Magasra száll a griffmadár

Scania G 450 teszt

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.01. 12.00

Kifejezetten jól eltalált modell a Scania G 450-ös nyergesvontatója, mely jól birkózott meg az M1-es autópálya emelkedőivel.

Miközben egyes gyártók idén készülnek el a jövőre életbelépő szabványnak megfelelő motorokkal, addig a Scania már a második generációs Euro 6-os kibocsátási normákat teljesítő erőforrásoknál tart. Sőt, júliusban Németországban átadták az ezredik Euro 6-os szabványt teljesítő Södertaljéban gyártott nyergesvontatót. Mindezek ismeretében ilyenkor nem sok kellemetlen meglepetésre számít az ember, ha tesztelni indul egy óceánkék fényezésű G 450-es kamiont.

A késő őszi tesztre ideális terepnek bizonyult az M1-es autópálya Budapest – Tata közötti szakasza, mely amellett, hogy festői tájon halad át -, elegendő számú emelkedővel és lejtővel rendelkezik a menettulajdonságok pontos feltérképezéséhez. A közepes felszereltségű, Highline kivitelű hálófülkés G 450-est azonban nem engedte el egyedül a Scania biatorbágyi képviselete, ugyanis még egy közel 40 tonnányi súllyal megrakott vontatót csatlakoztattak hozzá.

A Streamline tesztelt változatában egy 450 lóerős motor duruzsol

Suhanó tonnák

A hathengeres, soros elrendezésű, 13 literes, 450 lóerős griffmadaras öszvéren szinte csak az autóúton való elinduláskor volt érezhető, hogy gyakorlatilag a plafonig van pakolva. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen ez puszta fizika, az azonban már sokkal inkább meglepő volt mennyire könnyen veszi a G 450-es a 15 – 25 százalékos emelkedőket. A bemutató modell egyenletes 80-90 kilométer/órás sebességnél kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott úgy, hogy közben minimális oldalszél nehezítette a haladást. A sebesség egyenletes tartására azonban nem is nagyon kellett odafigyelni,  de erről majd később.

A vontatóban található ládákban éppenséggel beton volt

A kamion a miénk

“A kamion a miénk és el akarunk menni vele” – hangzik el a már klasszikusnak számító  “És megint dühbe jövünk” című Bud Spencer film egyik emlékezetes részében. A jelenet – melyben a Nimfast Corporation rosszfiúi ki akarják szedni a kamionból az üléseken alvó tulajdonost -, a Scania G 450-essel kivitelezhetetlen lenne. Egyrészt akkora a hálóhely, hogy azon még egy nagyobb termetű sofőr is elfér, másrészt a fülke oly módon lett kialakítva, hogy akár a világtól is elmenekülhet ide az ember.

Széles, hosszú és kényelmes

A G 450-es fülkéje rendkívül tágas ugyanis a kabin a padlótól mérve 189-192 centiméter magas és legalább két méter széles. A tároló rekeszek átgondolt elhelyezésének köszönhetően a kabin egyetlen szegletében sem kell attól félni, hogy egy óvatlan pillanatban lefejelünk valamit. A Streamline fülkéjében az egyik legfigyelemreméltóbb fejlesztés az anyósülés előtt található asztalka. A megoldás elsőre alig észrevehető, kis babrálással azonban pillanatok alatt stabil asztalka varázsolható a műszerfal melletti borításból. A légrugós felfüggesztéssel ellátott fülke további erőssége a hatalmas lábtér, melyet főként a hosszabb utakon értékel igazán a sofőr.

Vezérlés műholddal

Főleg az emelkedős, lejtős autópályákon jön jól a Scania új fejlesztése, az Active Prediction. A megoldás lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján a rendszer folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Az Active Prediction ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, így az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát is, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.

A rendszer kielemzi, hogy az emelkedőből még mennyi van hátra, így a motor már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomatékát kihasználva kerüli el a felesleges sebességváltásokat. Az új eszköz az ez év őszétől megrendelt, Opticruise-zal és Active Predition rendszerrel szerelt járművekben lesz megtalálható és a Scania szerint használatával akár 2 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető. A fejlesztés valóban megkönnyíti a vezetést és a tesztkör alatt hibátlanul működött.

Összegzés

A Scania G 450es nyergesvontató kiforrott típus és ez mind a vezetőfülke kialakításban, mind pedig menettulajdonságokban visszaköszön. A már bevált megoldásokat jól egészítik ki a korunk technikai fejlettségét képviselő LED-es fényszórók illetve a beépített műholdas navigációs rendszer. A teszt során mutatott teljesítményt látva nem lenne meglepő, ha a jövő évi európai kamioneladásokat ez a típus vezetné és magasan szárnyalna a griffmadaras márka.

Kommentek

  • imi001

    A fülke nagyságától azért nem kell összeesni Sajnos Európában az idióta hosszúság korlátozás miatt be kell érni ekkorával

  • padloslaci

    Kedves Cikkíró! Ha lehetne kérni egy kicsivel több odafigyelést a leírásokhoz. Az M1 autópályán még nem találkoztam 15-25 % os emelkedővel, és szerintem a “közel 40 tonnányi súllyal megrakott vontatót csatlakoztattak hozzá” mondat nemigen fedi a valóságot

  • HakapesziM

    Jogosak az észrevételek. A Scania nem a túl tágas fülkéjéről híres, talán a Topline modellek elfogadhatóak. Kamionnal a 15 % – os emelkedő már derekas, azon 40 – nel, max 50 – nel nyöszörög egy 450 – es autó, 40 tonnás összgördülő tömeggel. 25 % már irgalmatlan meredek 40 tonnával, autópályán olyan nincs is.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.