Nehéz fiúk a hadseregből

MAN FX-,LX-, SX-2000

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.23. 13.00

Az MAN két évtizeddel ezelőtt mutatta be a katonai igények alapján kifejlesztett teherautókat. A különleges járművek szinte bármikor, bármilyen helyzetben bevethetőek voltak.

Az MAN  LX 2000-es nagy mozgékonyságú tehergépkocsi-sorozatát 1989-ban mutatták be a németek. Négy évvel később a müncheni székhelyű gyártó megépítette az FX 2000-est és az SX 2000-est. Bár elnevezésük alapján akár a teleshop-termékek között is szerepelhetnének azért gyorsan szögezzük le: nem mezei teherautókról van szó.

Teherszállítótól a tűzoltóig
A sorozat minden egyes tagját szabványos, modulszerű, ergonómiai szempontok alapján tervezett katonai vezetőfülkékkel szerelték, amelyek leszerelhető tetővel, búvónyílással és légvédelmi géppuska-felfogó állvánnyal is rendelkeztek. A járműveket többféle felépítménnyel gyártották, ezek között van a teherszállító, a leemelhető zárt felépítményes, a híradós, a műszaki mentős, a hídelemszállító, a műszaki mentő, valamint a tűzoltó gépkocsi is. A járművek magassága 2,7 -3 méter, szélességük pedig 2,5 méter volt.

 
A legnagyobb
A LX 2000-es egy könnyű súlyú változat volt, mely laprugóköteges felfüggesztéssel, valamint 4×4-es és 6×6-os kerékképlettel készült. Ez a járműcsalád a 3,5 és 11 tonnáig terjedő teherbírási kategóriákat fedte le. A modellt 1996-tól kezdve egy különleges, 10×10 kerékképletű változatban is gyártották, mely szélesebb alvázzal és összkerék-kormányzással készült. A ’90-es években ez volt a világ egyik legnagyobb katonai teherautója, melyben 1000 lóerős motor dolgozott.

Az FX 2000 főként két-,három-, valamint négytengelyes változatban készült, a járműhöz igény szerint összkerékhajtás is rendelhető volt. Az MAN ugyanakkor 4×4-es és 6×6-os kerékképletű nyergesvontatókat is gyártott a típusból. A katonai felhasználású modellt a 10 tonnástól egészen a 20 tonnás teherbírású változatokig szerelték össze.

Terepjáró teherautó
Az SX 2000 típusszám olyan alvázat takar, melyet kifejezetten a terepen történő legnagyobb fokú mozgékonyságra terveztek. A kerekek maximális tapadását a tengelykövető vezérlőkarok és a tekercsrugós futóművek biztosították. Az ilyen alvázzal készülő járművek teherbírása 16 és 20 tonna között volt. Az SX 2000 nagy igénybevételre méretezett, torziós szempontból merev alvázzal készült, melynek két-, három- és négytengelyes változatát is elkészítette az MAN, igény esetén állandó összkerékhajtással.

Bár mindhárom modellhez számos különféle teljesítményű és hengerszámú erőforrás volt rendelhető, a járműveket mégis jellemzően a D2866-os, 12 literes, 400 lóerős, turbófeltöltős dízelmotorokkal szerelték. A hathengeres erőforrásokhoz pedig alapvetően ZF gyártmányú, 16 előremeneti és 2 hátrameneti fokozatban kapcsolható váltókat kínált az MAN. A járművek maximális sebessége 115 kilométer/óra volt, gázlóképességük pedig különleges felszerelés nélkül 1,2 méter volt. A német cég 2004-ben fejezte be a típusok gyártását, helyüket a HX-sorozat vette át.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.