Ezekkel vonultak az oroszok Ukrajnába

Szerző: Aranyi Péter levél küldés  Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.03. 16.00

Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy milyen teherautókkal vonultak be az oroszok Ukrajnába.

Aki figyelemmel kísérte az elmúlt napok világpolitikai történéseit, az bizony ismerős teherautókra figyelhetett fel a híradásokban. Az orosz hadsereg krími bevonulása többek között olyan típusú járművekkel történt, melyekből valaha idehaza is több száz közlekedett. Vlagyimir Putyin katonáinak akciója érthető módon félelmet váltott ki a helyi lakosokból és a világ közvéleményéből, holott a főként sötétzöldre festett Kamaz 5320-as, háromtengelyes csapatszállító teherautókból álló konvojok könnyedén összetéveszthetők voltak egy nosztalgia felvonulással. Mondjuk olyannal, amelyet épp Polgáron tartanak idehaza minden évben.

Igaz a hadműveletben részvevő Kamazok már valamivel újabb példányoknak számítanak, mégis az 5230-as gyártása réges-rég, 1976-ban kezdődött. A szovjet döntéshozók akkori tervei szerint ezeknek az igáslovaknak a maguk kategóriájában fokozatosan fel kellett váltaniuk más, hasonló teherbírású típusok többségét. A Kamaz sorozat járműveit a Kámai Gépjárműgyár nevű vállalat gyártotta a Naberezsnije-Cselmiben (amit korábban Brezsnyevnek is hívtak). A fő katonai változat az 1982-ben bevezetett Kamaz-4310-es 6×6 kerékképletű, terepen legfeljebb 6000 kilogramm szállítására és 7000 kilogramm vontatására képes, központi kerékabroncs-szabályozóval ellátott tehergépkocsi volt.

Hátul is egy Kamaz ponyvája magasodik

A Kamaz-5320-as alaptípusa a 8 tonnás teherszállító acélból épített, lehajtható oldal és hátfalakkal ellátott rakfelülettel, valamint hagyományos tartóívekre szerelt ponyvával. A legtöbb változatot Yamz-741-jelzésű 260 lóerős dízel erőforrásokkal, valamint Yamz 4701-es 180 lóerős motorokkal gyártották. Igaz a katonaiakat nem, de egyes polgári változatokat fekvőhelyes vezetőfülkével láttak el, tengelytávolságuk pedig fél méterrel nagyobb volt, mint a katonai járműveké.

A képeken azonban látható, hogy nemcsak Kamaz tehergépjárművekből áll az orosz alakulat, az első fotón a háttérben bizony egy UAZ-452 bújik meg, amit 1966-tól gyártott az Uljanovszki Autógyár. 

UAZ-452 - 4+1 fokozatú, tolókerekes sebességváltó, a III. és a IV. fokozat szinkronizált, egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, kétfokozatú, mechanikus osztómű, Kapcsolható összkerékhajtás.

A Magyar Honvédségnél is rendszeresítve volt, főleg híradó, tűzszerész, utász és orvosi alakulatoknál. Azóta is gyakran használják a civil életben, például az önkéntes tűzoltók, vadászok és mezőgazdasági munkások. Motorja a Volga-Menti Motorgyár által gyártott ZMZ?451 E típusú soros négyhengeres, felülszelepelt, benzinmotor. Lökettérfogata 2445 ködcenti mely 70 lóerő leadására képes, mindezt 4000-es percenkénti fordulatnál. De ne csak olvasgassatok, nézzétek is meg munka közben: 
Végül pedig nézzétek meg, ahogy a ZIL 131-es (második kép) hatkerekű monstrum átkel a folyón csurig megpakolva fával. Ez a kemény nem a vídia. 
A ZIL 131-es modellel a ZIL 157-est váltották fel. A tervezők célja az volt, hogy egy általános teherautót építsenek. Különböző változatokban valósították meg, így például billenőplató, targonca, vagy a 9P138-as rakéta platformjaként is szolgált. Ezek a járművek polgári és katonai feladatokat is elláttak, 1966-tól 1990-ig közel 1 millió darabot gyártottak le a különböző felépítményekből.

Ha a világ jelenlegi legkülönlegesebb autóit szeretné látni, kattintson az alábbi fotóra!

Ezekkel vonultak az oroszok Ukrajnába 1

Kommentek

  • Guevara

    A jó öreg ZIL 131 is hűen szolgál még.

  • Rick4

    “”központi kerékabroncs-szabályozóval ellátott tehergépkocsi volt.”” De miért kellett központilag a kerékabroncsot szabályozni?

  • Kovijani

    Eskuszom, ha megynyerem az Oscart Uazzal fogok jarni! Ez a retro stilus orokeletu. Imadnivalo! Jo kis hobbi kocsi lenne!

  • kawasaki599

    szabályozás????mert 60%os emelkedőn felment,akár 3szoros túlsúllyal….már odaverik az usa-t technikailag…szárazföldön meg főleg,mert usa kutya csak bombáz,/2.vh,irak,irán,vietnam stb/,,,szárazföldi harcban gyenge…beszari..////////////böszmék a krazok is……1.5méter gázló magasság…xd

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.