Cseh elektromos buszok futószalagon

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.27. 12.00

A lengyelek után a csehek is bebizonyították, hogy reális alternatíva lehet a tömegközlekedésben a zéró emissziós üzem.

Az egyik legnagyobb csehországi buszgyártó, a SOR több éve jelentős energiákat fektet olyan elektromos városi buszok fejlesztésébe, melyek vonzó alternatívát jelenthetnek a közlekedési vállalatok számára a dízel üzemű járművekkel szemben. Az ex-Karosa dolgozókból alakult gyártó 20 évvel ezelőtt a kiskerekű autóbuszok gyártásával jelent meg a cseh- és az európai piacon. A siker titka a könnyűszerkezetes járművek gyártásában rejlik, melyek két tonnával könnyebbek hasonló társaiknál. Ez azért jelent lépéselőnyt, mert számítások szerint minden megspórolt tonna 7 százalékos energia megtakarítást eredményez.

Négy év, négy modell

A SOR kínálatában jelenleg négyféle típus szerepel, melyek eltérő hosszúságúak. A legkisebb 8, a legnagyobb pedig 10,5 méter hosszú, a másik két elektromos busz 8,7 és 9,8 métert tesz ki. Tengelytávjuk pedig 4 és 5,8 méter között van. A SOR első elektromos busza az EBN 10,5 volt, mely 2010-ben mutatkozott be a BrnoTec autóbusz-kiállításon, ezt később újabb változatok követték. A legnagyobbat egyébként a BKV is tesztelte és a többhetes próbaidőszak alatt rendkívül kedvező tapasztalatokkal gazdagodott a fővárosi közlekedési vállalat.

SOR EBN 8 belülről: a korábbi változatokkal ellentétben az utastér stílusos és tágas

Moduláris felépítés

A járművek moduláris felépítésűek, ugyanakkor a két tengely közötti középső rész eltérő kialakítású. Mindegyik modellben a hátsó traktusban kapott helyet a hajtásláncot magában foglaló egység. A járművek érdekessége, hogy csak részben alacsonypadlósak, ugyanis a hátsó tengely vonalától már dobogók helyezkednek el. Ezek azonban nem akadályozzák döntően az utasáramlást, mivel cserébe a SOR hatalmas peront alakított ki a második ajtóval szemben. 

A járművek befogadóképességét nagy mértékben befolyásolja azok hosszúsága, illetve szélessége. A legkisebb 51, míg a legnagyobb cseh elektromos busz 69 utas szállítására képes összesen. Ezzel kapcsolatban viszont érdemes megjegyezni, hogy a SOR 6 és 8 fővel számol négyzetméterenként, szemben az idehaza alkalmazott 4 fő/négyzetméteres értékkel. A cseh elektromos városi buszokat 400 voltos, váltóáramú villanymotor hajtja, mely 120-180 kilowatt teljesítményre képes. A fék-energia visszatáplálással működő jármű maximális sebessége 80 kilométer/óra, hatótávolsága pedig 130-180 kilométer között mozog.

A SOR EBN 8 egy kiállításon. A cseh gyártó hamarosan mindegyik típusára kiterjeszti a megújított formatervet

A SOR elektromos buszaiból Csehországban jelenleg 5 darab (Ostrava + Hradec Kralové), Németországban három darab, Szlovákiában pedig egy darab fut az utakon. Idén Kassa 5 darab EBN 10,5-öst vásárol, de a hírek szerint Oroszország is üzembe helyez öt darab kis-kerekű autóbuszt.

Kommentek

  • husky

    A felső képen a féynezés meglepő! Csak nem Debrecenbe ment a busz DKV színekben??

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.