Magyar távolsági busz bakáknak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.04. 12.00

A magyar buszgyártás ezredfordulós színvonalát képviselő katonai típus kevéssé ismert idehaza, pedig már több mint tíz éves.

2002-ben a Magyar Honvédség járműparkjának korszerűsítése érdekében 15 évre szóló beszerzési program indult. A fejlesztés során célul tűzték ki a leharcolt Ikarus 250-es, 256-os és 280-as autóbuszok leváltását. A Honvédelmi Minisztérium tenderén az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat (Ikarus EAG) hirdették ki győztesnek, mely az újonnan kifejlesztett E95M típussal pályázott. Nem túlzás azt állítani, hogy megszületése a Magyar Honvédség tenderének köszönhető, ugyanakkor az is tény, hogy az ezredforduló környékén a cég mátyásföldi üzemében már eltökélt szándék mutatkozott arra, hogy olyan típussal rukkoljanak elő a hazai volánok számára, mely az intercity kialakítást és a turista autóbuszok tágasságát és kényelmét ötvözi.

Az új autóbuszok beszerzését a Magyar Honvédég 2002-ben kezdte el

Az E95M az Ikarus EAG jól bevált típusainak előnyös tulajdonságait egyesítette. A modell az Ikarus E98 turista-, valamint az E95-ös intercity autóbusz közötti kategóriában helyezkedik el, ennek köszönhetően mindkét típus jegyeiből örökölt ezt-azt. Külső megjelenésében az ezredfordulón megálmodott faceliftes formavilág köszön vissza, melyet első ízben 2002-ben az E94-en vezetettek be. Az E95M érdekessége, hogy a mátyásföldiek a korábban az Ikarus 250-es típuson megszokott ajtóelrendezést választották, ennek megfelelően a második ajtó a második tengely mögé került. A típus ugyanakkor rendelhető volt 1-1-0-ás ajtókiosztással is.
A megfelelő súlyelosztás érdekében a légkondicionáló berendezést a két tengely közötti tetőrészre szerelték, melyet az oldal- és homlokzati részén alkalmazott tuningszerű elemmel tettek esztétikusabbá. A jármű alváza a Rábától származik, Euro 3-as környezetvédelmi normáknak megfelelő, hathengeres, 274 lóerős motorját pedig a Daimler szállította. A kocsikon olyan extrák is megtalálhatóak, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó, valamint a vegyszerekkel tisztítható utastér. Az első prototípust a 2003-ban, a Budapesten megrendezett 6. Közép-Európai Védelmi Felszerelés és Repülési Szakkiállításon mutatták be. Az Ikarus E95M-ből jelenleg 20 darab van állományban a Magyar Honvédségnél.

Az Ikarus EAG 2004-ben elkészítette a modell polgári változatát is, melyet E95 Expressre névre kereszteltek. A jármű a maga korában rendkívül igényesen kidolgozott konstrukció volt, utastere messzemenőleg ízléses és ergonomikus elrendezésű volt. A polgári változatból finn rokonaink vásároltak először. Az E95M-et és az Express-t is a Torma Stúdió tervezte, melyet Torma Lajos, az Ikarus 2003-ban elhunyt főkonstruktőre vezetett. A csapat tagja volt Kozák Péter is, aki az Ikarus EAG 2007-es bezárását követően megálmodta az S91-est, mely keresett modellnek számít a skandináv országokban.

Kommentek

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

F1: Világbajnok tanácsadó segíti Bottast

A 2017-re a Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas nagyon örül neki, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen segíti majd őt a háttérből.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.