus motorkocsikban WC-ket is kialakítottak, a felszálló előtereket pedig huzatvédő paravánokkal választották el az utastértől. Az utasok le és felszállása a szintén az Ikarus 256-os járműveknél alkalmazott elektropneumatikus lengő-tolóajtók működtetésével történt. A Malajziába szállított motorkocsik többségét elhúzható ablakokkal gyártották, azonban volt olyan jármű is, amelyet már légkondicionálóval vásárolt meg a KTMB.

Egy ideig a MÁV is fontolgatta az Ganz-Ikarus motorvonatok forgalomba állítását, mivel a ’80-as években a hazai vasúti mellékvonalak rendkívül túlterheltek voltak. 1986-ban a MÁV kísérleti jelleggel még egy Ikarus 260-ast is átalakított sínautóbusszá, azonban a próbafutásokat követően visszaalakították rendes közúti forgalomra alkalmas autóbusszá.

Forrás: Ganzdata.hu/Vezess

Kommentek

  • Pppp

    Hát igen, volt itt ipar és mezőgazadaság is, világszínvonalú, csak sikerült sz’rért h’gyért elkótyvetyélni, most csak egy kizsákmányolandó gyarmat vagyunk.

  • maliganhuligan

    Van egy tippem, hogy nálunk (is) a szélessége miatt bukott el. Malajziában kisebbek az emberek. A Bzmot szélessége 3073 mm, az Ikarus 200-as szériáé 2500 mm.
    Egyik régi ismerős mondta anno, a lustaság leleményessé teszi az embert. A pénzhiány még inkább! De amúgy jópofa ötlet volt.

  • oszkopeter

    @Pppp
    Azért azt nem árt tudni, hogy az Ikarus a nyolcvanas évek végére teljesen legatyásodott, rég nem volt pénz fejlesztésre és a termékei eléggé elavultnak számítottak. A gyártás nagy részét a kőkorszaki, 70-as évek elején kifejlesztett 200-as széria adta még a kilencvenes években is.

    Azt sem árt tudni, hogy épp a legvéresebben “gyarmatozó” Széles Gábor volt az, aki az Ikarus korai privatizációját (és feltőkésítését) megakadályozta. A Volvo végül Törökországba ment és megcsinálta Európa legnagyobb buszgyárát, nem mellékesen volt Ikarusos mérnökök segítségével.
    Az orosz piac összeomlását a még mindig döntően a 200-as szériával operáló Ikarus már nem bírta ki, ezért kényszerből Széles végül eladta az Irisbusnak, akinek nem voltak komolyak a szándékai, csak piacot akart szerezni, de valószínűleg a megroggyant gyár ekkor már menthetetlen volt.

    Köszönjük tehát meg Széles Gábor “nemleszünk gyarmat” Úrnak a magyar ipar egyik zászlóshajójának ilyen remek menedzsmentjét, és gondoljuk rá minden egyes alkalommal amikor Budapesten felszállunk egy török gyártású Volvóra…

  • husky

    1989 óta minden kormány hagyta, ebek harmincadjára jutni a teljes eredeti magyar ipart!
    Azoban van valami fura ebben a sínautóbuszos dologban, a Leyland is nagy erőkkel fejlesztett ezen a téren az 1970-es évek végén majd az 1980-as években, a brit kisforgalmu vasúvonalak számára. Mindneki díjazta, mindnekinek tetszett az olcsó egyszerű üzemeltetés, mégis pár év múlva valamiért bebukott. A síneket végül felszedték, maradtak a gumkerekű buszok.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.