Német forma, lengyel lélek

Solaris InterUrbino

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 13.30

Hiába van olaszos hangzása, Lengyelországban készül az a helyközi autóbusz, amelyet rendesen gatyába ráztak az elmúlt másfél évben.

Az idei kortrijki buszkiállításon mutatkozott be a tavaly vérfrissítésen átesett InterUrbino. A lengyel buszgyártás éllovasának számító Solaris modelljének első változata inkább volt kötelező házi feladat, mintsem egy innovatív, átgondolt, piacképes típus. Nevéből adódóan a járművet a lengyelek a városi Urbino típuscsaládból fejlesztették ki. Az eredeti cél olyan magaspadlós intercity busz megalkotása volt, mely a nagy nyugati konkurensekkel – akár az MAN Lion’s Regióval vagy az Irisbus Crossway-jel is – versenyezhetett volna.

A második változatnál a lengyelek jobban gazdálkodtak a helyekkel az utastérben

A 2009-ben bemutatott InterUrbino utastere rendkívül zsúfoltra és szűkösre sikeredett a keskeny utasfolyosónak, valamint a kis üléstávolságoknak köszönhetően. Az izzadtságszagú munkát jól tükrözi az előző formaterv is, mely olyan hatást keltett, mintha valamelyik tervező egy kávészünetben kissé feltuningolta volna az Urbino 12-t. Pedig a modell formatervét ugyanaz a studioFT készítette, amely a Solaris többi buszát és villamosát.
Az autóbuszt nem fogadta kedvezően a piac, igaz néhányat sikerült Lengyelországban értékesíteni, azonban közel sem hozott akkora sikert, mint amekkorát a Solaris remélt tőle. A lengyelek ezzel a típussal csak 2010-ben értek el említésre méltó diadalt, amikor 20 darab Interurbinóra érkezett megrendelés Franciaországból. Azok a járművek jelenleg is iskolabuszként dolgoznak.

A Solaris InterUrbino kétszárnyú ajtóval is rendelhető, mely elősegíti a gyors utasáramlást

A modellfrissítést nem halogatták sokáig, így 2012-ben egy kívül-belül némileg átdolgozott típussal rukkoltak elő a lengyelek, illetve elkészítették a típus 12,8 méteres változatát. Az InterUrbino méretei teljesen szabványosak: 11 995 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles és 3100 milliméter magas. A modell két ajtóval készül, melyek közül a második akár kétszárnyú is lehet, ennek köszönhetően kerekesszékes lift beépítésére is van mód. Az utastér befogadóképessége intercity kialakítás esetén 55, iskolabuszos kivitelben pedig akár 59 ülőhely is lehet. A csomagtér befogadóképessége 5,2 köbméter lett.

Az InterUrbino II-höz idén ismét hozzányúlt a Solaris, ugyanis megkapta az Euro 6-os, valamint az EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő erőforrást. Az új, 6,7 literes, 310 lóerős (231 kW) motor az amerikai Cummins cég gyártmánya. A modell hatsebességes sebességváltója, valamint az első és a második tengelye is a ZF-től érkezik. A megfelelő biztonság érdekében az autóbuszt blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), valamint kipörgésgátlóval (ASR) gyártják, de opcióként ESP, azaz a pályaelhagyásos balesetek elleni védelmet nyújtó stabilizátor is rendelkezésre áll.

Solaris InterUrbino II Kortrijkban

Az új InterUrbino végre méltó ellenfele lehet nyugati versenytársainak még akkor is, ha az átdolgozott formaterv hagy némi kívánnivalót maga után. Ettől függetlenül a lengyel gyártó esete jól mutatja, hogy nem feltétlenül kézenfekvő megoldás városi buszból helyközi változatot összerakni, még akkor sem, ha amúgy a költségek szempontjából ez az út kedvezőbb a buszgyártók számára.

Kommentek

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.