A hadszínterek ukrán nehézgépe

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.03.14. 12.00

A KrAZ nehéz teherautókra akár atomrakéták szállítását is lehetett bízni. Jelenleg még a Magyar Honvédségnél is vannak működőképes példányok.

Bár a szovjet gyártmányú teherautókat sokan ismerik idehaza a kötelező szolgálatos emlékeikből, ez azonban már nem feltétlenül mondható el az ukrán gyártmányokról. Holott keleti szomszédunknak sem kell szégyenkezni ha a több tíz tonnás, mindenen átgázoló monstrumokról van szó. A Kremencsukban található, 1945-ben alapított, nehéz teherjárművek gyártására szakosodott AvtoKrAZ első modellje a KrAZ-222 volt. Furcsa mód ennek megjelenésére az ’50-es évek közepéig kellett várni, előtte ugyanis a gyár kizárólag hídelemek összeszerelésével, valamint kombájnok gyártásával foglalkozott.

A teherautó-gyártás beindításához a ma már Oroszországban található jaroszlavi motorgyárból (JaMZ) telepítettek át eszközöket, így lényegében az ukrán teherautókat is szovjet technológiával készítették. Igaz, ez sokkal inkább előnyére vált a cégnek, mintsem hátrányára. 1969-ben kezdődött a KraAZ-255-ös teherautó gyártása, majd 1982-ben bemutatták a KrAZ-260-as sorozatot. Utóbbi kettőből hajdanán a Magyar Honvédség is vásárolt, sőt ezek máig üzemelnek kis hazánkban.

A fenti modellek közül a legkésőbbi, azaz a 260-as számított igazán kiforrott típusnak. A modellt 1985-ben mutatták be a nyilvánosságnak egy Vörös téri díszszemlén, amikor ez a jármű vontatta a 152 milliméteres, 2A36-os nukleáris lőszer tüzelésére alkalmas tábori ágyúkat. A KrAZ-260-as teljes rakománnyal megterhelve még további 10 ezer kilogramm vontatására volt alkalmas, míg önmagában közel 30 ezer kilogrammot volt képes cipelni.

A legkiforrottabb típus, a KrAZ-260-as, melyből a Magyar Honvédség is vásárolt a rendszerváltás előtt

A KrAZ-260-as megjelenésében emlékeztet elődtípusára, a 255-ösre, a motorházat azonban szögletesebbre tervezték, hogy beférjen a turbófeltöltős 288 lóerős, YaMZ-238L típusú motor. A nyolchengeres, 14,86 literes erőforrás mellé egy 8+1 fokozattal ellátott manuális váltót építettek be. A közel 80 kilométer/órás végsebességgel rendelkező jármű fordulóköre 27 méter volt. A 10 méter hosszú, 2,7 méter széles és 3 méter magas nehéz teherautó viszonylag tágas fülkével rendelkezett, hiszen a sofőr mellett két ember is elfért.

A KrAZ-260-as a maga idejében olyan volt, mint a többszörös nehézsúlyú világbajnok, az “acélökölnek” is nevezett Vitalij Klicsko. Azonban a posztszovjet térségen, valamint a Szovjetunión kívül máshol nem vettek részt a súlyos fegyvertömegek megmozgatásában. A kremencsuki gyár 2006-ban készítette el a nyolcvanezredik teherautót.

Kommentek

  • Guillotinee

    Hát nem tudom…

    Nekem a 255-ös kiforrottabnak tűnt.
    Nem sok 260-ast láttam 255-öst annál többet.
    Szerintem a 255-öst többen ismerik itthon is.

  • Fogash73

    Azért a hülyeségeket ki lehetne gyomlálni ebből a cikkből…

    A NUKLEÁRIS tölteteket interkontinentális ballisztikus rakéták hordozzák, azok meg ilyen járműveken mozognak a kilövés előtt:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/%D0%A2%D1%8F%D0%B3%D0%B0%D1%87_%D0%9C%D0%97%D0%9A%D0%A2-79221_(%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81_%D0%A2%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C-%D0%9C).jpg

    A 152mm-es lövegből kilőhető cucc az minden, csak nem nukleáris töltet. Az lehet mondjuk piszkos bomba (“http://hu.wikipedia.org/wiki/Radiol%C3%B3giai_fegyver) vagy még inkább urántartalmú páncéltörő lövedék. Ez viszont NEM nukleáris, mert maghasadás nincs a robbanásakor, csak sugárzó anyagot szór szét a környezetében.

    A jármnűre vonatkozóan meg említést érdemelt volna a FAVÁZAS fülke, pl.

    ugyanerről a típusról egy jó teszt: http://totalcar.hu/tesztek/haszon/kraz/

  • Niebur

    Fogash:

    Mindkét kérdésben téved. A nukleáris töltet nem azonos a rakétával. A töltetet igenis szállítják, a rakétával konkrét alkalmazásnál szerelik össze.
    A 150 mm űrméret felett bizony vannak nukleáris töltetek. Amerikai és orosz is. Talán még a kínaiaknak is van.

  • Guillotinee

    Niebur

    Bizony az úgy szokott lenni ha megnyomják a Launch gombot akkor kezdik összeszedni az alkatrészeket az atomrakétához.oké ha csak töltetet szállít de azt ne mondja már hogy csak konkrétan kilövés elött szerelik össze!

    Mi van ha nem kísérleti robbantás hanem konkrét válasz tűz?!
    Akkor 4órát kell várni hogy ki tudják lőni?

  • Niebur

    Guillotinee:
    Nehéz úgy válaszolni, ha az alapokkal sincs tisztában, összekeveri az készenlétben álló hadászati rakétákat azokkal, melyek a cikkben szerepelnek. Ha többet akar tudni, keressen rá. (Annyit segítek, hogy Tótvázsony környékén.)

  • Niebur

    És még egy dolog.
    Próbáljon meg kutakodni a különböző harckészültségi fokozatok, készenléti idők, stb. területén is.

  • Guillotinee

    Neibur!

    Próbáljon meg a konkrét kérdésre válaszolni!

    Tehát van olyan nukleáris töltet/lőszer amit a 2A36-os ágyúból vagy akár a 2SZ5-ből (ami ugyanez csak önjáró) ki lehet lőni??

    Lehet hogy önnek kéne inkább utána olvasni az ágyúk által használt lőszereknek???

  • Guillotinee

    Akkor megosztom önnel és a szerkesztővel hogy voltak olyan legendák,hogy ez az ágyú képes kilőni egy 1kilotonna körüli nukleáris lőszert csakhogy ezt sehol nem vetették be és nem is volt bizonyított hogy képes rá!

    Ígylehet hogy a moszkvai felvonuláson így marketingolták de attól még (főleg a ruszkikat ismerve) nem valószínű hogy igaz.

    Igazábol repesz és páncéltörő lőszerekkel használták.

  • Guillotinee

    A lényeg tehát hogy az ágyú amit a KrAZ 260-as bemutatásakor vonszolt nem valószínű hogy valaha is képes volt nukleáris töltet kilövésére!
    Ez a hidegháború marketingje.

    De ne akadjunk fenn ezen szerintem!

    Csodálatra méltó mindkét KrAZ típus és ha nyernék a lottón biztos vennék párat hobbi célra.

    Mert hát az a fogyasztás….:)

  • husky

    A teljes történet úgy indult, hogy a szovjetek hazavontattak néhány, az 1940-es években gyártott és az európai fontokon kilőtt, de még “használható” Peterbilt műszaki mentő és szállító tehergépkocsit! Érdemes rákeresni, mekkor a hasonlóság, az 1940-es évek “Pete” kamionjai és a nálunk is széles körben hasnzált KrAZ 257-es között. És miért volt benne kétütemű soros, hatos dízelmotor? Mert a hazavitt Pterbiltben is az volt, Detroit Diesel logóval! A lemezborítású fafülke már szovjet találmány, de a nyitható szélvédő inkább angol és észak-amerikai.

  • Niebur

    Guillotine!
    Az eredeti kérdésben kétségbe vonták a nukleáris lőszer létezését. Én erre válaszoltam. Ki beszélt itt konkrétan az Akaciaról? Én azt írtam, hogy 150 mm. ürméret felett igenis vannak nukleáris lőszerek. Pl. M-107, M-110A2, 2S5, 2S7.
    Ugyan hol vetették volna be? Vagy Ön tud nukleáris háborúról? Gondolja, hogy a tapasztalatokat az orrunkra kötik?
    Egyébként bármilyen tűzfegyverre vonatkozik, hogy minden olyan lőszert ki tud lőni, amit hozzá terveznek. A csőnek teljesen mindegy,mi van a lövedékben, propaganda anyag vagy nukleáris töltet.

  • Guillotinee

    Neibur!

    Nyilván nem tudok atomháborúról de kísérletek csak voltak….

    Alapszabály, hogy a tervek az asztalon készülnek de a fegyvert elsütni nem az asztalon fogják!

    Láttunk már jól megtervezett fegyvereket jól megtervezett lőszerekkel működésképtelenül.

    Ön tartózkodna a 20km-es körzetében egy kilött 1kilotonnás nukleáris töltetnek?

  • Kempelen10.

    Niebur! Csávót nem szokták érdekelni a tények. Rossz romantikus óvodás. Ne túráztassa magát, értelmetlen emberünk esetében.

  • Guillotinee

    Kempelen!

    Te kis állneves kisebbségi mániás…:D

    Láttál már ilyen járművet egyátalán???

    Mondtam már!
    Vigyázz nehogy én basszalak nyakon ha legközelebb találkozunk!

  • Guillotinee

    Kempelen!

    Gondolom most az következik,hogy megint eltűnsz egy hétre aztán majd megint elökerülsz ha vitatkozom valakivel aztán jól bebófögsz egy két sértő kis megjegyzést igaz??

    Ovodás meg én vagyok?!

    Téged érdekeljenek a tények meg a járm

  • hova

    Kevesen a kezdetektől-ma már a többség- tudja, hogy milyen töltetek voltak Tótvázsony felett a bakonyban / és máshol is /.Pontos információt itt kimondani még nem szabad- aki tudja!- de némi utánolvasással könnyen rájöhet mindenki, hogy mi az igazság a “lövedékek” tekintetében-ez nem tilos téma. De itt inkább a tehergépkocsiról van szó-na meg arról, hogy kempelen minősíthetetlenül arrogáns és nála sajnos ez a lényeg.

  • Guillotinee

    Hova!

    Általában igyekszem utána olvasni az általam érdekesnek talált témáknak.
    Lehet hogy hiányosak az ismereteim ettől függetlenül úgy gondolom beszélni vagy vitázni bárkivel lehet értelmesen.

    Egy jó vitából sokat lehet tanulni és sok információt adhat a feleknek.

    Kempelen meg olyan amilyen.

  • Pityek

    Skacok a 255 vezetni de jó volt. :)

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

Egészen az évtized végéig dolgozhatunk a sógoroknak

Új üzletet ütött nyélbe a győri Rába Zrt., mely egy bécsi gyár számára szállíthat hegesztett járműszerkezeteket.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

Ilyen, amikor bosszút áll egy fa

Sivatag, közel-kelet, és egy útban lévő fatuskó. Utóbbit mifelénk is szokás autóval kirángatni, de mielőtt valaki neki állna a telken, nézze meg az alábbi videót.

Jelentős forgalomkorlátozások Budapesten

A kerékpáros közlekedésre hívja fel a figyelmet minden évben az I Bike nevű hatalmas bringás felvonulás, amely minden évben megbénítja útvonala mentén az autós közlekedést.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.