Durva orosz harcjármű

Mszta-SZ önjáró tarack

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.18. 11.15

A hivatalos megnevezése a 840 lóerős járműnek annyira férfias, hogy már azért is érdemes elolvasni ezt a cikket!

A tegnapi napon (március 17-én) Oroszország független államként ismerte el a Krímet, és az erről szóló rendeletet Vlagyimir Putyin hétfő este írta alá. Ehhez a lépéshez a jogalapot az oroszok szerint a krími népszavazás teremtette meg, azonban világ nagy része nem tekinti legitimnek a népszavazás eredményét, amit az orosz katonák által megszállt területen tartottak.
De legyen elég ennyi az aktuális politika helyzetről, inkább olyan mederbe terelem a témát, ami sokkal jobban érdekelhet titeket, hiszen autós oldalt olvastok, nem politikait. A minap rábukkantam néhány igazán remek fotóra az Oroszországi Föderáció Fegyveres Erőinek egyik legádázabb harcjárművéről, amitől joggal retteghet bármilyen ellenséges haderő.
A Mszta-SZ önjáró tüzérségi löveg – vagy önjáró tarack -, nevét a 414 kilométer hosszú Mszta folyó után kapta. Élőerő, objektumok, páncélozott és egyéb harcjárművek, illetve tüzérségi alakulatok mélységi leküzdésére szolgál, hadosztály szinten. Ez a hivatalos katonai megfogalmazás zene a férfiember fülének. 
A Szovjet Hadsereg Védelmi Minisztériumának Rakéta és Tüzérségi Eszközök Főcsoportfőnöksége az 1980-as évek elején adott megbízást a szverdlovszki (ma: Jekatyerinburg) Uráli Közlekedési Gépgyár (UZTrM) tervezőirodájának a 2SZ3-t leváltó új önjáró löveg kifejlesztésére. 
A tervezés Jurij Tomasov főkonstruktőr irányításával folyt, az UZTrM a lánctalpas alváz fejlesztéséért és a rendszerintegrációért volt felelős. A tüzérségi rendszer fejlesztését a tulai KBP tervezőiroda, a torony- és lövegmozgató rendszer tervezését a volgográdi OKB2 tervezőiroda végezte. 1989-ben állították hadrendbe a  2SZ19 Mszta-SZ-t, a nyilvánosság számára pedig 1992-ben mutatták be Zsukovszkijban. Alváza a T-80-as harckocsitól, dízelmotorja a T-72-es harckocsiból származik, ami V12-es hengerelrendezésű dízelmotor, brutális, 840 lóerős teljesítménnyel. A T-72-es a Magyar Honvédség kötelékében is megtalálható. 
Fő fegyverzete a 2A64 jelzésű 152 milliméteres, hosszú csövű tarackból áll, mely osztott lőszert tüzel. A löveg csőszájfékkel és füstgázelszívóval van felszerelve. Másodlagos fegyverzete egy, a lövegtorony tetején elhelyezett, 12,7 mm-es NSZVT légvédelmi géppuska, melyet a parancsnok távirányítással vezérelhet. Ezen kívül helyet kapott még a torony elülső részén, jobb és bal oldalon 3-3 db ködgránátvető. Nyolc Mszta-SZ járműből álló üteg egy perc alatt 3 tonnányi lövedéket képes a célpontra zúdítani, majd percek alatt továbbállni a következő tüzelési ponthoz, elkerülve az esetleges válaszcsapást.
A páncéltest és a torony hegesztett acélszerkezetű, mely védelmet nyújt kézifegyverektől, illetve repeszektől és aknáktól. Az önjáró löveg fel van szerelve tolólappal, hogy előkészíthessen tüzelési pozíciókat, illetve hogy leküzdjön terepakadályokat. A toronyban helyet kapott egy AP-18D típusú, 16 kW teljesítményű gázturbinás fedélzeti segédhajtómű, amely (-50-től +50 Celsius-fokig) a motor leállítása után is biztosítja a fedélzeti rendszerek energiaellátását. Az alapfelszerelés tartalmazza a teljes körű nukleáris, biológiai és vegyi védelmet, füstgenerátort, illetve az éjjellátó rendszert a vezető részére. Maximális sebessége úton 60 km/h, terepen 25 km/h, hatótávolsága durván 500 km.
forrás: Wikipédia

Kommentek

  • husky

    Csak még anyni érdekes kiegészítést, hogy ez ahogy van 42 tonna, a hátsó tolólapnak földre nyomva stabilizációs szerepe is van, tűzgyorsaság 6-8 lövés/perc, 22-25 km távolságra. Nukleáris, biológia és vegyi töltetek kilövésére is alkalmas. Hátrány a nehézkes terepjáró képesség. Bár bástyaszerű a lövegtöröny, mezei kis tankkal nem lehet kilőni, kivéve a mocsok kumultatív hatású lövedékkel.

  • Koli

    “152 milliméteres hosszú csövű tarackból áll” ez biztos tévedés. A 15,2 cm nem a cső hossza, hanem az átmérője.

  • W. A. Lacky

    Koli! Jól van írva, csak hiányzik egy vessző a “152 milliméteres” után.

  • szabojgy

    Igaz, mármint hogy az illető adat a lövegcső belső átmérőjét jelenti nem pedig a hosszát. Aamennyiben pedig hosszú csőről van szó akkor szerintem nem tarack hanem ágyú az illető. A tarack sosem volt hosszú csövű. Közepes szögtartományban tüzelt a lapos szögben mozgatható ágyúcső és a magas vagy meredek szögben tüzelő mozsárral szemben. Impozánsnak tűnik a képen és modernebb is jóval a vontatható lövegeknél de kérdés hogy mennyit ér ma már a precíz bemérő eszközök és a sokoldalúan és villámgyorsan alkalmazható rakéták világában.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.