Erősen megosztja a szakújságírókat a teherszállítás terén az elektromos hajtás, mint lehetséges alternatíva. Ennek háttere egyszerű: egyelőre az autóipar minden erővel azon van, hogy úgy növelje az elektromos autók hatótávolságát, hogy az legalább  elérje a dízel-, vagy benzinüzeműekét. Akkor hogyan lehetne reális alternatíva a teljesen környezetbarát üzemmód, mikor az egy feltöltéssel/tankolással megtehető táv az áruszállítás területén a lehető legfontosabb szempont?

A francia Carrefour áruházlánc megbízásából a STEF logisztikai vállalat 18 hónapon át tesztelt egy 16 tonnás, 100 százalékig elektromos kísérleti járművet. A Midlum alapjaira épített teherautót a Renault Trucks az IFP Énergies nouvelles et PVI vállalattal közösen fejlesztette ki az ADEME (francia energia- és környezetgazdálkodási ügynökség) által finanszírozott projekt keretében. Meglepetésre a tesztelők teljes mértékben elégedettek voltak a tiszta üzemű járművel, mellyel a teszt időtartama alatt 600 tonna árut szállítottak és összesen 16 ezer kilométert tettek meg.
Elektromos Midlum (16 tonna
Hatótáv120 km
Feltöltési idő8 óra
Az elektromos motor teljesítménye103 kW
2 darab lítiumion-akkumulátor csomag együttes teljesítménye170 kWh
A kísérleti üzem ideje alatt 2012. június 1. óta Lyonban gyakran megfordult a világ legnagyobb teljes mértékben elektromos teherautója, melyet 2013. december végéig tesztelték. A járművel friss és mélyhűtött árut szállítottak 18 hónapon át. A próba időtartam alatt világossá vált: a elektromos Midlumnak 86 százalékkal kevesebb az elsődleges energiaforrástól a kerékig számított szén-dioxid kibocsátása, mint egy ugyanolyan hagyományos teherautóé. Ha ezt az értéket a szállított rakomány tömegéhez viszonyítjuk, a károsanyag-kibocsátás tonnánként mindössze 2,3 kg. Ez hétszer kevesebb mint egy ugyanolyan típusú, dízelmotorral felszerelt jármű esetében.  

Valós üzemeltetésben a jármű kilométerenként mindössze 0,96 kilowattórát használt fel. Ez igazán kevés és annál is inkább nagyszerű teljesítmény, mert ebben a számban nem csupán a jármű hajtásához nélkülözhetetlen energia van benne, hanem a segédberendezések működéséhez szükséges is, ezek közé tartozik például a raktér hűtése vagy a fülke fűtése.

A hajtás másik előnye, hogy a jármű képes a tehetetlenségből származó energiát újból hasznosítani. Lassítási szakaszban a hajtómotor elektromos generátorrá alakul át, amely feltölti az akkumulátorokat; a jármű által használt energia 25 százaléka ebből a generátorból származik. Az egyetlen javítandó pont a jármű hatótávja. A jelenleg rendelkezésre álló száz kilométer még túlságosan alul méretezett a belvárosi fordulókhoz.

A Midlummal szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Renault Trucks, valamint a PVI et IFP Énergies nouvelles tovább gazdagíthatták ismereteiket az alternatív energiával működő járművekkel kapcsolatban. A valós felhasználási körülmények között szerzett tapasztalat nélkülözhetetlen ahhoz, hogy idővel hatékony és gazdaságilag életképes alternatív szállítási megoldásokat fejlesszenek ki az egyre tisztább és energiatakarékosabb közúti áruszállítás érdekében.

Forrás: Renault Trucks