Északi fény – Scania R 490

Kamionteszt: Scania R 490

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.08. 14.30

Kiemelkedik a szürke kamionok világából az R 490-es nyergesvontató, melyet csurig rakott vontatószerelvénnyel teszteltünk.

Legutóbb az M1-es autópálya Budapest – Tata közötti szakaszán teszteltük az új Scania G 450-est. A közepes felszereltségű, Highline-fülkés nyergesvontató után egy Topline kipróbálására is lehetőségünk nyílt, melyet ugyanazon a távon, szinte ugyanazon körülmények között teszteltünk, annyi különbséggel, hogy kissé borongósabb, ám szélcsendesebb időben volt részünk. A hosszú távú fuvarozásra szánt R 490-es sok mindenben megegyezik a G 450-essel, azonban a legfontosabb eltérés, hogy gazdagabb felszereltséggel kínálja a svéd gyártó. 

A hathengeres, soros elrendezésű, 13 literes motor kicsivel erősebb, mint ami a G 450-esben duruzsol, a Topline fülke alá ugyanis egy 490 lóerős változat került. Az Euro 6-os szabványok teljesítése érdekében ebben a Scania nyergesvontatóban is megtalálható az EGR kipufogógáz visszavezetéses fejlesztés, mely az SCR karbamid-oldat (Adblue) befecskendezéses technológiával egészül ki. A Scania R 490-est automatizált Opticruise sebességváltóval valamint sebességtartó automatikával gyártották.

Az R 490-esbe egy 490 lóerős motor került

Második generációs motorok
Az első Euro 6-os normáknak megfelelő motorokat 2011-ben mutatta be a Scania, majd a svéd gyártó idén jelentkezett ezek második generációs változataival, melyek 250 és 580 lóerő közötti teljesítményre képesek. Az új környezetvédelmi szabványoknak megfelelő erőforrások károsanyag-kibocsátás alacsonyabb: a nitrogén-oxidok és szilárd részecskék mennyisége nagyjából 80 százalékkal csökkent az Euro 5-ös normához képest.

A második generációs Euro 6-os motorok a korábbi Euro 5-ös, Euro 4-es, valamint az Euro 3-as változatokhoz képest öt százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel. A Scania tájékoztatása szerint pedig az új fejlesztésű Scania Euro 6-os motorok 2-3 százalékkal gazdaságosabbak, mint az első generációs változatok.

Állóhely potyautasoknak

A négypontos felfüggesztésű Topline a Scania legnagyobb hálófülkével szerelt fülkéje, ennek köszönhetően bőséges hely áll mind a sofőr, mind pedig az anyósülésen utazó utas rendelkezésére. Sőt, a motorsátorra állva akár még friss hegyi levegőt is szívhatunk, hiszen ezen egy 192-195 centiméter magas ember sem veri be a fejét. A hely egyébként kiválóan alkalmas olyan potyautasoknak is, főleg olyanoknak akik csak rövid távra stoppolnak. A korábban tesztelt G 450-es és az R 490-es fülkéje nagyon hasonló a kialakítás szempontjából. A szélvédő feletti rekeszek mellé azonban olyan kényelmi eszközök kerültek, mint a mikrohullámú sütő vagy a kávéfőző.

A motorsátoron állva sem veri be a fejét az ember - svéd sofőr 192-195 centiméter magas

A Scania a beltérben a szürke ötven árnyalata helyett világosbarnás, krémszínű kárpitozást használt. Elegáns színezést kapott például a motorsátor, valamint a műszerfal környékén elhelyezett pohártartók is. A lábtér ebben a fülkében is bőségesre sikeredett, a Recaróval közösen fejlesztett ülések pedig kifejezetten kényelmesek 1-2 órányi távlatban. Bár a belső menetzajról nem áll rendelkezésre pontos adat, ugyanakkor a megfelelő szigetelésnek köszönhetően alig volt hallható a motor 80-90 kilométer/órás sebességbél. A külső motorzaj sem vészes, hiszen a G 450-eshez hasonlóan ennél a nyergesvontatónál is 80 decibelt mértünk, ami kicsivel halkabb érték, mint amit az elmúlt években gyártott  kamionok produkáltak (85 -87 decibel).

Vezérlés műholddal

Ahogy a legújabb Streamline modellben is, úgy ebben a nyergesvontatóban is megtalálható a Scania legújabb fejlesztése, az Active Prediction. A megoldás lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján a rendszer folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Az Active Prediction ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, így az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát is, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.

A pohártartók kivitelezése is ízléses, elegáns módon történt

 A rendszer kielemzi, hogy az emelkedőből még mennyi van hátra, így a motor már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomatékát kihasználva kerüli el a felesleges sebességváltásokat. A fejlesztés valóban megkönnyíti a vezetést és a tesztkör alatt hibátlanul működött hátránya, hogy kicsit egyhangúbbá teszi a munkát a sofőrök számára, éjszakai vezetés közben viszont kifejezetten praktikus lehet.

Mintha csak egy személyautóban lennénk

Összegzés

A Scania R 490-s csúcsragadozónak számít a Streamline modellek között. Gazdag felszereltsége, tágas fülkéje, valamint a jól megválasztott kárpitozás kiemeli a teherautót a hétköznapi kamionok szürke világából. Az acélból készített lehajtható hűtőmaszk az a fajta praktikus megoldás,ami minden extrát felülmúl. Persze ettől függetlenül lehetne még kormánykerékre szerelt kapcsolókat is lehetne dicsérni. Az R 490-es a teszt során jól birkózott meg az emelkedőkkel és lendületből az autóutakon sem veszített.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.