Amerikás Ikarusok

A NABI legsikeresebb típusai

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.15. 15.00

Hazánk közel három évtizeden át ontotta Amerikának az autóbuszokat. A sikerben nagy szerepe volt az Ikarusból kinőtt NABI-nak.

A NABI-ba (North American Bus Industries) fektetett hitet jól tükrözi, hogy a Wikipédián olvasható magyar nyelvű cikkely még mindig közel 450 főnek munkát adó vállalkozásként jellemzi az autóbusz-gyártót. Az igazság azonban az, hogy az Ikarus néhai leányvállalata tavaly mindkét gyárát eladta, a márkanév és az típusok felett gyakorolt jogok túlnyomó része az amerikai riválishoz, a New Flyerhez került.

Az első prototípusok tengerentúlra történő leszállításától egészen az utolsó buszok átadásig sok idő, közel három évtized telt el. Ezen időszak történéseit, valamint azt, hogyan jutott el idáig a magyar gyártó, terjedelmes írásokban lehetne fejtegetni, de itt most elsősorban a NABI legsikeresebb típusaira emlékszünk vissza.

Jó öreg 200-asok

A NABI tengerentúli sikereit kétségtelenül a ’70-es évek végén és a ’80-as évek elején Amerikába szállított Ikarus buszok alapozták meg. Ezek lényegében az idehaza is jól ismert, máig is közlekedő 280-as modellek amerikai változatai voltak. Az USA-ba irányuló export az ottani gyártóval, a Crown Coach-csal történő együttműködésnek köszönhetően valósulhatott meg, melyet 1978-ban írtak alá a két gyár képviselői. A Buy American kezdeményezés miatt azonban abban az időben csak az Egyesült Államokban összeszerelt autóbuszokat lehetett értékesíteni.

Az Ikarus 286-osokat két-, illetve háromajtós kivitelben gyártották

Az első exportra készülő modell az Ikarus 286-os városközi autóbusz volt, melyből közel hatszáz darabot értékesítettek az USA-ban 1986-ig. A csuklós típus a magyar változatoknál lényegesen jobb kialakításban, szélesebb ajtókkal, sötétített ablakokkal és gyakran mozgássérült-lifttel készült. Az amerikai közlekedési vállalatok 17, valamint 18 méteres hosszúságban, kettő- és háromajtós kivitelben vásároltak belőle. A típusból természetesen városi kivitelt is értékesítettek, valamint 1982-ben egy 238-as típusszámot viselő szóló autóbuszt is bemutattak a tengerentúlon, azonban ennek nem lett nagy sikere.

Egy Ikarus 286-os hátsó traktusa belülről

Célkeresztben az amerikai piac

A magyarországi premierrel szinte egy időben mutatták be az USA-ban az újonnan kifejlesztett helyközi/városi felhasználásra szánt 400-as típuscsalád első darabját, az Ikarus 416-ost. A modellt már kifejezetten az amerikai piac igényeinek megfelelően fejlesztették ki, ennek megfelelően szélesebb és kicsit hosszabb is volt az európai változatnál. Ennek ellenére külső megjelenésében nem sokban különbözött a jelenleg még Budapesten is közlekedő 415-ös, valamint 435-ös típusoktól. Az egyik legfontosabb eltérés az volt, hogy az amerikai változatok többsége dupla üléssorral és műanyag székekkel készült. Ez akkoriban, a bőrüléses szocialista Ikarusok világában idehaza elképzelhetetlen lett volna.

Az Ikarus 416-os formavilága a NABI modellek megjelenésére is hatott

A magaspadlós, kétajtós kialakításban készülő modell később a NABI kínálatának egyik legnépszerűbb típusa lett. Ehhez azonban arra volt szükség, hogy érdemben rendeződjön az Ikarus buszok tengerentúli gyártásának pénzügyi háttere. A korábbi partner, a Crown Coach megszűnését követően a magyar autóbuszgyártó új stratégiai megállapodást kötött az Union City Body Company-vel (UCBC). Az együttműködés alapján a járműveket még Magyarországon tervezték, sőt az alvázak is idehaza készültek, azonban a végszerelés az Egyesült Államokban történt.

Néhány év elteltével viszont súlyos pénzügyi gondokkal szembesült az Ikarus amerikai leányvállalata. 1992-ben az UCBC az Első Magyar Alap, és ezáltal egy magyar vállalkozó tulajdonába került, így már nem csak a tervezés, de a design és az alkatrészek biztosítása is hazai feladattá vált. Az újonnan létrehozott cég, a NABI már csak 25 százalékban volt az Ikarus tulajdonában, ugyanakkor a buszok karosszériája a mátyásföldi gyárban készült, míg az autóbuszok végszerelése már Alabama állambéli Annistonban történt.

3D-s tervezés

A NABI 1995-től kezdve áttért a számítógépes tervezésre, melynek köszönhetően évről-évre új típusokkal jelenhetett meg. Két évvel később a cég bemutatta a 416/436-os szériájából kialakított LFW típuscsaládot, mely részben alacsonypadlós szóló és csuklós modellekből állt. Ezek külső megjelenésükben megőrizték az Ikarus által megteremtett formatervet, azonban a hátfal, valamint az oldalfal kialakítása a padlómagasság csökkentésével némileg átalakult. 1999-ben a NABI bemutatta a forradalmian új, kizárólag kompozit anyagból készülő CompoBus autóbuszát, mely a hagyományos autóbuszoktól drasztikusan eltérő technológiával készült. Ennek gyártási technológiájáról korábban már részletesen beszámoltunk.

A Los Angles-i közlekedési vállalat több száz darabot rendelt a 40C-LFW típusjelzésű modellből

Az első kompozit autóbusz egy 30C-LF típusú CNG-elektromos hibrid üzemű jármű volt, őt követte a 40C-LFW, melyből a Los Angeles-i közlekedési vállalat, a LACMTA 2001-2005 között közel 900 darabot vásárolt. A 40 láb (12,2 méter) hosszú modell közel 100 utas szállítására alkalmas. Érdekesség, hogy a Los Angeles-i közlekedési vállalat részére szinte az össze jármű CNG-hajtással érkezett, ami a gyártás idején megnehezítette a tervezők dolgát, hiszen úgy kellett a megerősíteni a kompozit karosszériát, hogy az alkalmas legyen a tetőn található gáztartályok cipelésére.

Minden bizonnyal a 40C-LFW alapozta meg az ugyancsak szóló, 45CLFW típusú modell sikereit, melyből több amerikai közlekedési vállalat is vásárolt. A 45 láb (13,8 méter) hosszú 2,5 méter széles és 3,35 méter magas kétharmad részben alacsonypadlós busz elődjénél már szélesebb ajtókkal készült. Sőt, megnövelt hosszúsága ellenére 908 kilogrammal könnyebb volt a 40C-LFW-nél. A SCRIMP-technológiával előállított elemekből készülő 45CLFW-ket 2003-2005 és 2008-2013 között gyártották, mely idő alatt összesen közel 600 darab állt forgalomba Los Angelesben, illetve az arizoniai Phoenixben.

A 45CLFW ugyan hosszabb volt, mégis könnyebb lett elődjénél, a 40C-LFW-nél


A NABI a kétezres évek elején nemcsak a világ egyetlen közforgalmú kompozit karosszériás autóbuszának gyártását végezte, hanem a Los Angeles-i közlekedési vállalattal közösen olyan gyors, zárt pályás közlekedésben (BRT-Bus Rapid Transport) résztvevő típust fejlesztettek ki, melynek befogadóképessége jócskán meghaladta az amerikai piacon kapható gyártmányokét. A szokványos dizájntól eltérő, lendületes formavilágot képviselő szóló és csuklós buszok forgalomba helyezése az Egyesült Államok tömegközlekedési sikertörténetének számított. Érdekesség, hogy a néhány éve a magyar és az európai piacra szánt legújabb alacsony belépésű (Low Entry) Sirius éppen a BRT formatervét örökölte.

A BRT-formavilágot képviselő modell, mely ma is a NABI kínálatának része

A NABI két évtizedes fennállása alatt közel 8800 autóbuszt értékesített, melyek között nem csak hagyományos hajtású, hanem CNG-, LNG-, valamint hibrid változat is volt. Az Egyesült Államok és Magyarország legnagyobb autóbuszgyártójának számító cég megalapításától kezdve minden évben új fejlesztéseket és új típusokat mutatott be. A NABI-val kapcsolatban gyakran emlegetett jelző volt a világ leghosszabb gyártósora, mely azt jelentette, hogy a félkész autóbuszokat hazánk és az amerikai üzemek között hajózták. A folyamatosan szigorodó amerikai szabványok miatt azonban néhány éve már csak a kompozit karosszéria készült idehaza.

A kanadai New Flyer tavaly év közepén jelentette be, hogy megvásárolta a NABI-t, azonban a  kaposvári és a budapesti gyárra nem tartott igényt, ezért azokat még 2013-ban eladták. Az új tulajdonos a termékpalettán a harmadik generációs LFW-modelleket, valamint a BRT-típusjelű autóbuszokat tartotta meg.

Kommentek

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.