Téli gumik kamionokra

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.02. 15.00

Bár nincs egyértelmű uniós előírás a téli gumikkal használatáról, nem hátrány, ha kamionokat is felszereljük az évszaknak megfelelő abroncsokkal.

Jelenleg az Európai Unión belül nincs általánosan érvényes jogszabály a téli abroncsok használatáról. A kötelező használatot pillanatnyilag mindössze nemzeti jogszabályi szinten határozzák meg. Létezik azonban a téli gumiabroncsnak egy hivatalos uniós definíciója. Az Európai Parlament és a Tanács rendelete értelmében a téli gumi olyan abroncs, amelynél a futófelület mintázata, a futófelület anyagának összetétele vagy a futófelület szerkezete elsődlegesen arra van tervezve, hogy téli viszonyok között a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint a normál gumiabroncs.

A Goodyear haszonjármű-abroncs választékában nem csak a kifejezetten tehergépkocsik és autóbuszok számára létrehozott UltraGrip abroncsok felelnek meg a téli útviszonyok közötti vezetéshez. Rajtuk kívül a Goodyear városi abroncsai, a 17.5 colos és 19.5 colos helyközi húzó abroncsok, valamint a legtöbb európai országban 2014 januárjától kapható, újonnan bemutatott Goodyear Kmax D és Goodyear Fuelmax D jelű abroncsok is téli abroncsnak minősülnek.

Ezeken a gumikon nemcsak az M+S jelölést tüntették fel, hanem mivel teljesítik a havas útfelületre vonatkozó teljesítménybeli határértékeket is, megkaphatják a három hegycsúcs és hópihe (3PMSF) jelölést is, ami azt jelenti, hogy minden tekintetben négyévszakos abroncsoknak számítanak, és tökéletesen kielégítik a téli abroncsokra vonatkozó szigorú követelményeket is.

A téli gumiabroncsok használata biztosítja, hogy a jármű teljesítménye optimális legyen a téli időszakban, különösképpen, amikor az útfelület havas és jeges. Az abroncsok eltérően reagálnak a különböző hőmérsékleti értékekre, ezért ilyen körülmények között egyedi futókeverékre és futófelület mintázatra van szükség. A jó tapadás természetesen elengedhetetlenül szükséges a kormányozhatósághoz, a fékezéshez és a húzóerő kifejtéséhez. A megfelelő jellemzőkkel rendelkező futókeverék és az erőteljesebb futófelület mintázat együttesen nem csupán a havas, hanem a jeges útfelületen történő jó tapadás, hanem a felületi víz hatékony kiszorítása miatt is szükséges.

A téli haszonjármű-abroncsok által nyújtott előnyök különösképpen fontosak szélsőséges időjárási viszonyok közötti vezetés esetén. Ha a szállítójármű nem kényszerül megállásra, akkor ez gazdasági előnyt jelent, mert nincsenek késedelmes szállítások, nem romlik meg az áru.

Kommentek

  • HakapesziM

    Nos, mint hat éve skandináv pályát járó, én örülnék a legjobban, ha elterjednének a kamionos téligumik. De ez nem valószínű. Irgalmatlan összeg lenne egy nagyobb cégnek beszerezni, cserélgetni az abroncsokat. A pótkocsi nagyon sok esetben bérpótkocsi, azzal mi lesz? Ha a gépen jó gumik vannak, a póton meg kopott, négyévszakos az nem az igazi. Nincs tapadás, rátol a gépre. Amellett sokat számít a rakomány is, hiába a jó gumi, ha üres a kocsi, rakottan meg gyengébb gumival is elmegy.
    Csak úgy lenne értelme, ha az egész szerelvényen, 12 keréken téli gumi lenne – ez álom. Egy jó négy évszakos már elegendő, én azzal kiegyezek.

  • husky

    Itt a norvégok a legkeményebbek, igaz ott komoly hegyeik is vannak, 9-12 százalékos emelkedővel, sőt van ahol a buszok hosszúságát is korlátozzák. Ott kell a téli gumi kamionra, távolsági- és turista buszokra is, minimum 5 mm futófelülettel! Hólánc nemcsak a kamionok hajtott kerekére kell, hanem a félpótkocsi második/középső kerekére, hogy ki ne törjön oldalra! Ha félpótot húz a teherautó, mert ott lehet, akkor a 3. tengelyre is kell hólánc! Vannak utak ami csak 3 méter széles ott meg kivárják egymást, beállók vannak 200-400 méterenként. Ha nagyon gáz, akkor csak konvojban szabad csak közlekedni, váltakozó irányba. A rendörség összevár 50-60 járművet, elindul egy hómaró, két hóeke, de olyan katonai Kraz kaliberü Volvo vagy Scania egy homlokrakodó minden eshetőségre, majd a konvoj. Utána a rendörség lezárja az utat, majd ugyanez visszafelé.

  • Guevara

    Hm. Na most először is mit jelent az hogy kamion? Úgy gondolom hogy nem csak a nyerges vontató meríti ki ennek a fogalmát. Nyerges, meg pótkocsis szerelvényeknél valóban csak úgy van (lenne) értelme a téli guminak, hogy ha minden kerékre olyan kerül(ne). De mi a helyzet ott ahol nincsen pótkocsi, csak az autó (teherautó, kamion, mittudomén minek hívják a szakmabeliek) jár önmagában. Oda, ha jól számolom, akkor 6 db gumi kell, esetleg + a pótkerék. Az már nem akkora beruházás, ami ne térülhetne meg, már akár 1 fuvaron is ha az célt tud érni időben, vagy egyáltalán odaér. Nem így van?

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.