Az Orangeways a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul és kártérítési pert indít a BKK-val szemben. “Cégcsoportunk mélységesen megdöbbent azon, hogy a kiíró a már kihirdetett, elnyert pályázatunkat 18 nappal később eredménytelennek nyilvánította. A pályázati eljárás mindvégig jogszabálysértően, gyanús körülmények között folyt le.” – jelentette ki Dr. Kovács Miklós, az Orangeways Közlekedési Hálózatok Holding Nyrt. vezérigazgatója. Mint ismeretes, márciusban a cég leányvállalata az Orangeways City nyerte el a Budapesti Közlekedési Központ fővárosi autóbuszvonalak üzemeltetésére kiírt közbeszerzési pályázatát. A cég magyar fejlesztésű és gyártású midi busszal, a Molitus S91-essel nyert.

Az alacsony belépésű autóbusz 19 ülő és 24 álló utas szállítására alkalmas, utastere pedig teljes egészében légkondicionált

A vállalatvezető reméli, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság ebben az esetben is elmarasztalja (akárcsak a trolitender miatt) a szerinte tisztességes piaci versenyt korlátozó, törvénytelen eljárásokat folytató BKK-t. “Meggyőződésem, hogy Tarlós István főpolgármester végére jár az ügynek, felülvizsgálja a jogszerűtlenségektől tarkított pályázati eljárásokat, aminek révén az eljárás is vissza kerül a törvényesség medrébe és szerződéskötéssel zárul.” – tette hozzá Kovács Miklós.

Annak látszik és az is

A BKK szerint az alvállalkozó ajánlati anyagában korábban olyan partnerrel igazolta referenciáit, amely már megszűnt, ezért hiánypótlásra szólította fel az Orangeways-t. Ezt követően március végén a fővárosi közlekedésszervező cég eredményt hirdetett, melyen Kovács Miklósékat hozták ki győztesnek. Érdekes módon a BKK a tender eredményét nem kommunikálta sem saját oldalán, sem pedig Facebookon. Csak a közbeszerzési pályázat eredménytelenítéséről adott hírt honlapján nem sokkal a választások után.

Vitézyék azzal magyarázták a tender elmeszelését, hogy a hiánypótlást követően nem volt lehetőség részletes felülvizsgálatára a szoros határidő miatt. A hiánypótlás “alapos” felülvizsgálata során kiderült, hogy az mégiscsak súlyos hibákat és hiányosságokat tartalmaz, így törvényi lehetőségével élve a BKK az eljárást lezáró összegzést módosította és törvényi kötelezettsége szerint kizárta a pályázók sorából az Orangeways-t.

A dolog pikantériája az, hogy a BKK már négy éve folyamatosan ír ki tendereket a midibuszok alvállalkozói rendszerben történő üzemeltetésére, de ezeket rendre valamilyen indokra hivatkozva érvényteleníti. 2009-ben az Orangeways már megnyerte a BKV midibuszok forgalomba helyezésére kiírt tenderét, melyen ugyancsak az S91-essel indultak. Felmerül a kérdés, kinek az érdeke, hogy Budapesten ne közlekedjenek magyar gyártmányú midibuszok?