A javaslat formális elfogadásához még a szakminisztereket tömörítő tanácsnak is rá kell bólintania a tervezetre, ám ez a parlament közleménye szerint már csak puszta formalitás, a tanács informálisan már elfogadta a jogszabályt.

“Nehéz tárgyalások vezettek a kompromisszumhoz. Örülök, hogy végig ellen tudtunk állni a határérték megváltoztatására irányuló nyomásnak. A kisteherautók élettartama hosszabb, mint a személygépkocsiké, ezért volt fontos ekkora időtávban gondolkodnunk” – fogalmazott a javaslat felelőse az EP-ben, a liberális német képviselő, Holger Krahmer. A szövegbe az Európai Parlament kezdeményezésére került bele az a kitétel, hogy az új szabály csak azoknak az autógyártóknak a kisteherautóira vonatkozik majd, amelyek évente ezernél több járművet állítanak elő.

A parlament közleményéből az is kiderül, hogy maga a szabály nem konkrétan a kisteherautókra vonatkozik. Azoknak az autógyártóknak, amelyek kisteherautót is gyártanak és forgalmaznak az EU-ban, a teljes modellpaletta átlagában kell teljesíteniük az előírást. Ezért azok a gyártók, amelyek az átlag fölötti széndioxid-kibocsátású teherautót hoznak majd forgalomba, egy környezetkímélőbb modell egyidejű bevezetésével lesznek kénytelenek a küszöbérték alá szorítani a kérdéses károsanyag-kibocsátást.

Emellett a parlament arra is biztosítékot kért és kapott a javaslat vitája során, hogy a javaslattételi joggal rendelkező Európai Bizottság kezdeményezze egy olyan rendszer bevezetését, amely a jelenleginél megbízhatóbbá teheti a károsanyag-kibocsátás mérését. Most ugyanis a képviselők szerint a környezetvédelmi vizsgálatok során az autógyártók számos kiskaput kihasználnak annak érdekében, hogy olyan fogyasztási és kibocsátási értékeket tüntethessenek fel járműveiken, amelyeket mindennapos vezetés során szinte lehetetlen elérni.

(Forrás: MTI)