Hidrogénnel hajtott skót buszok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.04.02. 12.00

Skóciában forgalomba álltak azok a háromtengelyes autóbuszok, melyek vízbontásból keletkező hidrogénnel közlekednek.

A skóciai Aberdeen városában a közelmúltban forgalomba állt az a négy hidrogénnel hajtott autóbusz, melyek egy tízdarabos flotta részét képezik. A FirstGroup valamint a Stagecoach által üzemeltetett háromtengelyes járműveket egy kifejezetten erre a célra elindított projekt keretében vásárolták. A kezdeményezés célja felmérni a speciális hajtásban rejlő lehetőségeket, valamint összegezni a tapasztalatokat és a további autóbuszok beszerzésénél felhasználni azokat. Az autóbuszok felépítményét a belga Van Hool gyártotta, a hajtásról pedig a kanadai Ballard Power Systems gondoskodott.

Az A330 hidrogén-üzemanyagcellás hibrid autóbuszokról már írtunk, hiszen korábban éppen ezt típust tesztelték egyes európai nagyvárosokban. A 13 méter hosszú, helyközi kivitelű modellek megszólalásig hasonlítanak az Oslóban közlekedő példányokhoz, igaz, azok pirosak és három utasajtóval készültek. Az alacsonypadlós autóbuszt nem kerékagy-motorok hajtják, hanem a Siemens által készített két villanymotor kapcsolódik szöghajtáson és differenciálművön keresztül a hátsó tengelyhez. A hidrogént pedig 7 darab, szénszál erősítésű alumínium tartályban viszi magával az autóbusz, melyekben 350 bar nyomáson körülbelül 35 kilogramm tárolható belőle.

A közel 68 milliárd forintnyi összegbe kerülő (19 millió angol font) projektre szinte mindenhonnan – az aberdeeni városházától kezdve az Európai Unión át egészen a skót és az angol kormányig – érkezett támogatás. Mindez jól tükrözi, milyen széleskörű összefogás és érdeklődés övezi az ilyen jellegű autóbuszok forgalomba állítását. A projekt része a megfelelő infrastruktúra kiépítése is, mely magában foglalja az 1 megawatt teljesítményű  szélkerék felépítését, ami folyamatos vízbontás esetén 25-30 autóbuszt láthat el hidrogénnel. A fejlesztés további részét képezi emellett a hidrogén-töltőállomás kiépítése is.

A hidrogénnel hajtott motor sem szén-dioxidot, sem egyéb káros anyagot nem bocsát ki működése során, hiszen melléktermékként csak vízgőz keletkezik. Környezetbarát üzemanyagról azonban csak akkor beszélhetünk, ha hidrogént zöld áram segítségével állítják elő, azaz a vízbontáshoz szükséges telep működtetését megújuló erőforrás, például szélkerék segítségével végzik.

Forrás: Vezess

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.