Mégsem rázós az elekromos áruszállítás

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.10. 13.30

Kedvezőek a tapasztalatok a világ legnagyobb elektromos teherautójával.

Erősen megosztja a szakújságírókat a teherszállítás terén az elektromos hajtás, mint lehetséges alternatíva. Ennek háttere egyszerű: egyelőre az autóipar minden erővel azon van, hogy úgy növelje az elektromos autók hatótávolságát, hogy az legalább  elérje a dízel-, vagy benzinüzeműekét. Akkor hogyan lehetne reális alternatíva a teljesen környezetbarát üzemmód, mikor az egy feltöltéssel/tankolással megtehető táv az áruszállítás területén a lehető legfontosabb szempont?
A francia Carrefour áruházlánc megbízásából a STEF logisztikai vállalat 18 hónapon át tesztelt egy 16 tonnás, 100 százalékig elektromos kísérleti járművet. A Midlum alapjaira épített teherautót a Renault Trucks az IFP Énergies nouvelles et PVI vállalattal közösen fejlesztette ki az ADEME (francia energia- és környezetgazdálkodási ügynökség) által finanszírozott projekt keretében. Meglepetésre a tesztelők teljes mértékben elégedettek voltak a tiszta üzemű járművel, mellyel a teszt időtartama alatt 600 tonna árut szállítottak és összesen 16 ezer kilométert tettek meg.
Elektromos Midlum (16 tonna
Hatótáv 120 km
Feltöltési idő 8 óra
Az elektromos motor teljesítménye 103 kW
2 darab lítiumion-akkumulátor csomag együttes teljesítménye 170 kWh
A kísérleti üzem ideje alatt 2012. június 1. óta Lyonban gyakran megfordult a világ legnagyobb teljes mértékben elektromos teherautója, melyet 2013. december végéig tesztelték. A járművel friss és mélyhűtött árut szállítottak 18 hónapon át. A próba időtartam alatt világossá vált: a elektromos Midlumnak 86 százalékkal kevesebb az elsődleges energiaforrástól a kerékig számított szén-dioxid kibocsátása, mint egy ugyanolyan hagyományos teherautóé. Ha ezt az értéket a szállított rakomány tömegéhez viszonyítjuk, a károsanyag-kibocsátás tonnánként mindössze 2,3 kg. Ez hétszer kevesebb mint egy ugyanolyan típusú, dízelmotorral felszerelt jármű esetében.  

Valós üzemeltetésben a jármű kilométerenként mindössze 0,96 kilowattórát használt fel. Ez igazán kevés és annál is inkább nagyszerű teljesítmény, mert ebben a számban nem csupán a jármű hajtásához nélkülözhetetlen energia van benne, hanem a segédberendezések működéséhez szükséges is, ezek közé tartozik például a raktér hűtése vagy a fülke fűtése.

A hajtás másik előnye, hogy a jármű képes a tehetetlenségből származó energiát újból hasznosítani. Lassítási szakaszban a hajtómotor elektromos generátorrá alakul át, amely feltölti az akkumulátorokat; a jármű által használt energia 25 százaléka ebből a generátorból származik. Az egyetlen javítandó pont a jármű hatótávja. A jelenleg rendelkezésre álló száz kilométer még túlságosan alul méretezett a belvárosi fordulókhoz.

A Midlummal szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Renault Trucks, valamint a PVI et IFP Énergies nouvelles tovább gazdagíthatták ismereteiket az alternatív energiával működő járművekkel kapcsolatban. A valós felhasználási körülmények között szerzett tapasztalat nélkülözhetetlen ahhoz, hogy idővel hatékony és gazdaságilag életképes alternatív szállítási megoldásokat fejlesszenek ki az egyre tisztább és energiatakarékosabb közúti áruszállítás érdekében.

Forrás: Renault Trucks

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.