Mégsem rázós az elekromos áruszállítás

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.10. 13.30

Kedvezőek a tapasztalatok a világ legnagyobb elektromos teherautójával.

Erősen megosztja a szakújságírókat a teherszállítás terén az elektromos hajtás, mint lehetséges alternatíva. Ennek háttere egyszerű: egyelőre az autóipar minden erővel azon van, hogy úgy növelje az elektromos autók hatótávolságát, hogy az legalább  elérje a dízel-, vagy benzinüzeműekét. Akkor hogyan lehetne reális alternatíva a teljesen környezetbarát üzemmód, mikor az egy feltöltéssel/tankolással megtehető táv az áruszállítás területén a lehető legfontosabb szempont?
A francia Carrefour áruházlánc megbízásából a STEF logisztikai vállalat 18 hónapon át tesztelt egy 16 tonnás, 100 százalékig elektromos kísérleti járművet. A Midlum alapjaira épített teherautót a Renault Trucks az IFP Énergies nouvelles et PVI vállalattal közösen fejlesztette ki az ADEME (francia energia- és környezetgazdálkodási ügynökség) által finanszírozott projekt keretében. Meglepetésre a tesztelők teljes mértékben elégedettek voltak a tiszta üzemű járművel, mellyel a teszt időtartama alatt 600 tonna árut szállítottak és összesen 16 ezer kilométert tettek meg.
Elektromos Midlum (16 tonna
Hatótáv 120 km
Feltöltési idő 8 óra
Az elektromos motor teljesítménye 103 kW
2 darab lítiumion-akkumulátor csomag együttes teljesítménye 170 kWh
A kísérleti üzem ideje alatt 2012. június 1. óta Lyonban gyakran megfordult a világ legnagyobb teljes mértékben elektromos teherautója, melyet 2013. december végéig tesztelték. A járművel friss és mélyhűtött árut szállítottak 18 hónapon át. A próba időtartam alatt világossá vált: a elektromos Midlumnak 86 százalékkal kevesebb az elsődleges energiaforrástól a kerékig számított szén-dioxid kibocsátása, mint egy ugyanolyan hagyományos teherautóé. Ha ezt az értéket a szállított rakomány tömegéhez viszonyítjuk, a károsanyag-kibocsátás tonnánként mindössze 2,3 kg. Ez hétszer kevesebb mint egy ugyanolyan típusú, dízelmotorral felszerelt jármű esetében.  

Valós üzemeltetésben a jármű kilométerenként mindössze 0,96 kilowattórát használt fel. Ez igazán kevés és annál is inkább nagyszerű teljesítmény, mert ebben a számban nem csupán a jármű hajtásához nélkülözhetetlen energia van benne, hanem a segédberendezések működéséhez szükséges is, ezek közé tartozik például a raktér hűtése vagy a fülke fűtése.

A hajtás másik előnye, hogy a jármű képes a tehetetlenségből származó energiát újból hasznosítani. Lassítási szakaszban a hajtómotor elektromos generátorrá alakul át, amely feltölti az akkumulátorokat; a jármű által használt energia 25 százaléka ebből a generátorból származik. Az egyetlen javítandó pont a jármű hatótávja. A jelenleg rendelkezésre álló száz kilométer még túlságosan alul méretezett a belvárosi fordulókhoz.

A Midlummal szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Renault Trucks, valamint a PVI et IFP Énergies nouvelles tovább gazdagíthatták ismereteiket az alternatív energiával működő járművekkel kapcsolatban. A valós felhasználási körülmények között szerzett tapasztalat nélkülözhetetlen ahhoz, hogy idővel hatékony és gazdaságilag életképes alternatív szállítási megoldásokat fejlesszenek ki az egyre tisztább és energiatakarékosabb közúti áruszállítás érdekében.

Forrás: Renault Trucks

Kommentek

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.