Az Unimog-gyilkos szállítójármű

Sisu SA-110VS

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 15.30

A finnek legendás szállítójárműve akár hatvan centis hóban is elmegy, de a mínusz huszonöt fokos hideg sem jelent gondot neki. Egyetlen problémája, hogy egy kicsit zajos volt.

Finnország 60 százalékát összefüggő erdőségek fedik, ebből kifolyólag a finn hadseregnek szüksége van olyan szállító járművekre, melyek könnyedén mozognak a mocsaras, kidőlt fatörzsekkel és bokrokkal tarkított terepen. Északi nyelvrokonaink haszonjármű-gyártója, a Sisu Auto 1983-ben mutatta be katonai szállítójárművét, az SA-110VS-t. A 3 tonnás, 4×4-es kerékképletű modell gyakorlatilag az A45-öst követte a gyártósoron, igaz, csak 1986-ban indult el a sorozatgyártása.

A 6,5 méter hosszú, 2,34 méter széles és 2,84 méter magas teherautó strapabíró jármű, hiszen arra tervezték, hogy az első vonalban végzendő szállítási feladatok során is megállja a helyét a kemény finn télben. A jármű kiemelkedően jó terepjáró képességgel rendelkezik, ennek köszönhetően kifejezetten nagy, mintegy 0,57 méteres hasmagassága van. Mindamellett 0,9 méteres gázlógépessége is jónak mondható. A motor fölé épített, acéllemezes vezetőfülkében a sofőr mellett két további személy utazására van lehetőség.

A szintén acéllemezes rakodótérrel gyártott teherszállító saját tömege (üresen) 5,95 tonna, míg hasznos teherbírása 3,55 tonna. A rakfelület leponyvázható, oldalfala pedig teljes hosszában vagy részlegesen lehajtható. Mindkét oldalára pad szerelhető arra az esetre, ha csapatszállítóként kívánják használni. A vonóhorognak köszönhetően a jármű kiválóan alkalmas különféle pótkocsik és könnyű tüzérségi eszközök vontatására. További válaszható tartozékok közé tartozik az önmentő csörlő, valamint a vezetőfülkére utólag felszerelhető páncélzat. Igaz, még ebben az esetben a személyzetnek golyóállónak kell lennie. Hasznos extra lehet továbbá a fülkéből ellenőrizhető abroncsnyomás ellenőrző rendszer is. A járműhöz kétféle erőforrás választható: egy 114 lóerős Valmet dízelmotor, valamint egy 160 lóerős Deutz motor.


A Sisu SA-110VS a maga korában kategóriájának kiemelkedő járművének számított, amelyet a korabeli teszteken mutatott teljesítménye is igazolt. A zord északi télben végzett próbák során a finn szállítójárművet akár -25 Celsius fokos hidegben is el lehetett indítani, valamint kiválóban birkózott meg a 25-30 fokos emelkedőkkel is. Mindamellett a 60 centis hó, vagy 75-85 centiméteres víz sem okozott problémát számára a közlekedés során. Ezen tulajdonságainak köszönhetően ezt a típust gyakran úgy is nevezték, hogy az “Unimog gyilkos”. A finn szállítójárművet ugyanakkor magas menetzaja, valamint a túlságosan gyenge motorok miatt sokszor érte kritika. A vezetőfülkében mért legmagasabb zaj ugyanakkor sohasem haladta meg a 88 decibelt.

A hadműveleti területen használható alkalmazható teherautót még ma is nagy számban használják a finn fegyveres erők, valamint az ENSZ különböző békefenntartó kontingensei.

Kommentek

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.