Nehéz fiúk a hadseregből

MAN FX-,LX-, SX-2000

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.23. 13.00

Az MAN két évtizeddel ezelőtt mutatta be a katonai igények alapján kifejlesztett teherautókat. A különleges járművek szinte bármikor, bármilyen helyzetben bevethetőek voltak.

Az MAN  LX 2000-es nagy mozgékonyságú tehergépkocsi-sorozatát 1989-ban mutatták be a németek. Négy évvel később a müncheni székhelyű gyártó megépítette az FX 2000-est és az SX 2000-est. Bár elnevezésük alapján akár a teleshop-termékek között is szerepelhetnének azért gyorsan szögezzük le: nem mezei teherautókról van szó.

Teherszállítótól a tűzoltóig
A sorozat minden egyes tagját szabványos, modulszerű, ergonómiai szempontok alapján tervezett katonai vezetőfülkékkel szerelték, amelyek leszerelhető tetővel, búvónyílással és légvédelmi géppuska-felfogó állvánnyal is rendelkeztek. A járműveket többféle felépítménnyel gyártották, ezek között van a teherszállító, a leemelhető zárt felépítményes, a híradós, a műszaki mentős, a hídelemszállító, a műszaki mentő, valamint a tűzoltó gépkocsi is. A járművek magassága 2,7 -3 méter, szélességük pedig 2,5 méter volt.

 
A legnagyobb
A LX 2000-es egy könnyű súlyú változat volt, mely laprugóköteges felfüggesztéssel, valamint 4×4-es és 6×6-os kerékképlettel készült. Ez a járműcsalád a 3,5 és 11 tonnáig terjedő teherbírási kategóriákat fedte le. A modellt 1996-tól kezdve egy különleges, 10×10 kerékképletű változatban is gyártották, mely szélesebb alvázzal és összkerék-kormányzással készült. A ’90-es években ez volt a világ egyik legnagyobb katonai teherautója, melyben 1000 lóerős motor dolgozott.

Az FX 2000 főként két-,három-, valamint négytengelyes változatban készült, a járműhöz igény szerint összkerékhajtás is rendelhető volt. Az MAN ugyanakkor 4×4-es és 6×6-os kerékképletű nyergesvontatókat is gyártott a típusból. A katonai felhasználású modellt a 10 tonnástól egészen a 20 tonnás teherbírású változatokig szerelték össze.

Terepjáró teherautó
Az SX 2000 típusszám olyan alvázat takar, melyet kifejezetten a terepen történő legnagyobb fokú mozgékonyságra terveztek. A kerekek maximális tapadását a tengelykövető vezérlőkarok és a tekercsrugós futóművek biztosították. Az ilyen alvázzal készülő járművek teherbírása 16 és 20 tonna között volt. Az SX 2000 nagy igénybevételre méretezett, torziós szempontból merev alvázzal készült, melynek két-, három- és négytengelyes változatát is elkészítette az MAN, igény esetén állandó összkerékhajtással.

Bár mindhárom modellhez számos különféle teljesítményű és hengerszámú erőforrás volt rendelhető, a járműveket mégis jellemzően a D2866-os, 12 literes, 400 lóerős, turbófeltöltős dízelmotorokkal szerelték. A hathengeres erőforrásokhoz pedig alapvetően ZF gyártmányú, 16 előremeneti és 2 hátrameneti fokozatban kapcsolható váltókat kínált az MAN. A járművek maximális sebessége 115 kilométer/óra volt, gázlóképességük pedig különleges felszerelés nélkül 1,2 méter volt. A német cég 2004-ben fejezte be a típusok gyártását, helyüket a HX-sorozat vette át.

Kommentek

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.