Toyota-minőség egy francia autótól?

Teszt: Toyota Proace 2,0 PanelVan

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.01.04. 06.00

Ha egy márka nevére vesz egy Toyota-modellt, nem kell tartania a bizalmatlanságtól. De ezúttal egy francia haszonjárműből készült Toyota, a legendásan tartós Hiace utódaként. Muszáj volt megnézni közelről.

Röviden – Toyota Proace

Mi ez?

Emblémacserével született Hiace-utód, francia gyártásból és technikával.

Mit tud? Amit a testvérmodellek: teherbírása 1-1,2 t, raktere maximum 7 m3
Mibe kerül? 128 lóerővel és jó felszereltséggel a tesztelt változat nettó 6,2 millió forintba
Kinek jó?  Annak, aki Toyota-emblémával szeretne könnyű haszonjárművet ebből a kategóriából.

Ó, Rómeó, mért vagy te Rómeó? /Mondj le nevedről, tagadd meg apádat –
vagy esküdj meg, hogy örökké szeretsz, / és én nem leszek többé Capulet.
(…)
Mit ér a név? Aminek neve “rózsa”, / az más néven is éppoly illatos.
Rómeó is, ha más nevet viselne, / drága maradna és tökéletes,
mint most. – Vesd le a neved, Rómeó, / mely nem is részed, és cserébe engem
végy mindenestül! (W. Shakespeare: Rómeó és Júlia, Nádasdy Ádám fordítása)

Shakespeare rózsája az autógyárakat is megtanította arra, hogy a név csak egy jelölés, lényegesebb a dolog maga. Főleg a haszonjárművek világában, ahol természetes az emblémacsere, még a piac legnagyobb szereplői is egy kaptafára gyártják a teherautókat. Mert a menetlevél világában a költségek döntenek, amit azonos alkatrészekkel és nagyobb darabszámokkal lehet lejjebb szorítani.

Egy kaptafa

Eredetileg ez a kifejezés arra vonatkozott, hogy egy pár lábbeli mindkét lábon hordható volt, tehát nem készült belőle balos-jobbos és naponta kellett cserélgetni a lábak között. 1848-tól a Nemzetőrséget és a Honvédséget is egy kaptafára készült bakancsokkal szerelte fel a haza. Ezt egyszer a Szegedi III. Honvédzászlóalj Hagyományőrző Egyesület fellépésén hallottam. Az urak lenyűgöző bemutatókat, előadásokat tartanak az 1848-49-es forradalomról és szabadságharcról, a korabeli harctéri stratégiáról, fegyverekről és technikáról.

Abban nincs rizikó, ha valamely márka egy komoly nimbuszú terméket vesz a nevére. A Toyota Hilux jó híre aligha rontotta a Volkswagen Taro esélyeit, a Peugeot P4 a francia motor és váltó ellenére kiköpött Mercedes G-osztály. Az a ritkább és macerásabb eset, amikor a Toyota adoptál egy idegen autót. Ez nagyon ritka, például a korabeli Holden Commodore-ból (Opel Senator B) lett Toyota Lexcen az 1990-es évek elején az ausztrál piac számára.

A francia Toyota

Nemrég a Toyota ismét erre a lépésre kényszerült, hogy a legendásan megbízható, de kicsi és kiöregedett Hiace helyett legyen mit kínálnia az európai haszonjármű-vásárlóknak. A kiválasztott a kategória legnépszerűbb autója lett, a japánok a PSA Peugeot Citroënnel csaptak egymás tenyerébe.

Ez az Opel Senator B-ből készült Toyota Lexcen. Az emblémacsere ritkán használ egy márkának, mert egy másik gyártó más értékei alapján nem tud olyan autót csinálni, ami igazán passzol egy jól felépített márkaképbe. De ennél fontosabb néha betölteni egy lyukat a kínálatban saját modell kifejlesztése és egy gyár felszerszámozása nélkül.

A Jumpy-Scudo-Expert-trojkából négyesfogat lett a Proace megérkezésével. Ugyanabban a gyárban készülnek, tehát a minőségük között aligha lehet eltérés, de a Toyotákat alaposabban ellenőrzik.

Kétféle hossz, kétféle magasság

Eddig nem sok vizet zavart, mert az első három negyedévben összesen 1286 darab kelt el belőle egész Európában, míg a GT86-ból 5474. Mi ennek ellenére nagyon kíváncsiak voltunk az autóra, ezért egy kései kerékpártúrához a francia Toyotát kértük el, hogy elvigyük a bringákat a Balaton-felvidékre.

Kétféle hosszúságú és kétféle magasságú készül belőle, üvegezett vagy zárt verzióban. A tesztautó a hosszabb, de normáltetős kivitel. A külső változások tényleg az emblémák cseréjére korlátozódnak.
 

Ez a hosszított, normáltetős verzió, 6 köbméteres raktérrel. 514,3 centis a nyújtott kivitel, de nem nehéz vele manőverezni

Az autó egy vagy mindkét oldali tolóajtóval készül, osztott hátsó ajtajának pántjai természetesen kiakaszthatók, hogy rakodáskor ne legyen útban a 90 fokig nyitott ajtó. Jobb volna azonban az ajtókat a karosszéria mellé hajtani, 270 fokban kinyitva.

5-7 köbméter

5-6-7 köbméteres raktérrel kapható a jármű, kialakítástól függően. A pőre raktér burkolatlan padlója sérülékeny, a rakománnyal könnyű leverni-összekaristolni a fényezést. A hat köbméteres bendő öt kerékpárt röhögve elnyelt, lakótelepen ezt az alapterületet már eladják félszobának.

Nem magas a rakodóperem. Kár, hogy az ajtókat nem lehet a karosszériáéhoz hajtani

Elöl szinte egy középkategóriás autó kényelme fogad. Az ülés párnázása nagyon jó, a hosszirányú állítást nem korlátozza a rakteret elválasztó fal és még a kormány is állítható le-fel és ki-be. A belső szélesség három felnőttnek szűken elég, a kikapcsolható utasoldali légzsák miatt gyermekülést is beszerelhetünk.

Franciás kényelem

Több Toyota személyautóra nézve szégyen, hogy a teherautóban bezzeg mindkét oldalablakhoz jutott akadályérzékelő, ezért egy húzással végigfutnak a végállásig. A franciák nem sóherkednek ezen. A műanyagok nem olyan egyszerűek, hogy zavarnának egy személyautóból átülve, de a melóban ennek nincs nagy jelentősége.

Személyautós szempontból nagyon jó a Proace, raktere kialakításával vannak gondok

A kétliteres dízelmotor minden elemében francia, akárcsak az autó. A tesztautóban a 94 kW/128 lóerős dolgozott, ami a középső teljesítményszint a 90 lóerős 1,6-os és a 163 lóerős kétliteres között.

320 Nm, 12,2 mp, 170 km/óra

Maximum 320 Nm nyomatékával a négyhengeres könnyedén repítette a kocsit a négymázsás terheléssel. A jól kiosztott váltóval a Toyota Proace elszántan gyorsult, kis fordulatszámon is nagyokat lépve hatodikban.

Szavazás

Mit gondolsz a Peugeot-ból lett Toyotáról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
A 12,2 másodperces százra gyorsulás és a 170 km/órás végsebesség is jelzi, hogy a nagy fehér doboz megy rendesen. Az akadozó váltón látszik, hogy ez nem igazi Toyota. Cserébe a kar jól elérhető helyen van a műszerfalon és hagy elég térdhelyet a középen ülőnek.

A Grip Controlt átnevezték Toyota Traction Controlra. A rendszer változatlanul egy okos kipörgésgátló, amely különféle talajtípusokon több vagy kevesebb kipörgést engedélyezve segít előrejutni. Jól jöhet a bal térd fölé szerelt forgókapcsoló, mert a terhelhetőség maximum 1200 kg és a ProAce kereken kéttonnás utánfutót húzhat.

A kategória neve eleve CDV (car derived van), de az autó kényelméről amúgy is üvölt, hogy a bázis egy személyautó. Konkrétan a Citroën C8-FIAT Ulysse-Peugeot 807 vonulat. A tükrök jól használhatók, a fordulékony ProAce vezetése városban is könnyű.

A futómű országúton elbírja a kanyarokat személyautós tempóval, az egyenesfutás autópályás sebességnél is jó. A sebességtartó automatika a Solban alapfelszerelés.

7,6 liter százon

Negyedrészt városban, negyedrészt autópályán, felerészben országúton járva mindössze 7,6 litert fogyasztott a frankofon Toyota. A takarékos teherautóval ritkán kell beállni a kútra, mert az üzemanyagtartály 80 literes. Használattól függően 850-1200 kilométert megtehetünk egy tankkal.

A ProAce nyilván idegen a Toyotától, mert egy másik kontinens és más járműgyártási kultúra szülötte. Kategóriáján belül azonban a legjobbak közé tartozik, bár a szegmenst elég nehéz definiálni. Öt köbméter körüli raktérfogatot biztosít a rövid T5 Transporterek és Traficok mellett a nyújtott és emelt tetős Doblo vagy Combo is.

Nettó 6 210 000 forintos (bruttó 7,9 milliós) árával ebben a mezőnyben a Proace drága. Némileg talán kisebb értékvesztése biztosan nem ellentételezi újkori felárát a konkurensekhez képest.

Mellette – Ellene
  • Megejtő kényelem (kategóriáján belül)
  • Gazdag felszereltség
  • Erős és kis fogyasztású dízelmotor
  • Nagy hatótávolság
  • Stabil, hátul is spirálrugós futómű
  • Csak 180, nem 270 fokig nyitható ajtószárnyak
  • Erős zajok a raktér felől
  • Védtelen fényezett padló a raktérben

Szavazás

Hogy tetszik a Toyota Proace?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • husky

    Úgy látszik már nincs pénz, nem éri meg új kisteherautót kifejleszteni. Az alapkoncepció bár kiávló, de mára már öregecske lett, az egész jármű, főleg a belős tér megérne egy totál áttervezést, csak kérdés mire vár a PSA!
    Persze volt már idehaza Isuzu is mint Opel Campo, meg néhány Swift, Geo Metro néven és a kedveltt Opel Cseppkadett is Pontiac logóval.
    De mondhatjuk még az Opel Blitz, mint Bedford vagy ma a “szigeten” Vauxhall.
    Az Isuzut, hogy ne terhelje büntető vám inkább GMC néven árulta az USA-ban a nehéz teherautókat.
    Az Európában csak az íreknél kaphato Hino tehergépkocsik is a Toyota konszernhez tartoznak és vannak ám buszaik is szép számmal, de csak Ázsiában.

  • oszkopeter

    “A Jumpy-Scudo-Expert-trojkából négyesfogat lett a Proace megérkezésével. Ugyanabban a gyárban készülnek, tehát a minőségük között aligha lehet eltérés, de a Toyotákat alaposabban ellenőrzik.”

    Ezen azért jót röhögtem. Aki járt már autógyárban és látott már végellenőrzést, az tudja hogy ez szinte képtelenség. Felváltva egymás után jönnek le a szalagról nem lehet többféleképpen ellenőrizni a minőséget. A gyáron kívül meg elég költséges lenne egy külön ellenőrző állomást felállítani. Inkább arról lehet szó hogy a PSA ellenőrzési rendszerét igazították hozzá a Toyota elvárásaihoz (bár nagy különbség ma már nincs hiszen mindenki “Toyota módszerekkel” dolgozik az autóiparban). Egyszóval azt kell megvenni a három közül amelyik a legolcsóbb vagy amelyikre a legtöbb garanciát adják. Egyébként tudtommal a Scudot már nem gyártják, épp a helyére ugrott be a Toyota, de lehet hogy tévedek.

  • v_johny

    oszkopeter:

    Nem jól tudod. Az autóiparban ISO TS ill. VDA szabványrendszer alapján dolgoznak, ez egységes mindenkire és mindenhol. Még a Toyota is elfogadta ezen rendszert nagy nehezen. Ettől még használhat ezen szabványok mellett (!) mást is* -ezt teszi pl a Toyota is- ami csak szigorúbb lehet de a kötelező szabványokat teljesítenie kell minden esetben, ezért vannak a folyamatos (külső és belső és tanúsító) auditok mindenhol (gyártó-beszállító-kiszolgáló gyártó).

    *Sok gyártónak van saját szempontrendszere a belső szabályozásra. Ezek egyéni rendszerek és az adott gyártóra specifikusak. Azonban ezek mellett a TS-t kell betartania és a saját rendszerét is ennek kell megfeleltetnie minden esetben.

  • oszkopeter

    Én nem szabványokról hanem minőségellenőrzésről beszélek, ahogyan a cikk is ezt említi. Más kérdés, hogy az egyes alkatrészeknek és beszállítóknak milyen tanúsítványokkal kell rendelkezni és milyen minőségbiztosítással dolgoznak. Ráadásul a gyakorlatból is tudjuk hogy a különféle ISO, TÜV, VDA plecsnik ellenére is lehet szart (de legalább egyenletesen szart) gyártani. Ez egy PSA üzem, ami autót gyárt a Toyotának, ezért nem gondolom hogy az általad is említett szigorú Toyota beszállítói szabványokat alkalmazni tudták volna. Lényeg, nem valószínű hogy az ugyanarról a gyártósorról legördülő, ugyanazon beszállítok alkatrészeit használó és ugyanazon a minőség ellenőrzésen áteső Toyota jobb lenne a Citroen vagy Peugeot emblémával ellátott társainál. Persze ezt a Toyotások biztos másképp gondolják…

  • v_johny

    oszkopeter:

    De a kettő nincs egymás nélkül ugyebár. A minőség-ellenőrzés egy irtó pici szelete a minőségbiztosításnak. A minőségirányítás pedig egy egészen más szakterület. Viszont az a lényege, hogy a szabványoknak (előírásoknak és vevői követelményeknek) meg kell feletetni a az alkalmazott minőségbiztosítási (ellenőrzési/felügyeleti) rendszert. Hiszen mit is tesz egy pl. egy folyamatellenőr? A minőségbiztosítás által szabályozott dokumentumok alapján ellenőriz vmit. Na de a minőségbiztosítás ezen dokumentumot a szabvány előírások és a vevői követelmények alapján készíti el (pl. FMEA, CP ellenőrzési tervek, munka utasítások stb.), de ezek tartalmáért (megfelelőség) a minőségirányítás (is) felelős (<= ezen részleg pedig az ISO TS és stb. alapján végzi tevékenységét). Tehát nincs minőség-ellenőrzés szabványok nélkül…
    Egyébként ez pont ua kérdés (jobb-e a Toyota jelen esetben), mint az utángyártott és gyári alkatrészek közti minőségi különbség kérdése. Aki járatosabb az autóiparban, az tuja jól, hogy délelőtt egy adott soron gyári alkatrész készül, gyári feliratú dobozba kerül, délután ua feltételekkel/ua alapanyagból/ua technológiával készül az utángyártott. A minőségük ua.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.