Miközben egyes gyártók idén készülnek el a jövőre életbelépő szabványnak megfelelő motorokkal, addig a Scania már a második generációs Euro 6-os kibocsátási normákat teljesítő erőforrásoknál tart. Sőt, júliusban Németországban átadták az ezredik Euro 6-os szabványt teljesítő Södertaljéban gyártott nyergesvontatót. Mindezek ismeretében ilyenkor nem sok kellemetlen meglepetésre számít az ember, ha tesztelni indul egy óceánkék fényezésű G 450-es kamiont.

A késő őszi tesztre ideális terepnek bizonyult az M1-es autópálya Budapest – Tata közötti szakasza, mely amellett, hogy festői tájon halad át -, elegendő számú emelkedővel és lejtővel rendelkezik a menettulajdonságok pontos feltérképezéséhez. A közepes felszereltségű, Highline kivitelű hálófülkés G 450-est azonban nem engedte el egyedül a Scania biatorbágyi képviselete, ugyanis még egy közel 40 tonnányi súllyal megrakott vontatót csatlakoztattak hozzá.

A Streamline tesztelt változatában egy 450 lóerős motor duruzsol

Suhanó tonnák

A hathengeres, soros elrendezésű, 13 literes, 450 lóerős griffmadaras öszvéren szinte csak az autóúton való elinduláskor volt érezhető, hogy gyakorlatilag a plafonig van pakolva. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen ez puszta fizika, az azonban már sokkal inkább meglepő volt mennyire könnyen veszi a G 450-es a 15 – 25 százalékos emelkedőket. A bemutató modell egyenletes 80-90 kilométer/órás sebességnél kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott úgy, hogy közben minimális oldalszél nehezítette a haladást. A sebesség egyenletes tartására azonban nem is nagyon kellett odafigyelni,  de erről majd később.

A vontatóban található ládákban éppenséggel beton volt

A kamion a miénk

“A kamion a miénk és el akarunk menni vele” – hangzik el a már klasszikusnak számító  “És megint dühbe jövünk” című Bud Spencer film egyik emlékezetes részében. A jelenet – melyben a Nimfast Corporation rosszfiúi ki akarják szedni a kamionból az üléseken alvó tulajdonost -, a Scania G 450-essel kivitelezhetetlen lenne. Egyrészt akkora a hálóhely, hogy azon még egy nagyobb termetű sofőr is elfér, másrészt a fülke oly módon lett kialakítva, hogy akár a világtól is elmenekülhet ide az ember.

Széles, hosszú és kényelmes

A G 450-es fülkéje rendkívül tágas ugyanis a kabin a padlótól mérve 189-192 centiméter magas és legalább két méter széles. A tároló rekeszek átgondolt elhelyezésének köszönhetően a kabin egyetlen szegletében sem kell attól félni, hogy egy óvatlan pillanatban lefejelünk valamit. A Streamline fülkéjében az egyik legfigyelemreméltóbb fejlesztés az anyósülés előtt található asztalka. A megoldás elsőre alig észrevehető, kis babrálással azonban pillanatok alatt stabil asztalka varázsolható a műszerfal melletti borításból. A légrugós felfüggesztéssel ellátott fülke további erőssége a hatalmas lábtér, melyet főként a hosszabb utakon értékel igazán a sofőr.

Vezérlés műholddal

Főleg az emelkedős, lejtős autópályákon jön jól a Scania új fejlesztése, az Active Prediction. A megoldás lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján a rendszer folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Az Active Prediction ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, így az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát is, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.

A rendszer kielemzi, hogy az emelkedőből még mennyi van hátra, így a motor már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomatékát kihasználva kerüli el a felesleges sebességváltásokat. Az új eszköz az ez év őszétől megrendelt, Opticruise-zal és Active Predition rendszerrel szerelt járművekben lesz megtalálható és a Scania szerint használatával akár 2 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető. A fejlesztés valóban megkönnyíti a vezetést és a tesztkör alatt hibátlanul működött.

Összegzés

A Scania G 450es nyergesvontató kiforrott típus és ez mind a vezetőfülke kialakításban, mind pedig menettulajdonságokban visszaköszön. A már bevált megoldásokat jól egészítik ki a korunk technikai fejlettségét képviselő LED-es fényszórók illetve a beépített műholdas navigációs rendszer. A teszt során mutatott teljesítményt látva nem lenne meglepő, ha a jövő évi európai kamioneladásokat ez a típus vezetné és magasan szárnyalna a griffmadaras márka.