Magyar távolsági busz bakáknak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.04. 12.00

A magyar buszgyártás ezredfordulós színvonalát képviselő katonai típus kevéssé ismert idehaza, pedig már több mint tíz éves.

2002-ben a Magyar Honvédség járműparkjának korszerűsítése érdekében 15 évre szóló beszerzési program indult. A fejlesztés során célul tűzték ki a leharcolt Ikarus 250-es, 256-os és 280-as autóbuszok leváltását. A Honvédelmi Minisztérium tenderén az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat (Ikarus EAG) hirdették ki győztesnek, mely az újonnan kifejlesztett E95M típussal pályázott. Nem túlzás azt állítani, hogy megszületése a Magyar Honvédség tenderének köszönhető, ugyanakkor az is tény, hogy az ezredforduló környékén a cég mátyásföldi üzemében már eltökélt szándék mutatkozott arra, hogy olyan típussal rukkoljanak elő a hazai volánok számára, mely az intercity kialakítást és a turista autóbuszok tágasságát és kényelmét ötvözi.

Az új autóbuszok beszerzését a Magyar Honvédég 2002-ben kezdte el

Az E95M az Ikarus EAG jól bevált típusainak előnyös tulajdonságait egyesítette. A modell az Ikarus E98 turista-, valamint az E95-ös intercity autóbusz közötti kategóriában helyezkedik el, ennek köszönhetően mindkét típus jegyeiből örökölt ezt-azt. Külső megjelenésében az ezredfordulón megálmodott faceliftes formavilág köszön vissza, melyet első ízben 2002-ben az E94-en vezetettek be. Az E95M érdekessége, hogy a mátyásföldiek a korábban az Ikarus 250-es típuson megszokott ajtóelrendezést választották, ennek megfelelően a második ajtó a második tengely mögé került. A típus ugyanakkor rendelhető volt 1-1-0-ás ajtókiosztással is.
A megfelelő súlyelosztás érdekében a légkondicionáló berendezést a két tengely közötti tetőrészre szerelték, melyet az oldal- és homlokzati részén alkalmazott tuningszerű elemmel tettek esztétikusabbá. A jármű alváza a Rábától származik, Euro 3-as környezetvédelmi normáknak megfelelő, hathengeres, 274 lóerős motorját pedig a Daimler szállította. A kocsikon olyan extrák is megtalálhatóak, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó, valamint a vegyszerekkel tisztítható utastér. Az első prototípust a 2003-ban, a Budapesten megrendezett 6. Közép-Európai Védelmi Felszerelés és Repülési Szakkiállításon mutatták be. Az Ikarus E95M-ből jelenleg 20 darab van állományban a Magyar Honvédségnél.

Az Ikarus EAG 2004-ben elkészítette a modell polgári változatát is, melyet E95 Expressre névre kereszteltek. A jármű a maga korában rendkívül igényesen kidolgozott konstrukció volt, utastere messzemenőleg ízléses és ergonomikus elrendezésű volt. A polgári változatból finn rokonaink vásároltak először. Az E95M-et és az Express-t is a Torma Stúdió tervezte, melyet Torma Lajos, az Ikarus 2003-ban elhunyt főkonstruktőre vezetett. A csapat tagja volt Kozák Péter is, aki az Ikarus EAG 2007-es bezárását követően megálmodta az S91-est, mely keresett modellnek számít a skandináv országokban.

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.