Búcsú egy legendás típustól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.30. 12.00

A VDL leállítja a Bova egyik legendás típusának gyártását. A Futura közel 32 évig készült sorozatgyártásban.

Az első gyártmányok némelyike még mindig az utakat rója, ami főleg a típus jó alkatrészellátásának köszönhető. Az utolsó Futura Classic egy jobbkormányos FHD-104/365 típusjelzésű jármű, mely az Anderson Travel színeiben áll forgalomba Londonban 2014 elején.
Az eredeti, a holland Bova által fejlesztett Futurát 1982 szeptemberében mutatták be. Az autóbuszgyártó akkoriban rögtön kétféle változattal dobta piacra új turista-autóbuszát. A típus története 1994-ben érkezett mérföldkőhöz, ekkor mutatták be ugyanis a háromtengelyes, 15 méteres változatot, mely a Futura FHD 15 jelölést kapta. Ezt két évvel később a 13,6 méteres változat követte 1996-ban, melyet egyszerűen FHD 14-re keresztelt a gyártó. A Bova egy évvel később csökkentette a modell súlyát, mely újabb variáns megszületését tette lehetővé. 1997-ben bemutatkozott a 12,7 méteres változat, mely 70 centiméterrel volt hosszabb a korábbi variánsnál, ennek köszönhetően pedig 4 üléssel több hely állt rendelkezésre az utastérben.

Így néztek ki az első Bova Futura távolsági buszok

A modell közel 32 éves története során csak minimális faceliftet hajtottak végre a formaterven, az utolsót 2006-ban. A minimális változtatások ellenére megőrizte jellegzetes, szélesen ívelt szélvédőjét. A Futura 2007-ben ünnepelte 25. évfordulóját, ebből az alkalomból a Bova elkészítette a típus 10,4 méter hosszú változatát is, az FLD 104-et, 2008-ban pedig átadták a tízezredik Futurát.
Két évvel később a VDL bemutatta a teljesen megújult Futurát, az eredeti modellt pedig “Classic” néven forgalmazta tovább. Jövő évtől már nem készül több Futura Classic, ettől függetlenül még biztosan sokáig találkozhatunk velük az utakon, ugyanis rendkívül strapabíró modell hírében áll. Érdekesség, ha az összes eddig értékesített 11 218 darab Futura Classic-ot egymás mellé állítanánk, akkor a sor legalább 137 kilométer hosszú lenne. A Futurából összesen 35 300 darab készült három évtizedes gyártási ideje alatt.

Kommentek

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.