Búcsú a szívómotoroktól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.28. 12.00

Melankolikus pillanat következik a buszrajongók számára. Budapest búcsúzik a szívómotoroktól.

2014 január elsejétől már kizárólag korszerűbb, nagyobb teljesítményű turbómotoros autóbuszok állhatnak forgalomba Budapesten. E célkitűzés teljesítése érdekében korábban a BKV nekilátott az Euro kategória besorolás nélküli motorok lecserélésének. A fővárosi közlekedési vállalat állományában végül 5 darab szívómotoros Ikarus maradt. A fajlagosan kisebb műszaki teljesítménnyel rendelkező, környezetvédelmi besorolás nélküli erőforrások üzemeltetése napjainkban elavultnak számít, ezért is vált időszerűvé azok leselejtezése.
A legidősebb Ikarus 280 típusú autóbuszt a BKV 1986-ban vásárolta, ez idő alatt közel másfél millió kilométert tett meg a forgalomban. A szívómotorral közlekedő autóbuszok búcsúztatása alkalmából holnap ezzel, a legidősebb szívómotoros Ikarus 280 típusú autóbusszal utazhatnak a nosztalgiázni vágyók.

A jármű délelőtt a 244-es járaton teljesít szolgálatot: az érdeklődők 10, 11 és 12 órakor szállhatnak fel rá az Örs vezér terén. A 276E viszonylaton pedig 14.30 órakor és 16 órakor indul a jármű, ugyancsak az Örs vezér teréről. A különjárat érvényes jeggyel vagy bérlettel vehető igénybe, és a vonal valamennyi megállóját érinti. Ezen a napon az érdeklődők számára fotózási lehetőséget biztosít a BKV az Örs vezér terén, az indulások előtt 15 perccel.

A szívómotoros Ikarusok sokáig Budapest utcaképének szerves részét képezték

A szívómotoroknál a dugattyúk felső holtponttól távolodó mozgása hatására a hengerben csökken a nyomás, nyit a szívószelep, és a légköri nyomású levegő áramlik az alacsonyabb nyomású térbe. A turbómotorok a kipufogógáz áramlásával meghajtott turbina segítségével a szívómotorokhoz képest a légkörinél nagyobb nyomással juttatnak több levegőt a hengerbe, ezáltal jelentősebb mennyiségű üzemanyag ég el. Ez pedig nemcsak kedvező hatást gyakorol a motor teljesítményére, de csökken a károsanyag-kibocsátás is.
A szívómotoros buszok búcsúztatásával nem tűnnek el a 260-as és 280-as Ikarusok a főváros útjairól, hiszen azok nagy részén vagy motorcserét hajtottak végre, vagy korábban már eleve turbómotorokkal vásárolta meg őket a közlekedési vállalat. A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programok folytatása mellett, a nagy számú elöregedett járműre tekintettel, a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére.

Kommentek

  • Steppenwolf

    Valóban nagyon szomorú és melankolikus, hogy újabb, már-már oldtimer-korú rákkeltő koromtermelőket von ki a forgalomból a BKK. Igazából már 10 évvel ezelőtt is rég időszerű lett volna a leselejtezésük, és már akkor is el lennénk késve, ha most év végével az utolsó 200-asoktól és alacsonyabb környezetvédelmi normájú 400-asoktól búcsúznánk.

  • husky

    Nos ehhez képest a német (bel)városkban, de Amszterdamban még célforgalommal sem hajtnakbe Euro 4-től rosszabb jármű ma. Na erről ennyit. ezért tojtam én a szmogriadóra, majd ha a BKV leáll, akkor én is. A mellékelt Ikarus 280-as a Jégbüfénél, trilex felnivel, ráncajtóval meg egyenesen GYÖNYÖRŰ! Na a nulla elektronika miatt éltek ezek a motorok 25-30 évet, akárcsak a régi angol emeletesekben a snassz soros, hatos, kb. 7 lityis,Gardner szívó motorok kb. 150-160 lóerővel!

  • husky

    Bocsánat és ha jól látom ráadásul még “egyenes” műszerfalas a buszos nyelven “csöcsgombos” ajtónyitással és a kicsi tolóablakkal. Remélem nem csak képen létezik ilyen busz.
    A fekvő motorra egyébként még Hitler adott ki utasítást az MAN-nek, hogy csináljanak valamilyen lapos harckocsimotort, csak mire kész lett, elbukták a háborút. Aztán rájöttek jó ez busozkba is, de alváz alatti motorként Büssing és MAN teherautókban is feltüntek, úgy 1960 körül. A sofőrök imádták a síkpadlós csendes fülkét, a szertelők átkozták – főleg télen – mert nem lehetett jól hozzáférni és tuti, hogy csupa sárosak lettek.

  • Simi.hun

    A Vasi Volánnál szolgált valószínűleg az utolsó 1976-2008 végéig,persze kapott felújításokat,az utolsót ha jól tudom 1993-ban,de az egyenes műszerfalat,szívó motort,ráncajtókat stb. végig megtartotta. Ha minden igaz valahol megőrizték.

  • Guevara

    Egy dolog a környezetvédelmi besorolás, de egy dízel motoros busz soha nem lesz olyan tiszta üzemű, mint egy földgázos vagy alkoholos üzemű. Gondolom a BKV ezen lépését sem a környezetvédelemért és az egészségünkért való aggodalom övezi, hanem most már annyira gazdaságtalan és problémás az üzemeltetésük hogy inkább le kell selejtezni, viszont mögé lehet tenni egy kis érzelgős zöld maszlagot is.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.