Az Unimog-gyilkos szállítójármű

Sisu SA-110VS

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 15.30

A finnek legendás szállítójárműve akár hatvan centis hóban is elmegy, de a mínusz huszonöt fokos hideg sem jelent gondot neki. Egyetlen problémája, hogy egy kicsit zajos volt.

Finnország 60 százalékát összefüggő erdőségek fedik, ebből kifolyólag a finn hadseregnek szüksége van olyan szállító járművekre, melyek könnyedén mozognak a mocsaras, kidőlt fatörzsekkel és bokrokkal tarkított terepen. Északi nyelvrokonaink haszonjármű-gyártója, a Sisu Auto 1983-ben mutatta be katonai szállítójárművét, az SA-110VS-t. A 3 tonnás, 4×4-es kerékképletű modell gyakorlatilag az A45-öst követte a gyártósoron, igaz, csak 1986-ban indult el a sorozatgyártása.

A 6,5 méter hosszú, 2,34 méter széles és 2,84 méter magas teherautó strapabíró jármű, hiszen arra tervezték, hogy az első vonalban végzendő szállítási feladatok során is megállja a helyét a kemény finn télben. A jármű kiemelkedően jó terepjáró képességgel rendelkezik, ennek köszönhetően kifejezetten nagy, mintegy 0,57 méteres hasmagassága van. Mindamellett 0,9 méteres gázlógépessége is jónak mondható. A motor fölé épített, acéllemezes vezetőfülkében a sofőr mellett két további személy utazására van lehetőség.

A szintén acéllemezes rakodótérrel gyártott teherszállító saját tömege (üresen) 5,95 tonna, míg hasznos teherbírása 3,55 tonna. A rakfelület leponyvázható, oldalfala pedig teljes hosszában vagy részlegesen lehajtható. Mindkét oldalára pad szerelhető arra az esetre, ha csapatszállítóként kívánják használni. A vonóhorognak köszönhetően a jármű kiválóan alkalmas különféle pótkocsik és könnyű tüzérségi eszközök vontatására. További válaszható tartozékok közé tartozik az önmentő csörlő, valamint a vezetőfülkére utólag felszerelhető páncélzat. Igaz, még ebben az esetben a személyzetnek golyóállónak kell lennie. Hasznos extra lehet továbbá a fülkéből ellenőrizhető abroncsnyomás ellenőrző rendszer is. A járműhöz kétféle erőforrás választható: egy 114 lóerős Valmet dízelmotor, valamint egy 160 lóerős Deutz motor.


A Sisu SA-110VS a maga korában kategóriájának kiemelkedő járművének számított, amelyet a korabeli teszteken mutatott teljesítménye is igazolt. A zord északi télben végzett próbák során a finn szállítójárművet akár -25 Celsius fokos hidegben is el lehetett indítani, valamint kiválóban birkózott meg a 25-30 fokos emelkedőkkel is. Mindamellett a 60 centis hó, vagy 75-85 centiméteres víz sem okozott problémát számára a közlekedés során. Ezen tulajdonságainak köszönhetően ezt a típust gyakran úgy is nevezték, hogy az “Unimog gyilkos”. A finn szállítójárművet ugyanakkor magas menetzaja, valamint a túlságosan gyenge motorok miatt sokszor érte kritika. A vezetőfülkében mért legmagasabb zaj ugyanakkor sohasem haladta meg a 88 decibelt.

A hadműveleti területen használható alkalmazható teherautót még ma is nagy számban használják a finn fegyveres erők, valamint az ENSZ különböző békefenntartó kontingensei.

Kommentek

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.