Az Unimog-gyilkos szállítójármű

Sisu SA-110VS

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 15.30

A finnek legendás szállítójárműve akár hatvan centis hóban is elmegy, de a mínusz huszonöt fokos hideg sem jelent gondot neki. Egyetlen problémája, hogy egy kicsit zajos volt.

Finnország 60 százalékát összefüggő erdőségek fedik, ebből kifolyólag a finn hadseregnek szüksége van olyan szállító járművekre, melyek könnyedén mozognak a mocsaras, kidőlt fatörzsekkel és bokrokkal tarkított terepen. Északi nyelvrokonaink haszonjármű-gyártója, a Sisu Auto 1983-ben mutatta be katonai szállítójárművét, az SA-110VS-t. A 3 tonnás, 4×4-es kerékképletű modell gyakorlatilag az A45-öst követte a gyártósoron, igaz, csak 1986-ban indult el a sorozatgyártása.

A 6,5 méter hosszú, 2,34 méter széles és 2,84 méter magas teherautó strapabíró jármű, hiszen arra tervezték, hogy az első vonalban végzendő szállítási feladatok során is megállja a helyét a kemény finn télben. A jármű kiemelkedően jó terepjáró képességgel rendelkezik, ennek köszönhetően kifejezetten nagy, mintegy 0,57 méteres hasmagassága van. Mindamellett 0,9 méteres gázlógépessége is jónak mondható. A motor fölé épített, acéllemezes vezetőfülkében a sofőr mellett két további személy utazására van lehetőség.

A szintén acéllemezes rakodótérrel gyártott teherszállító saját tömege (üresen) 5,95 tonna, míg hasznos teherbírása 3,55 tonna. A rakfelület leponyvázható, oldalfala pedig teljes hosszában vagy részlegesen lehajtható. Mindkét oldalára pad szerelhető arra az esetre, ha csapatszállítóként kívánják használni. A vonóhorognak köszönhetően a jármű kiválóan alkalmas különféle pótkocsik és könnyű tüzérségi eszközök vontatására. További válaszható tartozékok közé tartozik az önmentő csörlő, valamint a vezetőfülkére utólag felszerelhető páncélzat. Igaz, még ebben az esetben a személyzetnek golyóállónak kell lennie. Hasznos extra lehet továbbá a fülkéből ellenőrizhető abroncsnyomás ellenőrző rendszer is. A járműhöz kétféle erőforrás választható: egy 114 lóerős Valmet dízelmotor, valamint egy 160 lóerős Deutz motor.


A Sisu SA-110VS a maga korában kategóriájának kiemelkedő járművének számított, amelyet a korabeli teszteken mutatott teljesítménye is igazolt. A zord északi télben végzett próbák során a finn szállítójárművet akár -25 Celsius fokos hidegben is el lehetett indítani, valamint kiválóban birkózott meg a 25-30 fokos emelkedőkkel is. Mindamellett a 60 centis hó, vagy 75-85 centiméteres víz sem okozott problémát számára a közlekedés során. Ezen tulajdonságainak köszönhetően ezt a típust gyakran úgy is nevezték, hogy az “Unimog gyilkos”. A finn szállítójárművet ugyanakkor magas menetzaja, valamint a túlságosan gyenge motorok miatt sokszor érte kritika. A vezetőfülkében mért legmagasabb zaj ugyanakkor sohasem haladta meg a 88 decibelt.

A hadműveleti területen használható alkalmazható teherautót még ma is nagy számban használják a finn fegyveres erők, valamint az ENSZ különböző békefenntartó kontingensei.

Kommentek

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

Hat Suzuki Ignis, amitől könnybe lábad a szemed

Ebben az esetben nem ítélkezünk, ha valakinek ebben a formában tetszik a Suzuki Ignis, akkor nincs mit tenni, a lényeg, hogy a tulaj boldog legyen.

Milliárdos papával könnyebb az F1-be jutni

A Williamsnél idén bemutatkozó 18 éves újonc, Lance Stroll nem tagadja, hogy édesapja anyagi támogatása sokat segített a Forma-1-be való eljutásban, igaz, tehetséget azért nem ő vett neki.

Őszinte használt autók több mint 500 000 kilométerrel

Ebben a kategóriában sokkal több eladó darabot találnánk, ha nem volna nemzetközi sport a kilométerórák visszatekerése. De mivel valamilyen csoda folytán a legtöbb eladó 15-20 éves autó alig futott 150-250 ezer kilométert, így a kilométert bevalló, sokat futott autók ritkák, akár a fehér holló.

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.