Villamos gumikerekekkel

Iveco Ellisup

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.00

Az Iveco Ellisup egy nehezen meghatározható jármű. Most akkor ez villamos vagy autóbusz?

A tavalyi kotrijki autóbusz-kiállításon mutatta be az Iveco az Ellisup elnevezésű prototípust, melyről első ránézésre ordít, hogy villamosnak látszó busz. A koncepció hatalmas összefogás eredménye, ugyanis kidolgozásában az Iveco mellett részt vett többek között a Francia Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség (ADEME), a Michelin francia gumigyártó, valamint a párizsi állami közlekedési vállalat, a RATP.

Az Ellisup egyik legfeltűnőbb ismertetőjegye, hogy négy tengellyel rendelkezik, ami szóló buszoknál meglehetősen szokatlan látvány. A Michelin által gyártott nyolc gumiabroncsból négyben elektromos agymotor található, ennek köszönhetőn nem volt szükség gépház kialakítására sem. A kerekek egyébként rendkívül kicsik, olyannyira, hogy azokat még a kiskerekű buszokat gyártó cseh buszgyár, az SOR is megirigyelné. Másik feltűnő eltérés a hagyományos buszokhoz képest a vezetőfülke kialakítása. Ez a BRT-rendszerben közlekedő, valamint a MetroStyle elgondolással készülő buszokhoz hasonlóan teljes mértékben elkülönített részben kapott helyet az utastértől.

A belső tér világos és tágas, persze az üléseken csak maximum tíz percet lehetne kibírni

A vezetőfülke kialakítása tehát a villamosoktól kölcsönzött módon történt, azzal az eltéréssel, hogy a sofőr ülése és a műszerfal a megszokott módon bal oldalra került. A hatalmas, osztatlan szélvédő viszont mégis azt a hatást keltheti a buszmegállóban, hogy nem egy busz, hanem egy felsővezeték nélküli villamos közlekedik felénk. A kerekekbe épített villamos agymotoroknak köszönhetően a belső térben rengeteg hely szabadult fel. A megnövelt tengely- és kerékszám miatt azonban az alacsonypadlós kialakítást is sokkal gyakrabban törik meg az utastérben a kerékdobok.

Egy sajátos elgondolás alapján viszont csak ezekre szereltek üléseket, amelyeknek viszont még háttámlájuk sincs, illetve végső soron van, persze csak ha a székeket körülvevő párnázott korlátokat annak tekintjük. Ez a kialakítás azonban nem ront az utastér tágasságán és világosságán, mely valóban több tekintetben kenterbe veri nemcsak a hagyományos üzemű, hanem a felsővezeték mentén közlekedő autóbuszokat is.

Ezeket a kis kerekeket még a SOR is megirigyelné

Bár az Ellisup a felsővezetékes trolik helyettesítésére készült, ennek ellenére mégis rendelkezik áramszedővel. Az eszköz az akkumulátorok feltöltését szolgálja, melyre leginkább a végállomásokon jut idő. Az ilyen és ehhez hasonló megoldásról az ABB gyorstöltők kapcsán korábban már írtunk. A jármű az elektromos energiát a nagy energiasűrűségű és számtalan töltés-kisütés ciklust elviselő lítiumionos akkumulátor-telepekben tárolja. Ezek teljesítményét a szuperkondenzátor nagyon gyorsan leadja az elektromotor részére.

Az amúgy is tetszetős busz formatervét az ablakok felett található színes kijelzők teszik még egyedibbé, valamint a három, oldalra nyíló teli üveges utasajtó is sokat dob az összképen. Az Iveco Ellisupon kívül-belül látható, hogy meglehetősen kidolgozott koncepcióról van szó. Ez azt jelenti, hogy akár már idén megjelenhetnek az első sorozatgyártásban készülő négytengelyes Iveco elektromos buszok Európa útjain.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.