Magyar távolsági busz bakáknak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.04. 12.00

A magyar buszgyártás ezredfordulós színvonalát képviselő katonai típus kevéssé ismert idehaza, pedig már több mint tíz éves.

2002-ben a Magyar Honvédség járműparkjának korszerűsítése érdekében 15 évre szóló beszerzési program indult. A fejlesztés során célul tűzték ki a leharcolt Ikarus 250-es, 256-os és 280-as autóbuszok leváltását. A Honvédelmi Minisztérium tenderén az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat (Ikarus EAG) hirdették ki győztesnek, mely az újonnan kifejlesztett E95M típussal pályázott. Nem túlzás azt állítani, hogy megszületése a Magyar Honvédség tenderének köszönhető, ugyanakkor az is tény, hogy az ezredforduló környékén a cég mátyásföldi üzemében már eltökélt szándék mutatkozott arra, hogy olyan típussal rukkoljanak elő a hazai volánok számára, mely az intercity kialakítást és a turista autóbuszok tágasságát és kényelmét ötvözi.

Az új autóbuszok beszerzését a Magyar Honvédég 2002-ben kezdte el

Az E95M az Ikarus EAG jól bevált típusainak előnyös tulajdonságait egyesítette. A modell az Ikarus E98 turista-, valamint az E95-ös intercity autóbusz közötti kategóriában helyezkedik el, ennek köszönhetően mindkét típus jegyeiből örökölt ezt-azt. Külső megjelenésében az ezredfordulón megálmodott faceliftes formavilág köszön vissza, melyet első ízben 2002-ben az E94-en vezetettek be. Az E95M érdekessége, hogy a mátyásföldiek a korábban az Ikarus 250-es típuson megszokott ajtóelrendezést választották, ennek megfelelően a második ajtó a második tengely mögé került. A típus ugyanakkor rendelhető volt 1-1-0-ás ajtókiosztással is.
A megfelelő súlyelosztás érdekében a légkondicionáló berendezést a két tengely közötti tetőrészre szerelték, melyet az oldal- és homlokzati részén alkalmazott tuningszerű elemmel tettek esztétikusabbá. A jármű alváza a Rábától származik, Euro 3-as környezetvédelmi normáknak megfelelő, hathengeres, 274 lóerős motorját pedig a Daimler szállította. A kocsikon olyan extrák is megtalálhatóak, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó, valamint a vegyszerekkel tisztítható utastér. Az első prototípust a 2003-ban, a Budapesten megrendezett 6. Közép-Európai Védelmi Felszerelés és Repülési Szakkiállításon mutatták be. Az Ikarus E95M-ből jelenleg 20 darab van állományban a Magyar Honvédségnél.

Az Ikarus EAG 2004-ben elkészítette a modell polgári változatát is, melyet E95 Expressre névre kereszteltek. A jármű a maga korában rendkívül igényesen kidolgozott konstrukció volt, utastere messzemenőleg ízléses és ergonomikus elrendezésű volt. A polgári változatból finn rokonaink vásároltak először. Az E95M-et és az Express-t is a Torma Stúdió tervezte, melyet Torma Lajos, az Ikarus 2003-ban elhunyt főkonstruktőre vezetett. A csapat tagja volt Kozák Péter is, aki az Ikarus EAG 2007-es bezárását követően megálmodta az S91-est, mely keresett modellnek számít a skandináv országokban.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.