A távolsági buszok arisztokratája

Setra S 515 HD

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.11.24. 12.30

Egy évvel a világpremier után végre hazánkba is megérkezett a Setra megújult távolsági modellje.

Alig egy évvel a világpremier után Magyarországra érkezett az új Setra ComfortClass 500, melyet idén ősszel a “Coach of the Year 2014” díjjal tüntettek ki. A mentazöld fényezésű Setra S 515 HD a távolsági buszok arisztokratája, mely fel van vértezve legutolsó technikai megoldásokkal. A Németországban található ulmi üzemben készülő járműnek varázsereje van: a sokat látott újságírók rakoncátlan gyerekekké válnak a fedélzetén, mindent kinyitogatnak és mindent nyomkodnak amit csak lehet.

A S 515 HD hazai bemutatójára az EvoBus hazai képviseleténél került sor. A német gyártmányú, 12,3 méter hosszú távolsági autóbuszban 44 ülés található, melyek lábtartóval, könyöktámasszal, valamit műbőrborítású fejtámlákkal vannak felszerelve. A jármű – a típuscsalád többi tagjához hasonlóan – Euro 6-os Mercedes-Benz motorral készül. Az új OM 470-es egy soros, hathengeres, 10,7 literes egység, mely 1800-as percenkénti fordulatszámnál legfeljebb 428 lóerő (315 kW) leadására képes.

Alig vehető észre, hogy az üléspárokat nem a szokványos elrendezés szerint szerelték be

Szándékos “hiba”

A kéttengelyes, kétajtós kivitelű autóbusz belsejébe a bejutás kifejezetten kényelmes. A lépcsők szélesek és nagyjából egyformák, mindamellett az ajtók környékén nincsenek zavaró dobogók, melyek nehezítenék a le- és felszállást. A világos, tágas utastérben az ülések különleges, úgynevezett “fésűs” elrendezés szerint vannak elhelyezve.

Ez azt jelenti, hogy az üléspárok egyik széke hátrébb van a másiknál, melynek köszönhetően az utasok válla és könyöke nem ér össze. Első ránézésre ez hanyagságnak tűnhet, holott a megoldás nagyon is szándékos. Bár a képeken az eltérés nem annyira látványos, a trükk működik: tényleg olyan érzése van az embernek, minta nem ülne mellette senki.

Feltöltődés magas fokon

Az utasok kényelméről az üléseken elhelyezett lehajtható asztalkák és a lábtartók mellett számos technikai eszköz gondoskodik. A autóbuszban ugyanis olyan multimédiás rendszer van, mely a DVD-lejátszó, a megfelelő hangzás, valamint az ülések fölött elhelyezett monitorok működtetésért felel. Ha mindez nem lenne elég, akkor az utasoknak lehetőségük van az iPodjukkal, illetve iPhone-jukkal az ingyenes wifi-hálózat igénybevételére. Mindamellett az utazás ideje alatt a jármű oldalfalába helyezett konnektorok segítségével tölthetők fel mobiltelefonok, laptopok és más elektromos kütyük.

Az ülések felett kialakított kezelőpanel

Az autóbusz két oldalán végigfutó csomagpolc alján minden üléspár felett külön kezelő panel van, melyen utaskísérő-hívó gomb, olvasólámpa kapcsoló, illetve légkondicionáló nyílás található. A második ajtónál WC-fülke, valamint 40 csészés forróital-készítő automata található. Kétségtelen, hogy a Setra jól gazdálkodott az egyébként standard méretekkel, hiszen a jármű belsejében szinte mindenhova jutott még egy-egy plusz rekesz, vagy kuka. Az már egyenesen csúcs, hogy az utaskísérőnek külön tárolódoboza, valamint lehajtható, széles, lábtartója van, így nem kell a lábait a lépcsők felett lógatnia. Az utastér elegáns hangulatát a LED-es világítása teszi teljessé,  mely valamivel kellemesebb a szemnek, mint a hagyományos izzós világítás.

Biztonság mindenek felett

Az új Setra S 515 HD-ben több hasznos és fontos biztonsági rendszer kapott helyet. Az adaptív sebességtartó automatika (ART) figyeli a jármű előtt haladó járművet és ahhoz igazítja a jármű sebességét. Ha pedig nem fékezne vagy kanyarodna időben a sofőr, a korábban már bemutatott ABA2 automatikus fékasszisztens hajtja végre a szükséges műveleteket.

A jobb oldali képernyőn a tolatókamera, valamint a második ajtónál elhelyezett kamera képe látható

Az ATAS, vagyis a figyelem asszisztens a sofőr éberségét vizsgálja. Ha a figyelem lankadására utaló jeleket rögzít, akkor a műszerfalon kigyullad a kis kávéscsésze szimbólum, így jelezve a sürgős, azonnali megállás, vagy pihenés szükségességét. A Setra ezen fejlesztések mellett blokkolásgátlóval (ABS), kipörgésgátlóval (ASR), elektronikus menetstabilizátorral (ESP), sávelhagyás figyelmeztetővel (SPA), speciális frontoldali ütközésvédelmi rendszerrel (FCG), valamint folyamatos fékezésszabályozóval (DBL) is felszerelte az S 515 HD-t.

Gigantikus csomagtér

A csomagtér gigantikusra, összesen 8,5 köbméteresre sikeredett, a tengelyek feletti plusz tárolóhelyekkel együtt pedig további 1,7 köbméternyi kapacitásról beszélhetünk. Mindez kiemelten jónak mondható főleg, hogy a második ajtó előtt helyet kellett szorítani a vécét működtető berendezésnek, valamint egy kisebb tűzoltó berendezésnek is. Sőt, gondoskodni kellett a 40 literes AdBlue-tartály, valamint a 475 literes üzemanyagtartály elhelyezéséről is.  A második ajtó után kialakított rekeszek pedig oly módon lettek megtervezve, hogy szinte mindenhová elfér egy-egy olyan eszköz, melyet a sofőr nem feltétlenül szeretne az utasok csomagjai számára fenntartott poggyásztérben tárolni.

A busz bal oldala. Itt csak úgy repkednek a köbméterek

Mindenre gondolnak

A Setra a fent említett fejlesztések mellett a Continental által gyártott gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszert, öntisztító tolatókamerát, bi-xenon fényszórókat, valamint esőérzékelő szenzorokat is épített a S 515 HD turistabuszba. Az autóbusz tetején egy panoráma kamera is található, melynek képe az utastéri monitorokon is kivetíthető.

Egy üzemeltető számára természetesen a fogyasztás sem utolsó szempont. A ulmi cég szerint a könnyített karosszériának köszönhetően a megújult turistabuszok üzemanyag-felhasználása lényegen kisebb. A tavalyi “Record Run Buses” – elnevezésű versenyen a Setra 515 HD több hasonló kategóriájú modellt utasított maga mögé, ugyanis fogyasztása 8,2 százalékkal kisebb volt a teszten résztvevő járműveknél.

A vezető munkahelye kényelmesebb, mint egy személyautóé

A ComfortClass 500-as szériából 2013 augusztus végéig több száz darab autóbuszt értékesített a Setra Európában. Az első S 515 HD a francia Groupe Lacroix-hoz került ez év februárjában. Az első nagyobb megrendelés júniusban érkezett a modellre, amikor az osztrák Blaguss bejelentette, hogy 2015-ig összesen 100 darab magas komfortfokozatú S 515 HD-t helyez forgalomba. Legutóbb az Eurolines vásárolt három új ComfortClass 500-ast, melyek a közép-európai vonalakon szállítják az utasokat. Remélhetőleg nem kell sokat várni az első magyar rendszámos Setra S 515 HD megjelenésére hazánk útjain.

Kommentek

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó is

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Két furgon nyolc parkolóhelyet foglalt

Győrben két elkanászodott furgon rabolt rá rendesen a rendelkezésre álló parkolóhelyekre.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.