A Volvo trükkösen fékezi a teherautókat

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 12.00

Egyszerűen nyújtó féknek is lehetne becézni azt a fejlesztést, melyet a Volvo ettől az évtől kezdve minden nyergesvontatójához biztosít.

A vonórudas pótkocsival összekapcsolt tehergépkocsik esetében a csúszós téli útviszonyok és a meredek lejtők még a legtapasztaltabb vezetők számára is izzasztó kihívást jelentenek. A teherautó a fagyos, csúszós úton könnyen elveszítheti stabilitását, rosszabb esetben elkezdhet pedig “bebicskázni”. Ilyenkor a szerelvény keresztirányban előrecsúszik, a vontató pedig ellentétes irányban lefordul az útról.

Még ha a vezetőnek sikerül is úrrá lennie a helyzeten, a szembejövőknek és a sofőrnek egyaránt kellemetlen lehet, ha a teherautó-szerelvény lejtőn lefelé menet hirtelen kitér a menetirányából. Statisztikák szerint az Európában évente bekövetkező 30 ezer súlyos közúti baleset mintegy 15 százalékában teherjármű is érintett. A hatékony fékek, a menetstabilizáló rendszerek és az ütközésre figyelmeztető rendszerek révén már eddig is a sofőrök segítségére voltak a kockázatos helyzetek elkerülésében.

A nyújtó fék egy karral aktiválható

A Volvo nemrég bemutatott fejlesztése, a Stretch Brake a teherautó elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESP) egy kiegészítő funkciója. Amíg az ESP nagyobb sebesség esetén a leghatékonyabb, addig a Stretch Brake csak 40 kilométer/órás sebesség alatt működik. Ugyanakkor mindkét rendszer hozzájárul a menetstabilitás javításához és a kormányzás megkönnyítéséhez. Működése egyszerűen leírható: amikor a szerelvény egy lejtőhöz közelít, a sofőr manuálisan aktiválja a rendszert. Ha a vezető lelép a gázpedálról, a pótkocsi fékjei automatikusan működésbe lépnek és pulzáló üzemmódban, szakaszosan fékezik a pótkocsit egészen addig, amíg a lejtő véget nem ér.

A Stretch Brake rendszer 2012-ben a Volvo FH fülke-alvázas, 2013-ban pedig a Volvo FM fülke-alvázas tehergépkocsikon mutatkozott be. Ettől az évtől kezdve a nyerges szerelvényeken is elérhető lesz.

Kommentek

  • papalaci

    Ugy 30 evvel ezelött az akkori Csehszloväkiäbol meghoztuk a ceghez az uj LIAZ billencseket, potkocsikkal együtt. Amikor a levegövel müködtetett kipufogofeket kapcsoltam (bubuztam), akkor a potkocsi hätso tengelyen levö fekek 1/4-es hatäsfokkal müködtek. Bizonyära ez a Volvo fejlesztes sokkal korszerübb, de nem ök talältäk fel a spanyolviaszt.Csak ugy eszembe jutott…

  • padloslaci

    A RÁBÁN is volt ilyen opció, meg volt sokáig külön vezérelhető pótkocsifék, de azt valami túltanult agyoniskolázott hatalomhoz jutott balfék betiltotta. Ma itthon külön pótkocsifékkel ellátott autót TILOS forgalomba helyezni! Ezt a jogalkotót elvinném egy körre valami igazi télies helyre, tuti nem csak vonalkódos lenne a gatyája!

  • sforisek

    Harminc plussz eve amikor meg manualisan kelett fek (legfek) holtjatekot alitani, mar akkor ugy alitottuk, hogy a leghatso tengelyen levo ket kerek lett a megengedheto legkisebb holtjatekra alitva, hatulrol a kovetkezo kicsit nagyobb, es igy tovabb a gepes (traktor) tengelyeig.
    Ezt meg inkabb lehet “Stretch Brake” nyujtott fekezes- nek nevezni, mert igy nem a potkocsi fek kezd el egyszerre fekezni a gepes elott hanem pl. tobb potkocsi eseten is, leghatul fekez legelsokent de az osszes tobbi fek is mukodik, masodpercek toredeke alatti kulombsegekel.
    Ez nem az en velemenyem . Ez igy van.

  • Jozscsi

    “Egyszerűen nyújtó féknek is lehetne becézni azt a fejlesztést, melyet a Volvo ettől az évtől kezdve minden nyergesvontatójához biztosít.”
    Még jó, hogy itt szó sincs nyergesről. Legalábbis a nálam megjelenő videókon forgózsámolyos pótkocsik vannak. Ami biztos, hogy a Volvo a nevéhez méltóan sokat fordít a biztonságra. Az is biztos, hogy voltak már különféle megoldások korábban, amik hasonló alapon működnek. Itt inkább a fedélzeti számítógép az, ami sokszorosan feljavította elődei funkcióját. Igazából akkor lenne teljesen tuti a dolog, ha minden automata lenne. Ha kicsit meggurul és átlépi a 40 km/h-t akkor kikapcsol? Mert azt írták, hogy 40 km/h-ig működik a rendszer. Jártam én is még anno egy 1632-es Mercivel és azon is volt a vesting mellett egy több fokozatú pótkocsifék. Lassan már annyira automatizált lesz minden, hogy elfelejtünk vezetni. Nem sofőrök, hanem programozók fognak a vezető ülésben ülni. A tempomat és az automata váltók elterjedése óta 10-ből 9 fiatal sofőr bal lába az ablakban van. És ez egy tény, mert aki közlekedik, az látja. Baseball sapka, napszemüveg, GPS, laptop és már indul is fuvarba. Az atlaszt már nem is ismerik. Talán nekik köszönhető, hogy ennyire fejlődik a technika és hogy 5 évente csaknem 100000-be van a GKI. Mert gyakrabban hallani, hogy egy kezdő csukott össze egy autót, mint egy öreg róka.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.