Múlt hét csütörtökön rendezték meg a hazai autóbuszos szakma legrangosabb eseményét, a 11. tököli Nemzetközi Autóbuszfesztivált. A rendezvény 2014-re – mely korábban számtalan hazai buszpremier helyszíne volt – méltóságteljes, autóbuszos oldtimer találkozóvá szelídült, ami bizony nem a szervezők hibája.

A tököli találkozó előtt egy nappal rendezték meg Zsámbékon Busexpót, mely elvitte a premierek egy részét. Azt a keveset is. Sőt, több olyan magyar és külföldi gyártó is volt, amelyik idén nem vett részt a tököli repülőtéren tartott buszmustrán. A távolmaradók között van a Credo buszokat gyártó Kravtex, az Evopro, valamint az MAN hazai képviselete, továbbá a Setra és a Mercedes magyarországi forgalmazója, az Evobus Hungária is. (A képekre kattintva hatalmas galéria nyílik!)

Az Iveco Bus nem bízta a véletlenre, olyan típust hozott Tökölre, amely mind elővárosi, mind pedig városi használatra alkalmas lehet. Az Crossway 2-3 részben alacsonypadlós változata ezen a rendezvényen tartotta magyarországi premierjét

Aztán persze akadtak olyan gyártók is, amelyek idén sem Zsámbékon, sem pedig Tökölön nem állítottak fel standot. Ilyen volt Scania, a Solaris, de számos beszállító is távol maradt a buszfesztiváltól. A hiányzás nem az egykoron szebb napokat élt buszos rendezvény színvonal csökkenésével, hanem sokkal inkább a magyar autóbuszpiac alultápláltságával magyarázható.

Hiába kínálja a nemzetközi autóbuszos fesztivál évek óta ugyanazokat a színvonalas programokat, el kell fogadni, hogy egyrészt a magyar gyártók nincsenek olyan helyzetben, hogy kiállításokra költhessenek, másfelől pedig a nemzetközi szereplők számára olyan miniatűrré zsugorodott a hazai buszpiac, hogy nem éri meg itthon rendezvényre költeni.

Egy kiváló állapotban lévő Ikarus 66-os. Az idősebbek számára a fiatalságot, a fiatalok számára pedig a legendás magyar autóbuszgyártást képviseli

Nosztalgia buszos csúcsparádé
Bár Polgáron minden évben összegyűlnek a hazánk ős-Ikarus csodái, Tökölön rendkívül impozáns látvány fogadta a látogatókat. A kifutópálya mellett két oldalt csodás oldtimerek sorakoztak fel, melyek között volt Ikarus 31-es, Ikarus 250-es, de akadtak Ikarus 55-ös és 66-os “bözsibuszok”, valamint egy BKV-s fényezésű miskolci tulajdonú 620-as és egy ugyancsak BKV-s színekben tündöklő 620-as ÁMG pótkocsival.

A fesztivál premierjeiről szlovénok és a csehek gondoskodtak, akik tököli jelenlétükkel jelezték, továbbra is bíznak abban, hogy megrendeléshez jutnak a magyar buszpiacon. A BKV buszmentői látványos bemutatót tartottak, melynek során egy oldalára borult Ikarus 260-ast állítottak talpra, de a borítást is megoldották a speciális járműmentő segítségével. Bár a tököli buszfesztiválok történetében pikáns buszmosásra is volt már példa, ezúttal egy színvonalas rúdtánc-műsorral örvendeztették meg a szervezők azokat, akik egy kicsit elevenebb élményekre vágytak.

Ki gondolná mit lehet művelni a levegőben, egy szalag köré tekerve?

A jelenlegi papírforma szerint jövőre már biztosan nosztalgia-buszos rendezvényként lehet majd elkönyvelni a tököli buszfesztivált, hiszen a magyar buszpiac még mindig nem talált magára a több éves vegetálásból. Persze az is lehet, hogy borul a papírforma.