Villamos gumikerekekkel

Iveco Ellisup

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.00

Az Iveco Ellisup egy nehezen meghatározható jármű. Most akkor ez villamos vagy autóbusz?

A tavalyi kotrijki autóbusz-kiállításon mutatta be az Iveco az Ellisup elnevezésű prototípust, melyről első ránézésre ordít, hogy villamosnak látszó busz. A koncepció hatalmas összefogás eredménye, ugyanis kidolgozásában az Iveco mellett részt vett többek között a Francia Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség (ADEME), a Michelin francia gumigyártó, valamint a párizsi állami közlekedési vállalat, a RATP.

Az Ellisup egyik legfeltűnőbb ismertetőjegye, hogy négy tengellyel rendelkezik, ami szóló buszoknál meglehetősen szokatlan látvány. A Michelin által gyártott nyolc gumiabroncsból négyben elektromos agymotor található, ennek köszönhetőn nem volt szükség gépház kialakítására sem. A kerekek egyébként rendkívül kicsik, olyannyira, hogy azokat még a kiskerekű buszokat gyártó cseh buszgyár, az SOR is megirigyelné. Másik feltűnő eltérés a hagyományos buszokhoz képest a vezetőfülke kialakítása. Ez a BRT-rendszerben közlekedő, valamint a MetroStyle elgondolással készülő buszokhoz hasonlóan teljes mértékben elkülönített részben kapott helyet az utastértől.

A belső tér világos és tágas, persze az üléseken csak maximum tíz percet lehetne kibírni

A vezetőfülke kialakítása tehát a villamosoktól kölcsönzött módon történt, azzal az eltéréssel, hogy a sofőr ülése és a műszerfal a megszokott módon bal oldalra került. A hatalmas, osztatlan szélvédő viszont mégis azt a hatást keltheti a buszmegállóban, hogy nem egy busz, hanem egy felsővezeték nélküli villamos közlekedik felénk. A kerekekbe épített villamos agymotoroknak köszönhetően a belső térben rengeteg hely szabadult fel. A megnövelt tengely- és kerékszám miatt azonban az alacsonypadlós kialakítást is sokkal gyakrabban törik meg az utastérben a kerékdobok.

Egy sajátos elgondolás alapján viszont csak ezekre szereltek üléseket, amelyeknek viszont még háttámlájuk sincs, illetve végső soron van, persze csak ha a székeket körülvevő párnázott korlátokat annak tekintjük. Ez a kialakítás azonban nem ront az utastér tágasságán és világosságán, mely valóban több tekintetben kenterbe veri nemcsak a hagyományos üzemű, hanem a felsővezeték mentén közlekedő autóbuszokat is.

Ezeket a kis kerekeket még a SOR is megirigyelné

Bár az Ellisup a felsővezetékes trolik helyettesítésére készült, ennek ellenére mégis rendelkezik áramszedővel. Az eszköz az akkumulátorok feltöltését szolgálja, melyre leginkább a végállomásokon jut idő. Az ilyen és ehhez hasonló megoldásról az ABB gyorstöltők kapcsán korábban már írtunk. A jármű az elektromos energiát a nagy energiasűrűségű és számtalan töltés-kisütés ciklust elviselő lítiumionos akkumulátor-telepekben tárolja. Ezek teljesítményét a szuperkondenzátor nagyon gyorsan leadja az elektromotor részére.

Az amúgy is tetszetős busz formatervét az ablakok felett található színes kijelzők teszik még egyedibbé, valamint a három, oldalra nyíló teli üveges utasajtó is sokat dob az összképen. Az Iveco Ellisupon kívül-belül látható, hogy meglehetősen kidolgozott koncepcióról van szó. Ez azt jelenti, hogy akár már idén megjelenhetnek az első sorozatgyártásban készülő négytengelyes Iveco elektromos buszok Európa útjain.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.