100-ból 3 teherautós bliccel az utakon

Sok tízmilliós bírság jött be eddig az útdíjak mellé

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.15. 12.00

Folyamatosan csökken az útdíjat megspórolni próbáló teherautósok száma, de még mindig 2,5-3% a bliccelők aránya.

A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk. Hogy véletlenül se járjon tilosban a sofőr, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az OBU-val (fedélzeti elektronikus fizetési eszköz) fizetést javasolja a cetlizgetés helyett.

Százból három teherautós bliccel az utakon, legalábbis ennyit láttak a kihelyezett kamerák és a mobil egységek az e-útdíj bevezetésekor. Az arány javul, az utóbbi hónapokban már inkább 2,5 százalékról beszélhetünk – mondta a  Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ, ez a cég volt korábban az Állami Autópálya Kezelő) vezérigazgatója a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) által szervezett, Lábunk a földig ér című konferencián.


Az útdíjról szóló kerekasztal beszélgetésen Börzsei Tibor elmondta, a büntetés a rendőrség feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat, és több tízmilliós összeget fizettek a hibás teherautósok. Börzsei Tibor hangsúlyozta, azt javasolják a fuvarozóknak, hogy OBU-val, bevallási közreműködőkön keresztül fizessék meg az útdíjat. Jelenleg a teljes értékesítés 37,8 százaléka érkezik be a flottakövetőkön keresztül, de az arány egyre nő, néhány hét alatt 4 százalékkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallók aránya kétharmadra nő, de ez akár 75 százalék is lehet.

Az útdíjbevétel elérte a 60 milliárd forintot, egy átlag munkanapon 580,5 millió folyik be a költségvetésbe. Év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A NÚSZ vezetője azonban arra számít, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mérleg, de az év végi forgalom még hozzátehet ehhez.

A bevallási közreműködők képviseletében Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, 50 ezer fölötti jármű flottafelügyeletét látják el Európában, ezek közül tízezernél többen vannak, akik a hazai e-útdíjat rajtuk keresztül fizetik meg. A kereskedelmi vezető szerint dinamikusan nő az OBU-ra váltók aránya, havonta akár 2000-2500-as növekedés is várható a teljes piacon. Elsősorban információhiány okozhatja, hogy nem terjed annyira az OBU-k használata, mint várható lenne. A fuvarozókat nem az riasztja el, hogy drágának találják az eszközöket, hanem főként a vidéki és a kisebb, néhány autóval működő vállalkozásokhoz jutnak el nehezen. Holott a rendszer egyre megbízhatóbb, hónapról-hónapra csökkent azoknak a fedélzeti egységre érkező riasztásoknak a száma, amelyeket a GPS, vagy a GSM-hálózat hibaüzeneteként kaptak a fuvarozók.

Nem egészen 5 százalékkal nőtt a főutak forgalma az e-útdíj bevezetése óta – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. Szűcs Lajos hozzátette, azt a fuvarozói igényt még nem tartja megoldhatónak, hogy ne a szakaszra való felhajtáskor, hanem az adott út végén számolják fel a díjat. Ennek az az akadálya, hogy vannak olyan rövid, sok kereszteződéssel szabdalt szakaszok, amelyről sok helyen lehajthatnak a fuvarozók.

Az elmúlt öt évben a válság miatt 40 százalékkal csökkent Magyarországon a fuvarozó vállalkozások száma, az útdíj júliusi bevezetése óta pedig a több mint 12 ezer vállalkozásból mindössze 300 fuvarozó adta vissza az ipart – de nem tudható, hogy az e-útdíjnak mekkora szerepe volt ebben  mondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Karmos Gábor a KAVOSZ Zrt. útdíjhiteléről kifejtette, a vártnál jóval kevesebben vették igénybe, 130 vállalkozás kérte összesen 1100 járműre a kocsinként legfeljebb egymilliós hitelt. A hitel csak augusztus 20-tól volt igényelhető, addigra sok fuvarozó megoldotta másképp a likviditási problémáját. A hitel sok költséggel és adminisztrációval járt, ezen valamennyit javíthat, hogy 0,5 százalékkal kevesebb lesz a kezelési költség és felére csökken a papírmunka.

A főtitkár ugyanakkor jónak ítéli a kereskedelmi gázolaj rendszerét, amelyre 17 forintos literenkénti visszatérítést kapnak a fuvarozók. Hangoztatta, ezzel a költségvetés is jól járt, hiszen itthon vásároltak üzemanyagot a fuvarozók, ami növelte az adóbevételeket. Szintén üdvözölte, hogy a gépjárműadó az EU minimumára csökkent.

Az MKFE több témában is tárgyal még a Nemzetgazdasági Minisztériummal és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Többek között azt szeretnék, hogy a külföldön kifizetett útdíjak 7,5 százalékát is leírhassák az iparűzési adóból, valamint szorgalmazzák, hogy támogassa az állam a sofőrképzést. A piacon ugyanis jelenleg sofőrhiány van, egyre több vállalkozás külföldieket vesz fel. Munkahelyeket teremthetne, ha olyan program indulna, amely segít a magyar sofőrök képzésében. Belátható, hogy egy munkanélkülinek nincs pénze arra, hogy önerőből finanszírozza a CE kategória megszerzésének milliós költségét.

Kommentek

  • HakapesziM

    Mert szarul volt az egész bevezetve, s nehézkesen működik. Mi Skandináviában, Nyugat – Európában járunk a mostani cégemnél, haza ritkán jövünk. No de, évente van műszaki vizsga, magyar rendszámos a vontató, haza kellett jönni egy fuvarral, hogy a Cinkotai – úton levizsgáztassák a Volvót. A góré megvette ezt a fedélzeti készséget, majd mikor már hazafelé állta járgány eleje, tett is pénzt a számlára. Nomármost míg erről a számláról a lóvé átkerül erre a HU – GO számlára, az valami 2 – 3 napba telik. Ma, az internet, mobiltelefon világában. Na mindegy, veszek viszonylati jegyet. A határon persze nem lehet tankolókártyával fizetni. Minden más országbeli ilyen eszköz feltölthető bármilyen üzemanyagkártyával, UTA, DKV, Routex és társai. Itt nem. Akkor készpénz, forint, na de akkor meg áfás számla kell, áll sor, a sofőrök anyáznak. Kúton egyszerűbb, de a terminál elég vacak, nehéz elsőre eligazodni benne.
    A hegyeshalmi MOL kúton embertömeg, szerb, román, bolgár, török, iráni sofőrök harcolnak a készülékkel. Persze a kúton megállni bajos, a parkoló tele, van összesen két kútfej a kamionoknak, és százan próbálnak beállni, hogy rendezzék az útdíjat.
    Szóval nem volt ez rendesen előkészítve. Az én szélvédőmön van osztrák, cseh, lengyel, szlovák, norvég, német és most már magyar OBU is, van összehasonlítási alapom, s messze a magyar útdíjfizetés a legküzdelmesebb, mondjuk nem is vártunk mást. Hozzá jó drága is, majd szeretném látni, hány új parkoló épül, mert a mai parkolási helyzet csüggesztő.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.