Majdnem kész a FUTÁR

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.23. 12.00

A hangsúly a majdnemen van. A BKK szerint nincs jelentős késésben a projekt megvalósítása. De ha mégis, akkor az az alvállalkozó hibája.

Ütemezetten halad a Budapest szerte több mint 250 helyszínen telepített FUTÁR kijelzők üzembe helyezése. Eddig összesen körülbelül hatvan helyszínen váltottak éles üzemre a közterületi és csomóponti kijelzők, illetve a metróaluljárókban a falra rögzített utastájékoztató monitorok. Nyár végére több mint 1500 autóbuszon és 141 darab trolibuszon fejeződött be a FUTÁR-rendszer működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek felszerelése.
Jelenleg a villamosok felszerelése zajlik. A BKK elismerte, hogy a rendszer valóban késésben van, amiért részben a villamosok felszerelése során kiderült váratlan műszaki problémák, részben pedig a kivitelező felelős. Az alvállalkozó a késdelem miatt természetesen kötbért fizet a BKK-nak. A FUTÁR program nem esett szét, nem omlott össze, Budapest összes buszát és trolibuszát minden nap ezzel a rendszerrel irányítják, felügyelik és nincs a BKK és a BKV között olyan konfliktus, ami a projekt befejezését hátráltatná vagy lassítaná.

Marad a tesztüzem
A közterületi kijelzők jelenleg még csak tesztüzemben működnek. A finomhangolások és az alkalmankénti rendszermódosítások idejére a valós idejű vezérlést alkalmanként lekapcsolhatják annak érdekében, hogy elkerüljék a téves adatok megjelenését. Az esetleges rövid idejű leállások tehát a teszt részét képezik. Október elején ezért tíz kijelzőn a járatinformációs tesztüzem megkezdődött, jelenleg pedig már több mint hatvan eszköz működik ily módon, és ezek alapján jelenleg is gyűjtik a tapasztalatokat a rendszer üzemeléséről.

Készül a FUTÁR online verziója

Hamarosan elindul a FUTÁR rendszer webes, illetve mobiltelefonra optimalizált verziójának megvalósítása is. Az utazástervezésre és térképes jármű-megjelenítésre képes alkalmazás fejlesztése a BKK döntésének értelmében kezdődött el, s biztosít majd valós idejű online utazástervezést a fővárosban közlekedők számára. Az új útvonaltervezőt teljes mértékben integrálják a FUTÁR-rendszerbe, webes verziója pedig a BKK honlapjába épül.

Nincs késés, csak határidő-eltolás

A projekt 2010-es indulása óta többször is határidő-hosszabbítás történt, a késedelemért nem lehet egyetlen okot felhozni. A BKK 2012-ben vette át a FUTÁR-projekt irányítását. Ekkor vált világossá, hogy a fővállalkozó által a projektbe bevont legnagyobb súlyú alvállalkozó nem képes a kiírásnak megfelelő műszaki tartalom teljesítésére, így a fővállalkozóval közösen olyan döntés született, mely szerint az informatikai megoldást szállító alvállalkozót le kellett cserélni. A főváros 2009. június 30-án kötötte meg a támogatási szerződést, majd egy évvel később, 2010. október 27-én indult a projekt, melynek kivitelezése a korábbi terveknek szerint ez év közepére valósult volna meg.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.