Mégsem rázós az elekromos áruszállítás

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.10. 13.30

Kedvezőek a tapasztalatok a világ legnagyobb elektromos teherautójával.

Erősen megosztja a szakújságírókat a teherszállítás terén az elektromos hajtás, mint lehetséges alternatíva. Ennek háttere egyszerű: egyelőre az autóipar minden erővel azon van, hogy úgy növelje az elektromos autók hatótávolságát, hogy az legalább  elérje a dízel-, vagy benzinüzeműekét. Akkor hogyan lehetne reális alternatíva a teljesen környezetbarát üzemmód, mikor az egy feltöltéssel/tankolással megtehető táv az áruszállítás területén a lehető legfontosabb szempont?
A francia Carrefour áruházlánc megbízásából a STEF logisztikai vállalat 18 hónapon át tesztelt egy 16 tonnás, 100 százalékig elektromos kísérleti járművet. A Midlum alapjaira épített teherautót a Renault Trucks az IFP Énergies nouvelles et PVI vállalattal közösen fejlesztette ki az ADEME (francia energia- és környezetgazdálkodási ügynökség) által finanszírozott projekt keretében. Meglepetésre a tesztelők teljes mértékben elégedettek voltak a tiszta üzemű járművel, mellyel a teszt időtartama alatt 600 tonna árut szállítottak és összesen 16 ezer kilométert tettek meg.
Elektromos Midlum (16 tonna
Hatótáv 120 km
Feltöltési idő 8 óra
Az elektromos motor teljesítménye 103 kW
2 darab lítiumion-akkumulátor csomag együttes teljesítménye 170 kWh
A kísérleti üzem ideje alatt 2012. június 1. óta Lyonban gyakran megfordult a világ legnagyobb teljes mértékben elektromos teherautója, melyet 2013. december végéig tesztelték. A járművel friss és mélyhűtött árut szállítottak 18 hónapon át. A próba időtartam alatt világossá vált: a elektromos Midlumnak 86 százalékkal kevesebb az elsődleges energiaforrástól a kerékig számított szén-dioxid kibocsátása, mint egy ugyanolyan hagyományos teherautóé. Ha ezt az értéket a szállított rakomány tömegéhez viszonyítjuk, a károsanyag-kibocsátás tonnánként mindössze 2,3 kg. Ez hétszer kevesebb mint egy ugyanolyan típusú, dízelmotorral felszerelt jármű esetében.  

Valós üzemeltetésben a jármű kilométerenként mindössze 0,96 kilowattórát használt fel. Ez igazán kevés és annál is inkább nagyszerű teljesítmény, mert ebben a számban nem csupán a jármű hajtásához nélkülözhetetlen energia van benne, hanem a segédberendezések működéséhez szükséges is, ezek közé tartozik például a raktér hűtése vagy a fülke fűtése.

A hajtás másik előnye, hogy a jármű képes a tehetetlenségből származó energiát újból hasznosítani. Lassítási szakaszban a hajtómotor elektromos generátorrá alakul át, amely feltölti az akkumulátorokat; a jármű által használt energia 25 százaléka ebből a generátorból származik. Az egyetlen javítandó pont a jármű hatótávja. A jelenleg rendelkezésre álló száz kilométer még túlságosan alul méretezett a belvárosi fordulókhoz.

A Midlummal szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Renault Trucks, valamint a PVI et IFP Énergies nouvelles tovább gazdagíthatták ismereteiket az alternatív energiával működő járművekkel kapcsolatban. A valós felhasználási körülmények között szerzett tapasztalat nélkülözhetetlen ahhoz, hogy idővel hatékony és gazdaságilag életképes alternatív szállítási megoldásokat fejlesszenek ki az egyre tisztább és energiatakarékosabb közúti áruszállítás érdekében.

Forrás: Renault Trucks

Kommentek

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.