Akit buldognak hívtak

Scania-Vabis

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.01.10. 12.00

A Scania södertäljei múzeumának gyűjteménye hamarosan újabb veterán járművel gazdagodik. A felújítás alatt lévő teherautó fénykorában sörszállítóként dolgozott.

Egy csapat veterán sofőr, valamint a svéd Scania Motorklub tagjai már az utolsó simításokat végzik a legendás Scania-Vabis teherautón. Az 1939-ben gyártott járművet hazájában csak “buldognak” nevezik, legfőképpen sajátos homlokfali kialakítása miatt. A teherautó alváza, fakarosszériája és alumínium vezetőfülkéje már átesett a renoválási munkálatokon, mindemellett a renováló csapat a műszaki berendezéseket is lecserélte. A teherautó felújítása során még a motort is újjá varázsolták.

A Scania-Vabis modellt a cég első, 120 lóerős dízelmotorjával gyártották. A most felújított példányt sokáig sörszállító teherautóként használták Svédország déli részén. A második tulajdonos a ’60-as évek közepéig közlekedett vele, majd végleg félreállította. A Scania évekkel ezelőtt megvásárolta a ritkaságnak számító oldtimert, majd nekilátott a felújításnak, mely mindennel együtt legalább hat évet vett igénybe.
A buldogon még a tél folyamán elvégzik a felújítás befejező munkálatait, ezt követően pedig megkapja a végleges, korhű fényezést. “Nagyon várom már azt a pillanatot, amikor végre megmutathatjuk azt a modellt a nagyközönségnek, mely tulajdonképpen megalapozta a két vállalat sikeres együttműködését” – mondta Robert Bengtsson, a Scania Múzeum igazgatója (lásd az első képen).

Ez a logó zavarta a Mercedes szemét

A Scania-Vabis teherautókat 1911 és 1968 között gyártották. A közös gyártmányú és fejlesztésű járművekből speciális feladatot ellátó példányokat is értékesítettek, ilyenek voltak többek között a sörszállító teherautók, vagy a postabuszok. A Vabis márkanév 1968-ban szűnt meg, mivel a gyártó a logója miatt vitába keveredett a Mercedes-Benzcel. A vita alapját az jelentette, hogy a Scania-Vabis kerékpár-pedálos ismertetője jegye könnyen összetéveszthető volt a Mercedes-Benz háromágú csillagával. Végül a Scania a griffmadár mellett döntött és elbúcsúzott a Vabis márkanévtől. 

Kommentek

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.