A tavalyi kotrijki autóbusz-kiállításon mutatta be az Iveco az Ellisup elnevezésű prototípust, melyről első ránézésre ordít, hogy villamosnak látszó busz. A koncepció hatalmas összefogás eredménye, ugyanis kidolgozásában az Iveco mellett részt vett többek között a Francia Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség (ADEME), a Michelin francia gumigyártó, valamint a párizsi állami közlekedési vállalat, a RATP.

Az Ellisup egyik legfeltűnőbb ismertetőjegye, hogy négy tengellyel rendelkezik, ami szóló buszoknál meglehetősen szokatlan látvány. A Michelin által gyártott nyolc gumiabroncsból négyben elektromos agymotor található, ennek köszönhetőn nem volt szükség gépház kialakítására sem. A kerekek egyébként rendkívül kicsik, olyannyira, hogy azokat még a kiskerekű buszokat gyártó cseh buszgyár, az SOR is megirigyelné. Másik feltűnő eltérés a hagyományos buszokhoz képest a vezetőfülke kialakítása. Ez a BRT-rendszerben közlekedő, valamint a MetroStyle elgondolással készülő buszokhoz hasonlóan teljes mértékben elkülönített részben kapott helyet az utastértől.

A belső tér világos és tágas, persze az üléseken csak maximum tíz percet lehetne kibírni

A vezetőfülke kialakítása tehát a villamosoktól kölcsönzött módon történt, azzal az eltéréssel, hogy a sofőr ülése és a műszerfal a megszokott módon bal oldalra került. A hatalmas, osztatlan szélvédő viszont mégis azt a hatást keltheti a buszmegállóban, hogy nem egy busz, hanem egy felsővezeték nélküli villamos közlekedik felénk. A kerekekbe épített villamos agymotoroknak köszönhetően a belső térben rengeteg hely szabadult fel. A megnövelt tengely- és kerékszám miatt azonban az alacsonypadlós kialakítást is sokkal gyakrabban törik meg az utastérben a kerékdobok.

Egy sajátos elgondolás alapján viszont csak ezekre szereltek üléseket, amelyeknek viszont még háttámlájuk sincs, illetve végső soron van, persze csak ha a székeket körülvevő párnázott korlátokat annak tekintjük. Ez a kialakítás azonban nem ront az utastér tágasságán és világosságán, mely valóban több tekintetben kenterbe veri nemcsak a hagyományos üzemű, hanem a felsővezeték mentén közlekedő autóbuszokat is.

Ezeket a kis kerekeket még a SOR is megirigyelné

Bár az Ellisup a felsővezetékes trolik helyettesítésére készült, ennek ellenére mégis rendelkezik áramszedővel. Az eszköz az akkumulátorok feltöltését szolgálja, melyre leginkább a végállomásokon jut idő. Az ilyen és ehhez hasonló megoldásról az ABB gyorstöltők kapcsán korábban már írtunk. A jármű az elektromos energiát a nagy energiasűrűségű és számtalan töltés-kisütés ciklust elviselő lítiumionos akkumulátor-telepekben tárolja. Ezek teljesítményét a szuperkondenzátor nagyon gyorsan leadja az elektromotor részére.

Az amúgy is tetszetős busz formatervét az ablakok felett található színes kijelzők teszik még egyedibbé, valamint a három, oldalra nyíló teli üveges utasajtó is sokat dob az összképen. Az Iveco Ellisupon kívül-belül látható, hogy meglehetősen kidolgozott koncepcióról van szó. Ez azt jelenti, hogy akár már idén megjelenhetnek az első sorozatgyártásban készülő négytengelyes Iveco elektromos buszok Európa útjain.