A felújított Ikarus 405-ös autóbusz 1995-ben készült kifejezetten mozgásukban korlátozott utasok szállítására alkalmas kivitelben. A részben alacsonypadlós modellből ebben a változatban összesen két autóbuszt gyártottak. A jármű érdekessége, hogy bár az Ikarus 405-ös típusjelölést viselte, mégis 1 méterrel hosszabb a forgalomban lévő 405-ösökhöz képest.

A jármű 2011-ig volt forgalomban, de műszaki állapota miatt ki kellett vonni a forgalomból, majd 2013 októberéig a kelenföldi buszgarázs telephelyén állt. Ekkor született döntés arról, hogy kísérletképpen felújítják. A munkálatok során az utastér elrendezését lényegében megőrizték és a jármű teljes vázjavítást, új utastájékoztatási rendszert kapott, valamint légkondicionálóval szerelték fel.

Az utasteret jobb nem minősíteni, a gyári állapotukban ezeknek a buszoknak szürkés kárpitozással ellátott ülései és zöld kapaszkodójuk volt

Az utastér elrendezésén lényegében nem változtattak, azonban a jármű sajnálatos módon megkapta a billikék kapaszkodó-festést, a Halas típusú üléseket pedig a Mercedes Citarókon megismert kárpitozással látták el. Ez a kombináció továbbra sem szerencsés a krémszínű oldalburkolatokkal, ezért elmondható, hogy a gyári megjelenésen sikerült rendkívül sokat rontani. A külső dizájn viszont egészen vagány lett, a fekete sávba ágyazott kerek Hella-lámpák, valamint a hátsó kerek fényszórók, továbbá az ablakok feletti fekete sáv menő kisbusszá tette a 405-öst. A munkák 2013 novemberében kezdődtek, az autóbusz január végére készült el.

A 405-ös elővárosi/városi midibuszokat 1994-ben fejlesztette ki az Ikarus. Még abban az évben 90 darabot vásárolt ebből a típusból a BKV. Az autóbuszok eredetileg a Perkins Phaser 135T típusú motorokkal gyártották, viszont a többszörös felújítások során egyes példányokon motorcserét is végrehajtottak. A most elkészült járműbe például Euro-3-as Cummins motor került.

Gyári kép az első Ikarus 405-ösről 1994-ből

A típust rövid ideig, 1994-1996 között gyártották, ez idő alatt csak Budapest vásárolt belőle nagyobb tételben, ugyanakkor a varsói tömegközlekedési vállalat (MZA), illetve a szintén lengyelországi Bielska-Biała is forgalomba állított a 405-ösből néhány példányt. Ezen kívül még Németországa került belőlük, idehaza pedig a fővároson kívül Tapolcán és Gödön közlekednek ilyenek.