A BYD ez év szeptemberében Budapesten és Törökbálinton is bemutatta azt a típust, amelyik már rendelkezik európai típusengedéllyel. A többhetes teszt az egész Európában zajló termékbevezetési program keretén belül adott lehetőséget a magyar utazóközönség számára, hogy megismerje és kipróbálja a teljesen elektromos autóbuszt.

A magyar főváros mellett 25 európai nagyvárosban próbálták ki a BYD elektromos buszát, többek között Amszterdamban, Párizsban, Milánóban, Madridban, Koppenhágában és Varsóban. A tesztek eredményeire alapozva az amszterdami Schiphol-reptér 35 darabos buszflottát rendelt, a szintén holland Schiermonnikoog-sziget pedig teljes buszflottáját BYD elektromos buszokra cserélte. A BYD tájékoztatása szerint bár korábban Bulgáriában folytattak előrehaladott tárgyalásokat autóbuszgyártó üzemük felépítésére, az ügylet üzleti megfontolások miatt meghiúsult.

A bolgárok hazudnak?

A BYD értetlenségének ad hangot a bolgár médiában megjelent állítással kapcsolatban, amely szerint az ügylet azért hiúsult meg, mert a kínai gyártó nem kapta meg a szükséges európai típusengedélyeket a modell számára, ezért nem építi meg tervezett bulgáriai gyáregységét, hiszen a BYD már 2012 decembere óta rendelkezik minden szükséges engedéllyel.

A kínai cég nem épít gyárat csak úgy bele a világba. Az egy hónappal ezelőtt megrendezett belgiumi Busworld kiállításon BYD Europe ügyvezetője kijelentette, hogy valóban terveik között szerepel egy európai összeszerelő üzem felépítése, ennek helyszínéről azonban még nem született döntés. Az ügyvezető igazgató megjegyezte, az üzem felépítését akkor látják indokoltnak, ha legalább 100 buszra lesz megrendelésük.


USA: bírság és bővítés

A BYD még több dolgozót vesz fel új kaliforniai üzemébe, ahol hamarosan indul az elektromos buszok összeszerelése. Annak ellenére, hogy a céget idén 100 ezer dolláros büntetés kifizetésére kötelezték a hatóságok, miután kiderült a dolgozóknak még a minimálbérnek megfelelő járandóságot sem fizették meg. A BYD-t továbbá azért érte számos támadás, mert több mérnököt és szakembert vett fel a Lancester-i üzemébe Kínából. A BYD tájékoztatása szerint erre azért volt szükség, hogy a kínai dolgozók átadhassák tudásukat az amerikai dolgozóknak.

Zöld városok jönnek

A BYD 2003 óta van jelen az autóiparban, azóta növekedése a szektoron belül töretlen. 2008-ban Warrent Buffett 232 millió dollár értékben felvásárolta a cég részvényeinek 9,89 százalékát. Termékei között teljesen elektromos, illetve vegyes meghajtású (benzin-elektromos) járművek is megtalálhatóak. A BYD saját fejlesztésű lítium-vasfoszfát akkumulátoraira alapozva kidolgozta a “Zöld Város Megoldást”, amelynek célja a városi tömegközlekedés elektromossá tétele, a jelenlegi benzin- és dízelüzemű buszok és taxik elektromos járművekkel való kiváltása. 2012 májusában a BYD és a Daimler AG hivatalosan is bejelentette a teljesen új elektromos autó márka a Denza indulását Kínában.