Német forma, lengyel lélek

Solaris InterUrbino

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 13.30

Hiába van olaszos hangzása, Lengyelországban készül az a helyközi autóbusz, amelyet rendesen gatyába ráztak az elmúlt másfél évben.

Az idei kortrijki buszkiállításon mutatkozott be a tavaly vérfrissítésen átesett InterUrbino. A lengyel buszgyártás éllovasának számító Solaris modelljének első változata inkább volt kötelező házi feladat, mintsem egy innovatív, átgondolt, piacképes típus. Nevéből adódóan a járművet a lengyelek a városi Urbino típuscsaládból fejlesztették ki. Az eredeti cél olyan magaspadlós intercity busz megalkotása volt, mely a nagy nyugati konkurensekkel – akár az MAN Lion’s Regióval vagy az Irisbus Crossway-jel is – versenyezhetett volna.

A második változatnál a lengyelek jobban gazdálkodtak a helyekkel az utastérben

A 2009-ben bemutatott InterUrbino utastere rendkívül zsúfoltra és szűkösre sikeredett a keskeny utasfolyosónak, valamint a kis üléstávolságoknak köszönhetően. Az izzadtságszagú munkát jól tükrözi az előző formaterv is, mely olyan hatást keltett, mintha valamelyik tervező egy kávészünetben kissé feltuningolta volna az Urbino 12-t. Pedig a modell formatervét ugyanaz a studioFT készítette, amely a Solaris többi buszát és villamosát.
Az autóbuszt nem fogadta kedvezően a piac, igaz néhányat sikerült Lengyelországban értékesíteni, azonban közel sem hozott akkora sikert, mint amekkorát a Solaris remélt tőle. A lengyelek ezzel a típussal csak 2010-ben értek el említésre méltó diadalt, amikor 20 darab Interurbinóra érkezett megrendelés Franciaországból. Azok a járművek jelenleg is iskolabuszként dolgoznak.

A Solaris InterUrbino kétszárnyú ajtóval is rendelhető, mely elősegíti a gyors utasáramlást

A modellfrissítést nem halogatták sokáig, így 2012-ben egy kívül-belül némileg átdolgozott típussal rukkoltak elő a lengyelek, illetve elkészítették a típus 12,8 méteres változatát. Az InterUrbino méretei teljesen szabványosak: 11 995 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles és 3100 milliméter magas. A modell két ajtóval készül, melyek közül a második akár kétszárnyú is lehet, ennek köszönhetően kerekesszékes lift beépítésére is van mód. Az utastér befogadóképessége intercity kialakítás esetén 55, iskolabuszos kivitelben pedig akár 59 ülőhely is lehet. A csomagtér befogadóképessége 5,2 köbméter lett.

Az InterUrbino II-höz idén ismét hozzányúlt a Solaris, ugyanis megkapta az Euro 6-os, valamint az EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő erőforrást. Az új, 6,7 literes, 310 lóerős (231 kW) motor az amerikai Cummins cég gyártmánya. A modell hatsebességes sebességváltója, valamint az első és a második tengelye is a ZF-től érkezik. A megfelelő biztonság érdekében az autóbuszt blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), valamint kipörgésgátlóval (ASR) gyártják, de opcióként ESP, azaz a pályaelhagyásos balesetek elleni védelmet nyújtó stabilizátor is rendelkezésre áll.

Solaris InterUrbino II Kortrijkban

Az új InterUrbino végre méltó ellenfele lehet nyugati versenytársainak még akkor is, ha az átdolgozott formaterv hagy némi kívánnivalót maga után. Ettől függetlenül a lengyel gyártó esete jól mutatja, hogy nem feltétlenül kézenfekvő megoldás városi buszból helyközi változatot összerakni, még akkor sem, ha amúgy a költségek szempontjából ez az út kedvezőbb a buszgyártók számára.

Kommentek

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.