Búcsú a szívómotoroktól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.28. 12.00

Melankolikus pillanat következik a buszrajongók számára. Budapest búcsúzik a szívómotoroktól.

2014 január elsejétől már kizárólag korszerűbb, nagyobb teljesítményű turbómotoros autóbuszok állhatnak forgalomba Budapesten. E célkitűzés teljesítése érdekében korábban a BKV nekilátott az Euro kategória besorolás nélküli motorok lecserélésének. A fővárosi közlekedési vállalat állományában végül 5 darab szívómotoros Ikarus maradt. A fajlagosan kisebb műszaki teljesítménnyel rendelkező, környezetvédelmi besorolás nélküli erőforrások üzemeltetése napjainkban elavultnak számít, ezért is vált időszerűvé azok leselejtezése.
A legidősebb Ikarus 280 típusú autóbuszt a BKV 1986-ban vásárolta, ez idő alatt közel másfél millió kilométert tett meg a forgalomban. A szívómotorral közlekedő autóbuszok búcsúztatása alkalmából holnap ezzel, a legidősebb szívómotoros Ikarus 280 típusú autóbusszal utazhatnak a nosztalgiázni vágyók.

A jármű délelőtt a 244-es járaton teljesít szolgálatot: az érdeklődők 10, 11 és 12 órakor szállhatnak fel rá az Örs vezér terén. A 276E viszonylaton pedig 14.30 órakor és 16 órakor indul a jármű, ugyancsak az Örs vezér teréről. A különjárat érvényes jeggyel vagy bérlettel vehető igénybe, és a vonal valamennyi megállóját érinti. Ezen a napon az érdeklődők számára fotózási lehetőséget biztosít a BKV az Örs vezér terén, az indulások előtt 15 perccel.

A szívómotoros Ikarusok sokáig Budapest utcaképének szerves részét képezték

A szívómotoroknál a dugattyúk felső holtponttól távolodó mozgása hatására a hengerben csökken a nyomás, nyit a szívószelep, és a légköri nyomású levegő áramlik az alacsonyabb nyomású térbe. A turbómotorok a kipufogógáz áramlásával meghajtott turbina segítségével a szívómotorokhoz képest a légkörinél nagyobb nyomással juttatnak több levegőt a hengerbe, ezáltal jelentősebb mennyiségű üzemanyag ég el. Ez pedig nemcsak kedvező hatást gyakorol a motor teljesítményére, de csökken a károsanyag-kibocsátás is.
A szívómotoros buszok búcsúztatásával nem tűnnek el a 260-as és 280-as Ikarusok a főváros útjairól, hiszen azok nagy részén vagy motorcserét hajtottak végre, vagy korábban már eleve turbómotorokkal vásárolta meg őket a közlekedési vállalat. A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programok folytatása mellett, a nagy számú elöregedett járműre tekintettel, a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére.

Kommentek

  • Steppenwolf

    Valóban nagyon szomorú és melankolikus, hogy újabb, már-már oldtimer-korú rákkeltő koromtermelőket von ki a forgalomból a BKK. Igazából már 10 évvel ezelőtt is rég időszerű lett volna a leselejtezésük, és már akkor is el lennénk késve, ha most év végével az utolsó 200-asoktól és alacsonyabb környezetvédelmi normájú 400-asoktól búcsúznánk.

  • husky

    Nos ehhez képest a német (bel)városkban, de Amszterdamban még célforgalommal sem hajtnakbe Euro 4-től rosszabb jármű ma. Na erről ennyit. ezért tojtam én a szmogriadóra, majd ha a BKV leáll, akkor én is. A mellékelt Ikarus 280-as a Jégbüfénél, trilex felnivel, ráncajtóval meg egyenesen GYÖNYÖRŰ! Na a nulla elektronika miatt éltek ezek a motorok 25-30 évet, akárcsak a régi angol emeletesekben a snassz soros, hatos, kb. 7 lityis,Gardner szívó motorok kb. 150-160 lóerővel!

  • husky

    Bocsánat és ha jól látom ráadásul még “egyenes” műszerfalas a buszos nyelven “csöcsgombos” ajtónyitással és a kicsi tolóablakkal. Remélem nem csak képen létezik ilyen busz.
    A fekvő motorra egyébként még Hitler adott ki utasítást az MAN-nek, hogy csináljanak valamilyen lapos harckocsimotort, csak mire kész lett, elbukták a háborút. Aztán rájöttek jó ez busozkba is, de alváz alatti motorként Büssing és MAN teherautókban is feltüntek, úgy 1960 körül. A sofőrök imádták a síkpadlós csendes fülkét, a szertelők átkozták – főleg télen – mert nem lehetett jól hozzáférni és tuti, hogy csupa sárosak lettek.

  • Simi.hun

    A Vasi Volánnál szolgált valószínűleg az utolsó 1976-2008 végéig,persze kapott felújításokat,az utolsót ha jól tudom 1993-ban,de az egyenes műszerfalat,szívó motort,ráncajtókat stb. végig megtartotta. Ha minden igaz valahol megőrizték.

  • Guevara

    Egy dolog a környezetvédelmi besorolás, de egy dízel motoros busz soha nem lesz olyan tiszta üzemű, mint egy földgázos vagy alkoholos üzemű. Gondolom a BKV ezen lépését sem a környezetvédelemért és az egészségünkért való aggodalom övezi, hanem most már annyira gazdaságtalan és problémás az üzemeltetésük hogy inkább le kell selejtezni, viszont mögé lehet tenni egy kis érzelgős zöld maszlagot is.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.