Az érintőképernyős buszoké a jövő?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.27. 12.00

A most következő autóbusz egyelőre csak koncepció, azonban könnyen lehet, hogy a jövő járművével ismerkedhetünk meg.

Egy busz méreteiből adódóan kiválóan használható reklámfelületként. Ebben önmagában semmi különös nincs, hiszen a világ nagyvárosaiban szinten minden közlekedési szolgálató a járműveiken található hirdetési felületeiből is szert tesz némi pluszbevételre. Tad Orlowski dizájner legújabb elképzelése szerint a cégek a jövőben nemcsak a szélvédő, vagy az ablakok alatti részt használhatnák reklámokra, hanem akár a buszok egész karosszériáját, ideértve az ajtókat és kocsitest összes üveges felületét. Orlowski mindehhez digitális megoldást hív segítségül, melynek köszönhetően akár közérdekű információk is megjeleníthetők az autóbuszok oldalán.

A Willie névre keresztelt csuklós autóbusz szinte semmiben sem különbözik egy hagyományos, jelenleg használt járműtől. A különbség annyi, hogy a busz oldalsó felületeit LCD-kijelzők takarják. Az utasok kilátását ez a megoldás nem zavarja, a paneleket oly módon alakítanánk ki, hogy azok átlátszóak legyenek. A kijelzőkön a reklámok mellett menetrendek, átszállási lehetőségek, időjárási előrejelzések valamint egyéb közlekedési információk lennének megjeleníthetőek. Orlowski elképzelése szerint a kijelzők egyes területeken érintőképernyősök lennének, így az utasok akár további információk után is kutakodhatnának a járművek oldalán.

Az elképzelés érdekessége, hogy a kijelzőket nem az autóbuszok vázszerkezetét borító acéllemezekre szerelnék, hanem azok helyére. Ennek köszönhetően például a teljes karosszéria átlátható lenne, ha mondjuk kikapcsolnák a kijelzőket. Az elképzelés ebből a szempontból nem új, hiszen gyakran alkalmazzák ezt a megoldást a városnéző buszoknál, ahol ugyancsak nem acéllemezekkel, hanem üveglapokkal borítják be a karosszériát. Igaz, ezt elsősorban a jobb kilátás érdekében teszik.

A koncepció egyelőre csak tervek szintjén létezik. Orlowski ugyan sok európai megkeresést kapott, viszont a tárgyalások többsége megrekedt a szigorú jogi, valamint a közlekedésbiztonsági szabályok miatt. A jármű gyakorlati megvalósítása ugyan még várat magára, viszont nem elképzelhetetlen, hogy a közeli jövőben találkozunk egy-egy hasonló jellegű, ámbár szelídebb megoldással.

Kommentek

  • husky

    A lengyeles névből én a Solarisra tippelek. Az alapötlet nagyon jó, mert egyszerűen, szoftveresen variálhatók a reklámok, nem kell matricázni, vakarni, festeni ez igaz. De a busz ára, áramfelvétele hogyan alakulna? Ekkora felületen az erős villózó fény tényleg hülyeség a forgalomban és veszélyes.
    Egy mozgó női fehérnemű reklámból pedig tuti botrány lenne!! :))

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.