Jelenleg Európában a hibrid üzemű járművek mellett főként olyan elektromos buszokat vásárolnak a közlekedési társaságok, melyek egy adott helyszínen, mondjuk a telephelyen tölthetők. Az ilyen járművek hátránya, hogy bizonyos ideig a töltés idejére ki kell állni velük a forgalomból, ami az akkumulátorok kapacitásától függetlenül sokszor 6-8 órát vesz igénybe. Ezen elektromos buszok hosszú ideig tartó töltése miatt több gyártó kísérletezik olyan megoldással, mely lehetővé teszi a járművek folyamatos rendelkezésre állását. A legnagyobb probléma ugyanakkor, hogy valamit valamiért alapon ezeknél a buszoknál áldozni kell az infrastruktúra fejlesztésébe.

A lengyel nemzeti autóbuszgyártó, a Solaris éppen a napokban adta át azt az ötdarabos flottát az észak-németországi Braunschweigben, melynek tagjai nem hétköznapi módon működnek. A járművek töltése hasonló az úgynevezett OLEV-rendszerű buszokéhoz, melyek az érintkezés nélküli indukciós eljárást alkalmazzák a közlekedéshez szükséges energia felvétele érdekében. A technológia lényege, hogy az autóbusz vonalán leterített aszfaltba elektromos kábeleket ágyaznak. Az útban található kábelek pedig mágneses mezőket generálnak, az autóbuszok aljában található felvevő készülékek elektromos áramot hoznak létre.

A 12 méteres Solaris Urbinók furcsa kinézetű töltője a kocsitest alján található, az indukciós töltés elvégzésére pedig a megállókban van lehetőség az M19-es vonalon. Az indukciós töltéssel működő autóbuszok előnye, hogy a járműveket nem szükséges megterhelni nehéz akkumulátorokkal, emellett töltésük sem tart sok ideig. Ráadásul a buszok üzemeltetése sem igényli a felsővezeték-hálózat költséges kiépítését. Hátrányuk viszont, hogy a trolibuszokhoz hasonlóan enélkül az “alsó vezeték” nélkül gyakorlatilag életképtelenek, vagyis nem képesek olyan úton közlekedni, ahol nincs biztosítva a működésükhöz szükséges infrastruktúra.

A buszok alján lévő felvevő készülék szinte láthatatlan

A Solarisok vezeték nélküli, indukciós töltéséhez szükséges rendszert a Bombardier szállította. A lengyel gyártó az energia tárolása érdekében kicsi, 60 kilowattos akkumulátorral szerelte fel az Urbinókat.

Forrás: Solaris