Cseh elektromos buszok futószalagon

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.27. 12.00

A lengyelek után a csehek is bebizonyították, hogy reális alternatíva lehet a tömegközlekedésben a zéró emissziós üzem.

Az egyik legnagyobb csehországi buszgyártó, a SOR több éve jelentős energiákat fektet olyan elektromos városi buszok fejlesztésébe, melyek vonzó alternatívát jelenthetnek a közlekedési vállalatok számára a dízel üzemű járművekkel szemben. Az ex-Karosa dolgozókból alakult gyártó 20 évvel ezelőtt a kiskerekű autóbuszok gyártásával jelent meg a cseh- és az európai piacon. A siker titka a könnyűszerkezetes járművek gyártásában rejlik, melyek két tonnával könnyebbek hasonló társaiknál. Ez azért jelent lépéselőnyt, mert számítások szerint minden megspórolt tonna 7 százalékos energia megtakarítást eredményez.

Négy év, négy modell

A SOR kínálatában jelenleg négyféle típus szerepel, melyek eltérő hosszúságúak. A legkisebb 8, a legnagyobb pedig 10,5 méter hosszú, a másik két elektromos busz 8,7 és 9,8 métert tesz ki. Tengelytávjuk pedig 4 és 5,8 méter között van. A SOR első elektromos busza az EBN 10,5 volt, mely 2010-ben mutatkozott be a BrnoTec autóbusz-kiállításon, ezt később újabb változatok követték. A legnagyobbat egyébként a BKV is tesztelte és a többhetes próbaidőszak alatt rendkívül kedvező tapasztalatokkal gazdagodott a fővárosi közlekedési vállalat.

SOR EBN 8 belülről: a korábbi változatokkal ellentétben az utastér stílusos és tágas

Moduláris felépítés

A járművek moduláris felépítésűek, ugyanakkor a két tengely közötti középső rész eltérő kialakítású. Mindegyik modellben a hátsó traktusban kapott helyet a hajtásláncot magában foglaló egység. A járművek érdekessége, hogy csak részben alacsonypadlósak, ugyanis a hátsó tengely vonalától már dobogók helyezkednek el. Ezek azonban nem akadályozzák döntően az utasáramlást, mivel cserébe a SOR hatalmas peront alakított ki a második ajtóval szemben. 

A járművek befogadóképességét nagy mértékben befolyásolja azok hosszúsága, illetve szélessége. A legkisebb 51, míg a legnagyobb cseh elektromos busz 69 utas szállítására képes összesen. Ezzel kapcsolatban viszont érdemes megjegyezni, hogy a SOR 6 és 8 fővel számol négyzetméterenként, szemben az idehaza alkalmazott 4 fő/négyzetméteres értékkel. A cseh elektromos városi buszokat 400 voltos, váltóáramú villanymotor hajtja, mely 120-180 kilowatt teljesítményre képes. A fék-energia visszatáplálással működő jármű maximális sebessége 80 kilométer/óra, hatótávolsága pedig 130-180 kilométer között mozog.

A SOR EBN 8 egy kiállításon. A cseh gyártó hamarosan mindegyik típusára kiterjeszti a megújított formatervet

A SOR elektromos buszaiból Csehországban jelenleg 5 darab (Ostrava + Hradec Kralové), Németországban három darab, Szlovákiában pedig egy darab fut az utakon. Idén Kassa 5 darab EBN 10,5-öst vásárol, de a hírek szerint Oroszország is üzembe helyez öt darab kis-kerekű autóbuszt.

Kommentek

  • husky

    A felső képen a féynezés meglepő! Csak nem Debrecenbe ment a busz DKV színekben??

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmód-családja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfény-aktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

Rozsdagyűjtő, erdőben lassan rohadó autók romantikája

Autóroncs szinte minden árokparton akad sajnos. De néha valódi értékes, ritka, veterán típusok is elhagyva gyűjtik a rozsdát a gyéren lakott területeken. Vannak, akik meglátják ebben is a fotótémát, és kattintanak. Elhagyott autók gyűjteménye az Instagram oldaláról.

Mi a fene lóg ki ebből a régi Škodából?

A helyes megfejtőnek jár a kétkazettás magnó, és hozzá a “Világslágerek magyarul”.

Három BMW-st szégyenített meg ez az audis

Nem nagyon bírták az áradást a bajor gyártó modelljei, nem úgy, mint az Audi, ami úgy húzott el köztük, mintha mi sem történt volna.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.