Német forma, lengyel lélek

Solaris InterUrbino

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 13.30

Hiába van olaszos hangzása, Lengyelországban készül az a helyközi autóbusz, amelyet rendesen gatyába ráztak az elmúlt másfél évben.

Az idei kortrijki buszkiállításon mutatkozott be a tavaly vérfrissítésen átesett InterUrbino. A lengyel buszgyártás éllovasának számító Solaris modelljének első változata inkább volt kötelező házi feladat, mintsem egy innovatív, átgondolt, piacképes típus. Nevéből adódóan a járművet a lengyelek a városi Urbino típuscsaládból fejlesztették ki. Az eredeti cél olyan magaspadlós intercity busz megalkotása volt, mely a nagy nyugati konkurensekkel – akár az MAN Lion’s Regióval vagy az Irisbus Crossway-jel is – versenyezhetett volna.

A második változatnál a lengyelek jobban gazdálkodtak a helyekkel az utastérben

A 2009-ben bemutatott InterUrbino utastere rendkívül zsúfoltra és szűkösre sikeredett a keskeny utasfolyosónak, valamint a kis üléstávolságoknak köszönhetően. Az izzadtságszagú munkát jól tükrözi az előző formaterv is, mely olyan hatást keltett, mintha valamelyik tervező egy kávészünetben kissé feltuningolta volna az Urbino 12-t. Pedig a modell formatervét ugyanaz a studioFT készítette, amely a Solaris többi buszát és villamosát.
Az autóbuszt nem fogadta kedvezően a piac, igaz néhányat sikerült Lengyelországban értékesíteni, azonban közel sem hozott akkora sikert, mint amekkorát a Solaris remélt tőle. A lengyelek ezzel a típussal csak 2010-ben értek el említésre méltó diadalt, amikor 20 darab Interurbinóra érkezett megrendelés Franciaországból. Azok a járművek jelenleg is iskolabuszként dolgoznak.

A Solaris InterUrbino kétszárnyú ajtóval is rendelhető, mely elősegíti a gyors utasáramlást

A modellfrissítést nem halogatták sokáig, így 2012-ben egy kívül-belül némileg átdolgozott típussal rukkoltak elő a lengyelek, illetve elkészítették a típus 12,8 méteres változatát. Az InterUrbino méretei teljesen szabványosak: 11 995 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles és 3100 milliméter magas. A modell két ajtóval készül, melyek közül a második akár kétszárnyú is lehet, ennek köszönhetően kerekesszékes lift beépítésére is van mód. Az utastér befogadóképessége intercity kialakítás esetén 55, iskolabuszos kivitelben pedig akár 59 ülőhely is lehet. A csomagtér befogadóképessége 5,2 köbméter lett.

Az InterUrbino II-höz idén ismét hozzányúlt a Solaris, ugyanis megkapta az Euro 6-os, valamint az EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő erőforrást. Az új, 6,7 literes, 310 lóerős (231 kW) motor az amerikai Cummins cég gyártmánya. A modell hatsebességes sebességváltója, valamint az első és a második tengelye is a ZF-től érkezik. A megfelelő biztonság érdekében az autóbuszt blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), valamint kipörgésgátlóval (ASR) gyártják, de opcióként ESP, azaz a pályaelhagyásos balesetek elleni védelmet nyújtó stabilizátor is rendelkezésre áll.

Solaris InterUrbino II Kortrijkban

Az új InterUrbino végre méltó ellenfele lehet nyugati versenytársainak még akkor is, ha az átdolgozott formaterv hagy némi kívánnivalót maga után. Ettől függetlenül a lengyel gyártó esete jól mutatja, hogy nem feltétlenül kézenfekvő megoldás városi buszból helyközi változatot összerakni, még akkor sem, ha amúgy a költségek szempontjából ez az út kedvezőbb a buszgyártók számára.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.