A Volvo trükkösen fékezi a teherautókat

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 12.00

Egyszerűen nyújtó féknek is lehetne becézni azt a fejlesztést, melyet a Volvo ettől az évtől kezdve minden nyergesvontatójához biztosít.

A vonórudas pótkocsival összekapcsolt tehergépkocsik esetében a csúszós téli útviszonyok és a meredek lejtők még a legtapasztaltabb vezetők számára is izzasztó kihívást jelentenek. A teherautó a fagyos, csúszós úton könnyen elveszítheti stabilitását, rosszabb esetben elkezdhet pedig “bebicskázni”. Ilyenkor a szerelvény keresztirányban előrecsúszik, a vontató pedig ellentétes irányban lefordul az útról.

Még ha a vezetőnek sikerül is úrrá lennie a helyzeten, a szembejövőknek és a sofőrnek egyaránt kellemetlen lehet, ha a teherautó-szerelvény lejtőn lefelé menet hirtelen kitér a menetirányából. Statisztikák szerint az Európában évente bekövetkező 30 ezer súlyos közúti baleset mintegy 15 százalékában teherjármű is érintett. A hatékony fékek, a menetstabilizáló rendszerek és az ütközésre figyelmeztető rendszerek révén már eddig is a sofőrök segítségére voltak a kockázatos helyzetek elkerülésében.

A nyújtó fék egy karral aktiválható

A Volvo nemrég bemutatott fejlesztése, a Stretch Brake a teherautó elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESP) egy kiegészítő funkciója. Amíg az ESP nagyobb sebesség esetén a leghatékonyabb, addig a Stretch Brake csak 40 kilométer/órás sebesség alatt működik. Ugyanakkor mindkét rendszer hozzájárul a menetstabilitás javításához és a kormányzás megkönnyítéséhez. Működése egyszerűen leírható: amikor a szerelvény egy lejtőhöz közelít, a sofőr manuálisan aktiválja a rendszert. Ha a vezető lelép a gázpedálról, a pótkocsi fékjei automatikusan működésbe lépnek és pulzáló üzemmódban, szakaszosan fékezik a pótkocsit egészen addig, amíg a lejtő véget nem ér.

A Stretch Brake rendszer 2012-ben a Volvo FH fülke-alvázas, 2013-ban pedig a Volvo FM fülke-alvázas tehergépkocsikon mutatkozott be. Ettől az évtől kezdve a nyerges szerelvényeken is elérhető lesz.

Kommentek

  • papalaci

    Ugy 30 evvel ezelött az akkori Csehszloväkiäbol meghoztuk a ceghez az uj LIAZ billencseket, potkocsikkal együtt. Amikor a levegövel müködtetett kipufogofeket kapcsoltam (bubuztam), akkor a potkocsi hätso tengelyen levö fekek 1/4-es hatäsfokkal müködtek. Bizonyära ez a Volvo fejlesztes sokkal korszerübb, de nem ök talältäk fel a spanyolviaszt.Csak ugy eszembe jutott…

  • padloslaci

    A RÁBÁN is volt ilyen opció, meg volt sokáig külön vezérelhető pótkocsifék, de azt valami túltanult agyoniskolázott hatalomhoz jutott balfék betiltotta. Ma itthon külön pótkocsifékkel ellátott autót TILOS forgalomba helyezni! Ezt a jogalkotót elvinném egy körre valami igazi télies helyre, tuti nem csak vonalkódos lenne a gatyája!

  • sforisek

    Harminc plussz eve amikor meg manualisan kelett fek (legfek) holtjatekot alitani, mar akkor ugy alitottuk, hogy a leghatso tengelyen levo ket kerek lett a megengedheto legkisebb holtjatekra alitva, hatulrol a kovetkezo kicsit nagyobb, es igy tovabb a gepes (traktor) tengelyeig.
    Ezt meg inkabb lehet “Stretch Brake” nyujtott fekezes- nek nevezni, mert igy nem a potkocsi fek kezd el egyszerre fekezni a gepes elott hanem pl. tobb potkocsi eseten is, leghatul fekez legelsokent de az osszes tobbi fek is mukodik, masodpercek toredeke alatti kulombsegekel.
    Ez nem az en velemenyem . Ez igy van.

  • Jozscsi

    “Egyszerűen nyújtó féknek is lehetne becézni azt a fejlesztést, melyet a Volvo ettől az évtől kezdve minden nyergesvontatójához biztosít.”
    Még jó, hogy itt szó sincs nyergesről. Legalábbis a nálam megjelenő videókon forgózsámolyos pótkocsik vannak. Ami biztos, hogy a Volvo a nevéhez méltóan sokat fordít a biztonságra. Az is biztos, hogy voltak már különféle megoldások korábban, amik hasonló alapon működnek. Itt inkább a fedélzeti számítógép az, ami sokszorosan feljavította elődei funkcióját. Igazából akkor lenne teljesen tuti a dolog, ha minden automata lenne. Ha kicsit meggurul és átlépi a 40 km/h-t akkor kikapcsol? Mert azt írták, hogy 40 km/h-ig működik a rendszer. Jártam én is még anno egy 1632-es Mercivel és azon is volt a vesting mellett egy több fokozatú pótkocsifék. Lassan már annyira automatizált lesz minden, hogy elfelejtünk vezetni. Nem sofőrök, hanem programozók fognak a vezető ülésben ülni. A tempomat és az automata váltók elterjedése óta 10-ből 9 fiatal sofőr bal lába az ablakban van. És ez egy tény, mert aki közlekedik, az látja. Baseball sapka, napszemüveg, GPS, laptop és már indul is fuvarba. Az atlaszt már nem is ismerik. Talán nekik köszönhető, hogy ennyire fejlődik a technika és hogy 5 évente csaknem 100000-be van a GKI. Mert gyakrabban hallani, hogy egy kezdő csukott össze egy autót, mint egy öreg róka.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.