Durva orosz harcjármű

Mszta-SZ önjáró tarack

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.18. 11.15

A hivatalos megnevezése a 840 lóerős járműnek annyira férfias, hogy már azért is érdemes elolvasni ezt a cikket!

A tegnapi napon (március 17-én) Oroszország független államként ismerte el a Krímet, és az erről szóló rendeletet Vlagyimir Putyin hétfő este írta alá. Ehhez a lépéshez a jogalapot az oroszok szerint a krími népszavazás teremtette meg, azonban világ nagy része nem tekinti legitimnek a népszavazás eredményét, amit az orosz katonák által megszállt területen tartottak.
De legyen elég ennyi az aktuális politika helyzetről, inkább olyan mederbe terelem a témát, ami sokkal jobban érdekelhet titeket, hiszen autós oldalt olvastok, nem politikait. A minap rábukkantam néhány igazán remek fotóra az Oroszországi Föderáció Fegyveres Erőinek egyik legádázabb harcjárművéről, amitől joggal retteghet bármilyen ellenséges haderő.
A Mszta-SZ önjáró tüzérségi löveg – vagy önjáró tarack -, nevét a 414 kilométer hosszú Mszta folyó után kapta. Élőerő, objektumok, páncélozott és egyéb harcjárművek, illetve tüzérségi alakulatok mélységi leküzdésére szolgál, hadosztály szinten. Ez a hivatalos katonai megfogalmazás zene a férfiember fülének. 
A Szovjet Hadsereg Védelmi Minisztériumának Rakéta és Tüzérségi Eszközök Főcsoportfőnöksége az 1980-as évek elején adott megbízást a szverdlovszki (ma: Jekatyerinburg) Uráli Közlekedési Gépgyár (UZTrM) tervezőirodájának a 2SZ3-t leváltó új önjáró löveg kifejlesztésére. 
A tervezés Jurij Tomasov főkonstruktőr irányításával folyt, az UZTrM a lánctalpas alváz fejlesztéséért és a rendszerintegrációért volt felelős. A tüzérségi rendszer fejlesztését a tulai KBP tervezőiroda, a torony- és lövegmozgató rendszer tervezését a volgográdi OKB2 tervezőiroda végezte. 1989-ben állították hadrendbe a  2SZ19 Mszta-SZ-t, a nyilvánosság számára pedig 1992-ben mutatták be Zsukovszkijban. Alváza a T-80-as harckocsitól, dízelmotorja a T-72-es harckocsiból származik, ami V12-es hengerelrendezésű dízelmotor, brutális, 840 lóerős teljesítménnyel. A T-72-es a Magyar Honvédség kötelékében is megtalálható. 
Fő fegyverzete a 2A64 jelzésű 152 milliméteres, hosszú csövű tarackból áll, mely osztott lőszert tüzel. A löveg csőszájfékkel és füstgázelszívóval van felszerelve. Másodlagos fegyverzete egy, a lövegtorony tetején elhelyezett, 12,7 mm-es NSZVT légvédelmi géppuska, melyet a parancsnok távirányítással vezérelhet. Ezen kívül helyet kapott még a torony elülső részén, jobb és bal oldalon 3-3 db ködgránátvető. Nyolc Mszta-SZ járműből álló üteg egy perc alatt 3 tonnányi lövedéket képes a célpontra zúdítani, majd percek alatt továbbállni a következő tüzelési ponthoz, elkerülve az esetleges válaszcsapást.
A páncéltest és a torony hegesztett acélszerkezetű, mely védelmet nyújt kézifegyverektől, illetve repeszektől és aknáktól. Az önjáró löveg fel van szerelve tolólappal, hogy előkészíthessen tüzelési pozíciókat, illetve hogy leküzdjön terepakadályokat. A toronyban helyet kapott egy AP-18D típusú, 16 kW teljesítményű gázturbinás fedélzeti segédhajtómű, amely (-50-től +50 Celsius-fokig) a motor leállítása után is biztosítja a fedélzeti rendszerek energiaellátását. Az alapfelszerelés tartalmazza a teljes körű nukleáris, biológiai és vegyi védelmet, füstgenerátort, illetve az éjjellátó rendszert a vezető részére. Maximális sebessége úton 60 km/h, terepen 25 km/h, hatótávolsága durván 500 km.
forrás: Wikipédia

Kommentek

  • husky

    Csak még anyni érdekes kiegészítést, hogy ez ahogy van 42 tonna, a hátsó tolólapnak földre nyomva stabilizációs szerepe is van, tűzgyorsaság 6-8 lövés/perc, 22-25 km távolságra. Nukleáris, biológia és vegyi töltetek kilövésére is alkalmas. Hátrány a nehézkes terepjáró képesség. Bár bástyaszerű a lövegtöröny, mezei kis tankkal nem lehet kilőni, kivéve a mocsok kumultatív hatású lövedékkel.

  • Koli

    “152 milliméteres hosszú csövű tarackból áll” ez biztos tévedés. A 15,2 cm nem a cső hossza, hanem az átmérője.

  • W. A. Lacky

    Koli! Jól van írva, csak hiányzik egy vessző a “152 milliméteres” után.

  • szabojgy

    Igaz, mármint hogy az illető adat a lövegcső belső átmérőjét jelenti nem pedig a hosszát. Aamennyiben pedig hosszú csőről van szó akkor szerintem nem tarack hanem ágyú az illető. A tarack sosem volt hosszú csövű. Közepes szögtartományban tüzelt a lapos szögben mozgatható ágyúcső és a magas vagy meredek szögben tüzelő mozsárral szemben. Impozánsnak tűnik a képen és modernebb is jóval a vontatható lövegeknél de kérdés hogy mennyit ér ma már a precíz bemérő eszközök és a sokoldalúan és villámgyorsan alkalmazható rakéták világában.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.