Villamos gumikerekekkel

Iveco Ellisup

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.00

Az Iveco Ellisup egy nehezen meghatározható jármű. Most akkor ez villamos vagy autóbusz?

A tavalyi kotrijki autóbusz-kiállításon mutatta be az Iveco az Ellisup elnevezésű prototípust, melyről első ránézésre ordít, hogy villamosnak látszó busz. A koncepció hatalmas összefogás eredménye, ugyanis kidolgozásában az Iveco mellett részt vett többek között a Francia Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség (ADEME), a Michelin francia gumigyártó, valamint a párizsi állami közlekedési vállalat, a RATP.

Az Ellisup egyik legfeltűnőbb ismertetőjegye, hogy négy tengellyel rendelkezik, ami szóló buszoknál meglehetősen szokatlan látvány. A Michelin által gyártott nyolc gumiabroncsból négyben elektromos agymotor található, ennek köszönhetőn nem volt szükség gépház kialakítására sem. A kerekek egyébként rendkívül kicsik, olyannyira, hogy azokat még a kiskerekű buszokat gyártó cseh buszgyár, az SOR is megirigyelné. Másik feltűnő eltérés a hagyományos buszokhoz képest a vezetőfülke kialakítása. Ez a BRT-rendszerben közlekedő, valamint a MetroStyle elgondolással készülő buszokhoz hasonlóan teljes mértékben elkülönített részben kapott helyet az utastértől.

A belső tér világos és tágas, persze az üléseken csak maximum tíz percet lehetne kibírni

A vezetőfülke kialakítása tehát a villamosoktól kölcsönzött módon történt, azzal az eltéréssel, hogy a sofőr ülése és a műszerfal a megszokott módon bal oldalra került. A hatalmas, osztatlan szélvédő viszont mégis azt a hatást keltheti a buszmegállóban, hogy nem egy busz, hanem egy felsővezeték nélküli villamos közlekedik felénk. A kerekekbe épített villamos agymotoroknak köszönhetően a belső térben rengeteg hely szabadult fel. A megnövelt tengely- és kerékszám miatt azonban az alacsonypadlós kialakítást is sokkal gyakrabban törik meg az utastérben a kerékdobok.

Egy sajátos elgondolás alapján viszont csak ezekre szereltek üléseket, amelyeknek viszont még háttámlájuk sincs, illetve végső soron van, persze csak ha a székeket körülvevő párnázott korlátokat annak tekintjük. Ez a kialakítás azonban nem ront az utastér tágasságán és világosságán, mely valóban több tekintetben kenterbe veri nemcsak a hagyományos üzemű, hanem a felsővezeték mentén közlekedő autóbuszokat is.

Ezeket a kis kerekeket még a SOR is megirigyelné

Bár az Ellisup a felsővezetékes trolik helyettesítésére készült, ennek ellenére mégis rendelkezik áramszedővel. Az eszköz az akkumulátorok feltöltését szolgálja, melyre leginkább a végállomásokon jut idő. Az ilyen és ehhez hasonló megoldásról az ABB gyorstöltők kapcsán korábban már írtunk. A jármű az elektromos energiát a nagy energiasűrűségű és számtalan töltés-kisütés ciklust elviselő lítiumionos akkumulátor-telepekben tárolja. Ezek teljesítményét a szuperkondenzátor nagyon gyorsan leadja az elektromotor részére.

Az amúgy is tetszetős busz formatervét az ablakok felett található színes kijelzők teszik még egyedibbé, valamint a három, oldalra nyíló teli üveges utasajtó is sokat dob az összképen. Az Iveco Ellisupon kívül-belül látható, hogy meglehetősen kidolgozott koncepcióról van szó. Ez azt jelenti, hogy akár már idén megjelenhetnek az első sorozatgyártásban készülő négytengelyes Iveco elektromos buszok Európa útjain.

Kommentek

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.