Majdnem kész a FUTÁR

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.23. 12.00

A hangsúly a majdnemen van. A BKK szerint nincs jelentős késésben a projekt megvalósítása. De ha mégis, akkor az az alvállalkozó hibája.

Ütemezetten halad a Budapest szerte több mint 250 helyszínen telepített FUTÁR kijelzők üzembe helyezése. Eddig összesen körülbelül hatvan helyszínen váltottak éles üzemre a közterületi és csomóponti kijelzők, illetve a metróaluljárókban a falra rögzített utastájékoztató monitorok. Nyár végére több mint 1500 autóbuszon és 141 darab trolibuszon fejeződött be a FUTÁR-rendszer működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek felszerelése.
Jelenleg a villamosok felszerelése zajlik. A BKK elismerte, hogy a rendszer valóban késésben van, amiért részben a villamosok felszerelése során kiderült váratlan műszaki problémák, részben pedig a kivitelező felelős. Az alvállalkozó a késdelem miatt természetesen kötbért fizet a BKK-nak. A FUTÁR program nem esett szét, nem omlott össze, Budapest összes buszát és trolibuszát minden nap ezzel a rendszerrel irányítják, felügyelik és nincs a BKK és a BKV között olyan konfliktus, ami a projekt befejezését hátráltatná vagy lassítaná.

Marad a tesztüzem
A közterületi kijelzők jelenleg még csak tesztüzemben működnek. A finomhangolások és az alkalmankénti rendszermódosítások idejére a valós idejű vezérlést alkalmanként lekapcsolhatják annak érdekében, hogy elkerüljék a téves adatok megjelenését. Az esetleges rövid idejű leállások tehát a teszt részét képezik. Október elején ezért tíz kijelzőn a járatinformációs tesztüzem megkezdődött, jelenleg pedig már több mint hatvan eszköz működik ily módon, és ezek alapján jelenleg is gyűjtik a tapasztalatokat a rendszer üzemeléséről.

Készül a FUTÁR online verziója

Hamarosan elindul a FUTÁR rendszer webes, illetve mobiltelefonra optimalizált verziójának megvalósítása is. Az utazástervezésre és térképes jármű-megjelenítésre képes alkalmazás fejlesztése a BKK döntésének értelmében kezdődött el, s biztosít majd valós idejű online utazástervezést a fővárosban közlekedők számára. Az új útvonaltervezőt teljes mértékben integrálják a FUTÁR-rendszerbe, webes verziója pedig a BKK honlapjába épül.

Nincs késés, csak határidő-eltolás

A projekt 2010-es indulása óta többször is határidő-hosszabbítás történt, a késedelemért nem lehet egyetlen okot felhozni. A BKK 2012-ben vette át a FUTÁR-projekt irányítását. Ekkor vált világossá, hogy a fővállalkozó által a projektbe bevont legnagyobb súlyú alvállalkozó nem képes a kiírásnak megfelelő műszaki tartalom teljesítésére, így a fővállalkozóval közösen olyan döntés született, mely szerint az informatikai megoldást szállító alvállalkozót le kellett cserélni. A főváros 2009. június 30-án kötötte meg a támogatási szerződést, majd egy évvel később, 2010. október 27-én indult a projekt, melynek kivitelezése a korábbi terveknek szerint ez év közepére valósult volna meg.

Kommentek

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.