Téli gumik kamionokra

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.02. 15.00

Bár nincs egyértelmű uniós előírás a téli gumikkal használatáról, nem hátrány, ha kamionokat is felszereljük az évszaknak megfelelő abroncsokkal.

Jelenleg az Európai Unión belül nincs általánosan érvényes jogszabály a téli abroncsok használatáról. A kötelező használatot pillanatnyilag mindössze nemzeti jogszabályi szinten határozzák meg. Létezik azonban a téli gumiabroncsnak egy hivatalos uniós definíciója. Az Európai Parlament és a Tanács rendelete értelmében a téli gumi olyan abroncs, amelynél a futófelület mintázata, a futófelület anyagának összetétele vagy a futófelület szerkezete elsődlegesen arra van tervezve, hogy téli viszonyok között a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint a normál gumiabroncs.

A Goodyear haszonjármű-abroncs választékában nem csak a kifejezetten tehergépkocsik és autóbuszok számára létrehozott UltraGrip abroncsok felelnek meg a téli útviszonyok közötti vezetéshez. Rajtuk kívül a Goodyear városi abroncsai, a 17.5 colos és 19.5 colos helyközi húzó abroncsok, valamint a legtöbb európai országban 2014 januárjától kapható, újonnan bemutatott Goodyear Kmax D és Goodyear Fuelmax D jelű abroncsok is téli abroncsnak minősülnek.

Ezeken a gumikon nemcsak az M+S jelölést tüntették fel, hanem mivel teljesítik a havas útfelületre vonatkozó teljesítménybeli határértékeket is, megkaphatják a három hegycsúcs és hópihe (3PMSF) jelölést is, ami azt jelenti, hogy minden tekintetben négyévszakos abroncsoknak számítanak, és tökéletesen kielégítik a téli abroncsokra vonatkozó szigorú követelményeket is.

A téli gumiabroncsok használata biztosítja, hogy a jármű teljesítménye optimális legyen a téli időszakban, különösképpen, amikor az útfelület havas és jeges. Az abroncsok eltérően reagálnak a különböző hőmérsékleti értékekre, ezért ilyen körülmények között egyedi futókeverékre és futófelület mintázatra van szükség. A jó tapadás természetesen elengedhetetlenül szükséges a kormányozhatósághoz, a fékezéshez és a húzóerő kifejtéséhez. A megfelelő jellemzőkkel rendelkező futókeverék és az erőteljesebb futófelület mintázat együttesen nem csupán a havas, hanem a jeges útfelületen történő jó tapadás, hanem a felületi víz hatékony kiszorítása miatt is szükséges.

A téli haszonjármű-abroncsok által nyújtott előnyök különösképpen fontosak szélsőséges időjárási viszonyok közötti vezetés esetén. Ha a szállítójármű nem kényszerül megállásra, akkor ez gazdasági előnyt jelent, mert nincsenek késedelmes szállítások, nem romlik meg az áru.

Kommentek

  • HakapesziM

    Nos, mint hat éve skandináv pályát járó, én örülnék a legjobban, ha elterjednének a kamionos téligumik. De ez nem valószínű. Irgalmatlan összeg lenne egy nagyobb cégnek beszerezni, cserélgetni az abroncsokat. A pótkocsi nagyon sok esetben bérpótkocsi, azzal mi lesz? Ha a gépen jó gumik vannak, a póton meg kopott, négyévszakos az nem az igazi. Nincs tapadás, rátol a gépre. Amellett sokat számít a rakomány is, hiába a jó gumi, ha üres a kocsi, rakottan meg gyengébb gumival is elmegy.
    Csak úgy lenne értelme, ha az egész szerelvényen, 12 keréken téli gumi lenne – ez álom. Egy jó négy évszakos már elegendő, én azzal kiegyezek.

  • husky

    Itt a norvégok a legkeményebbek, igaz ott komoly hegyeik is vannak, 9-12 százalékos emelkedővel, sőt van ahol a buszok hosszúságát is korlátozzák. Ott kell a téli gumi kamionra, távolsági- és turista buszokra is, minimum 5 mm futófelülettel! Hólánc nemcsak a kamionok hajtott kerekére kell, hanem a félpótkocsi második/középső kerekére, hogy ki ne törjön oldalra! Ha félpótot húz a teherautó, mert ott lehet, akkor a 3. tengelyre is kell hólánc! Vannak utak ami csak 3 méter széles ott meg kivárják egymást, beállók vannak 200-400 méterenként. Ha nagyon gáz, akkor csak konvojban szabad csak közlekedni, váltakozó irányba. A rendörség összevár 50-60 járművet, elindul egy hómaró, két hóeke, de olyan katonai Kraz kaliberü Volvo vagy Scania egy homlokrakodó minden eshetőségre, majd a konvoj. Utána a rendörség lezárja az utat, majd ugyanez visszafelé.

  • Guevara

    Hm. Na most először is mit jelent az hogy kamion? Úgy gondolom hogy nem csak a nyerges vontató meríti ki ennek a fogalmát. Nyerges, meg pótkocsis szerelvényeknél valóban csak úgy van (lenne) értelme a téli guminak, hogy ha minden kerékre olyan kerül(ne). De mi a helyzet ott ahol nincsen pótkocsi, csak az autó (teherautó, kamion, mittudomén minek hívják a szakmabeliek) jár önmagában. Oda, ha jól számolom, akkor 6 db gumi kell, esetleg + a pótkerék. Az már nem akkora beruházás, ami ne térülhetne meg, már akár 1 fuvaron is ha az célt tud érni időben, vagy egyáltalán odaér. Nem így van?

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.