Az egyik legnagyobb csehországi buszgyártó, a SOR több éve jelentős energiákat fektet olyan elektromos városi buszok fejlesztésébe, melyek vonzó alternatívát jelenthetnek a közlekedési vállalatok számára a dízel üzemű járművekkel szemben. Az ex-Karosa dolgozókból alakult gyártó 20 évvel ezelőtt a kiskerekű autóbuszok gyártásával jelent meg a cseh- és az európai piacon. A siker titka a könnyűszerkezetes járművek gyártásában rejlik, melyek két tonnával könnyebbek hasonló társaiknál. Ez azért jelent lépéselőnyt, mert számítások szerint minden megspórolt tonna 7 százalékos energia megtakarítást eredményez.

Négy év, négy modell

A SOR kínálatában jelenleg négyféle típus szerepel, melyek eltérő hosszúságúak. A legkisebb 8, a legnagyobb pedig 10,5 méter hosszú, a másik két elektromos busz 8,7 és 9,8 métert tesz ki. Tengelytávjuk pedig 4 és 5,8 méter között van. A SOR első elektromos busza az EBN 10,5 volt, mely 2010-ben mutatkozott be a BrnoTec autóbusz-kiállításon, ezt később újabb változatok követték. A legnagyobbat egyébként a BKV is tesztelte és a többhetes próbaidőszak alatt rendkívül kedvező tapasztalatokkal gazdagodott a fővárosi közlekedési vállalat.

SOR EBN 8 belülről: a korábbi változatokkal ellentétben az utastér stílusos és tágas

Moduláris felépítés

A járművek moduláris felépítésűek, ugyanakkor a két tengely közötti középső rész eltérő kialakítású. Mindegyik modellben a hátsó traktusban kapott helyet a hajtásláncot magában foglaló egység. A járművek érdekessége, hogy csak részben alacsonypadlósak, ugyanis a hátsó tengely vonalától már dobogók helyezkednek el. Ezek azonban nem akadályozzák döntően az utasáramlást, mivel cserébe a SOR hatalmas peront alakított ki a második ajtóval szemben. 

A járművek befogadóképességét nagy mértékben befolyásolja azok hosszúsága, illetve szélessége. A legkisebb 51, míg a legnagyobb cseh elektromos busz 69 utas szállítására képes összesen. Ezzel kapcsolatban viszont érdemes megjegyezni, hogy a SOR 6 és 8 fővel számol négyzetméterenként, szemben az idehaza alkalmazott 4 fő/négyzetméteres értékkel. A cseh elektromos városi buszokat 400 voltos, váltóáramú villanymotor hajtja, mely 120-180 kilowatt teljesítményre képes. A fék-energia visszatáplálással működő jármű maximális sebessége 80 kilométer/óra, hatótávolsága pedig 130-180 kilométer között mozog.

A SOR EBN 8 egy kiállításon. A cseh gyártó hamarosan mindegyik típusára kiterjeszti a megújított formatervet

A SOR elektromos buszaiból Csehországban jelenleg 5 darab (Ostrava + Hradec Kralové), Németországban három darab, Szlovákiában pedig egy darab fut az utakon. Idén Kassa 5 darab EBN 10,5-öst vásárol, de a hírek szerint Oroszország is üzembe helyez öt darab kis-kerekű autóbuszt.