Ezekkel vonultak az oroszok Ukrajnába

Szerző: Aranyi Péter levél küldés  Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.03. 16.00

Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy milyen teherautókkal vonultak be az oroszok Ukrajnába.

Aki figyelemmel kísérte az elmúlt napok világpolitikai történéseit, az bizony ismerős teherautókra figyelhetett fel a híradásokban. Az orosz hadsereg krími bevonulása többek között olyan típusú járművekkel történt, melyekből valaha idehaza is több száz közlekedett. Vlagyimir Putyin katonáinak akciója érthető módon félelmet váltott ki a helyi lakosokból és a világ közvéleményéből, holott a főként sötétzöldre festett Kamaz 5320-as, háromtengelyes csapatszállító teherautókból álló konvojok könnyedén összetéveszthetők voltak egy nosztalgia felvonulással. Mondjuk olyannal, amelyet épp Polgáron tartanak idehaza minden évben.

Igaz a hadműveletben részvevő Kamazok már valamivel újabb példányoknak számítanak, mégis az 5230-as gyártása réges-rég, 1976-ban kezdődött. A szovjet döntéshozók akkori tervei szerint ezeknek az igáslovaknak a maguk kategóriájában fokozatosan fel kellett váltaniuk más, hasonló teherbírású típusok többségét. A Kamaz sorozat járműveit a Kámai Gépjárműgyár nevű vállalat gyártotta a Naberezsnije-Cselmiben (amit korábban Brezsnyevnek is hívtak). A fő katonai változat az 1982-ben bevezetett Kamaz-4310-es 6×6 kerékképletű, terepen legfeljebb 6000 kilogramm szállítására és 7000 kilogramm vontatására képes, központi kerékabroncs-szabályozóval ellátott tehergépkocsi volt.

Hátul is egy Kamaz ponyvája magasodik

A Kamaz-5320-as alaptípusa a 8 tonnás teherszállító acélból épített, lehajtható oldal és hátfalakkal ellátott rakfelülettel, valamint hagyományos tartóívekre szerelt ponyvával. A legtöbb változatot Yamz-741-jelzésű 260 lóerős dízel erőforrásokkal, valamint Yamz 4701-es 180 lóerős motorokkal gyártották. Igaz a katonaiakat nem, de egyes polgári változatokat fekvőhelyes vezetőfülkével láttak el, tengelytávolságuk pedig fél méterrel nagyobb volt, mint a katonai járműveké.

A képeken azonban látható, hogy nemcsak Kamaz tehergépjárművekből áll az orosz alakulat, az első fotón a háttérben bizony egy UAZ-452 bújik meg, amit 1966-tól gyártott az Uljanovszki Autógyár. 

UAZ-452 - 4+1 fokozatú, tolókerekes sebességváltó, a III. és a IV. fokozat szinkronizált, egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, kétfokozatú, mechanikus osztómű, Kapcsolható összkerékhajtás.

A Magyar Honvédségnél is rendszeresítve volt, főleg híradó, tűzszerész, utász és orvosi alakulatoknál. Azóta is gyakran használják a civil életben, például az önkéntes tűzoltók, vadászok és mezőgazdasági munkások. Motorja a Volga-Menti Motorgyár által gyártott ZMZ?451 E típusú soros négyhengeres, felülszelepelt, benzinmotor. Lökettérfogata 2445 ködcenti mely 70 lóerő leadására képes, mindezt 4000-es percenkénti fordulatnál. De ne csak olvasgassatok, nézzétek is meg munka közben: 
Végül pedig nézzétek meg, ahogy a ZIL 131-es (második kép) hatkerekű monstrum átkel a folyón csurig megpakolva fával. Ez a kemény nem a vídia. 
A ZIL 131-es modellel a ZIL 157-est váltották fel. A tervezők célja az volt, hogy egy általános teherautót építsenek. Különböző változatokban valósították meg, így például billenőplató, targonca, vagy a 9P138-as rakéta platformjaként is szolgált. Ezek a járművek polgári és katonai feladatokat is elláttak, 1966-tól 1990-ig közel 1 millió darabot gyártottak le a különböző felépítményekből.

Ha a világ jelenlegi legkülönlegesebb autóit szeretné látni, kattintson az alábbi fotóra!

Ezekkel vonultak az oroszok Ukrajnába 1

Kommentek

  • Guevara

    A jó öreg ZIL 131 is hűen szolgál még.

  • Rick4

    “”központi kerékabroncs-szabályozóval ellátott tehergépkocsi volt.”” De miért kellett központilag a kerékabroncsot szabályozni?

  • Kovijani

    Eskuszom, ha megynyerem az Oscart Uazzal fogok jarni! Ez a retro stilus orokeletu. Imadnivalo! Jo kis hobbi kocsi lenne!

  • kawasaki599

    szabályozás????mert 60%os emelkedőn felment,akár 3szoros túlsúllyal….már odaverik az usa-t technikailag…szárazföldön meg főleg,mert usa kutya csak bombáz,/2.vh,irak,irán,vietnam stb/,,,szárazföldi harcban gyenge…beszari..////////////böszmék a krazok is……1.5méter gázló magasság…xd

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.