Búcsú a szívómotoroktól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.28. 12.00

Melankolikus pillanat következik a buszrajongók számára. Budapest búcsúzik a szívómotoroktól.

2014 január elsejétől már kizárólag korszerűbb, nagyobb teljesítményű turbómotoros autóbuszok állhatnak forgalomba Budapesten. E célkitűzés teljesítése érdekében korábban a BKV nekilátott az Euro kategória besorolás nélküli motorok lecserélésének. A fővárosi közlekedési vállalat állományában végül 5 darab szívómotoros Ikarus maradt. A fajlagosan kisebb műszaki teljesítménnyel rendelkező, környezetvédelmi besorolás nélküli erőforrások üzemeltetése napjainkban elavultnak számít, ezért is vált időszerűvé azok leselejtezése.
A legidősebb Ikarus 280 típusú autóbuszt a BKV 1986-ban vásárolta, ez idő alatt közel másfél millió kilométert tett meg a forgalomban. A szívómotorral közlekedő autóbuszok búcsúztatása alkalmából holnap ezzel, a legidősebb szívómotoros Ikarus 280 típusú autóbusszal utazhatnak a nosztalgiázni vágyók.

A jármű délelőtt a 244-es járaton teljesít szolgálatot: az érdeklődők 10, 11 és 12 órakor szállhatnak fel rá az Örs vezér terén. A 276E viszonylaton pedig 14.30 órakor és 16 órakor indul a jármű, ugyancsak az Örs vezér teréről. A különjárat érvényes jeggyel vagy bérlettel vehető igénybe, és a vonal valamennyi megállóját érinti. Ezen a napon az érdeklődők számára fotózási lehetőséget biztosít a BKV az Örs vezér terén, az indulások előtt 15 perccel.

A szívómotoros Ikarusok sokáig Budapest utcaképének szerves részét képezték

A szívómotoroknál a dugattyúk felső holtponttól távolodó mozgása hatására a hengerben csökken a nyomás, nyit a szívószelep, és a légköri nyomású levegő áramlik az alacsonyabb nyomású térbe. A turbómotorok a kipufogógáz áramlásával meghajtott turbina segítségével a szívómotorokhoz képest a légkörinél nagyobb nyomással juttatnak több levegőt a hengerbe, ezáltal jelentősebb mennyiségű üzemanyag ég el. Ez pedig nemcsak kedvező hatást gyakorol a motor teljesítményére, de csökken a károsanyag-kibocsátás is.
A szívómotoros buszok búcsúztatásával nem tűnnek el a 260-as és 280-as Ikarusok a főváros útjairól, hiszen azok nagy részén vagy motorcserét hajtottak végre, vagy korábban már eleve turbómotorokkal vásárolta meg őket a közlekedési vállalat. A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programok folytatása mellett, a nagy számú elöregedett járműre tekintettel, a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére.

Kommentek

  • Steppenwolf

    Valóban nagyon szomorú és melankolikus, hogy újabb, már-már oldtimer-korú rákkeltő koromtermelőket von ki a forgalomból a BKK. Igazából már 10 évvel ezelőtt is rég időszerű lett volna a leselejtezésük, és már akkor is el lennénk késve, ha most év végével az utolsó 200-asoktól és alacsonyabb környezetvédelmi normájú 400-asoktól búcsúznánk.

  • husky

    Nos ehhez képest a német (bel)városkban, de Amszterdamban még célforgalommal sem hajtnakbe Euro 4-től rosszabb jármű ma. Na erről ennyit. ezért tojtam én a szmogriadóra, majd ha a BKV leáll, akkor én is. A mellékelt Ikarus 280-as a Jégbüfénél, trilex felnivel, ráncajtóval meg egyenesen GYÖNYÖRŰ! Na a nulla elektronika miatt éltek ezek a motorok 25-30 évet, akárcsak a régi angol emeletesekben a snassz soros, hatos, kb. 7 lityis,Gardner szívó motorok kb. 150-160 lóerővel!

  • husky

    Bocsánat és ha jól látom ráadásul még “egyenes” műszerfalas a buszos nyelven “csöcsgombos” ajtónyitással és a kicsi tolóablakkal. Remélem nem csak képen létezik ilyen busz.
    A fekvő motorra egyébként még Hitler adott ki utasítást az MAN-nek, hogy csináljanak valamilyen lapos harckocsimotort, csak mire kész lett, elbukták a háborút. Aztán rájöttek jó ez busozkba is, de alváz alatti motorként Büssing és MAN teherautókban is feltüntek, úgy 1960 körül. A sofőrök imádták a síkpadlós csendes fülkét, a szertelők átkozták – főleg télen – mert nem lehetett jól hozzáférni és tuti, hogy csupa sárosak lettek.

  • Simi.hun

    A Vasi Volánnál szolgált valószínűleg az utolsó 1976-2008 végéig,persze kapott felújításokat,az utolsót ha jól tudom 1993-ban,de az egyenes műszerfalat,szívó motort,ráncajtókat stb. végig megtartotta. Ha minden igaz valahol megőrizték.

  • Guevara

    Egy dolog a környezetvédelmi besorolás, de egy dízel motoros busz soha nem lesz olyan tiszta üzemű, mint egy földgázos vagy alkoholos üzemű. Gondolom a BKV ezen lépését sem a környezetvédelemért és az egészségünkért való aggodalom övezi, hanem most már annyira gazdaságtalan és problémás az üzemeltetésük hogy inkább le kell selejtezni, viszont mögé lehet tenni egy kis érzelgős zöld maszlagot is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

Ez lehetett volna az orosz Porsche

Az ötlet nem volt rossz, aztán mégis elhasalt a Zaporozsec kupé.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

Borsos áron eladó a Need For Speed egyik sztárja

A GTA Spano másolata igazi sztár. Nemcsak a Need For Speed moziban tűnt fel, de a világ egyik legnépszerűbb előadójának klipjében is. Most bárki licitálhat rá.

F1: Itt van Vettel és Räikkönen új Ferrarija

A Ferrari is leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen új járgánya az SF70H névre hallgat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.