Teherautó parasztoknak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.15. 16.51

Ha valaki 15-20 éve tűzifát vásárolt, akkor platós IFA jött. Ha szippantós kocsit rendelt a pöcegödör kitisztításához, vagy konténert kért a törmelék elszállításához, bizony akkor is IFA jött.

Ha valaki 15-20 éve tűzifát vásárolt, akkor platós IFA jött. Ha szippantós kocsit rendelt a pöcegödör kitisztításához, vagy konténert kért a törmelék elszállításához, bizony akkor is IFA jött.

A kelet-német gyártmányú teherautó annyira mindennapos jelenség volt a rendszerváltás előtti és utáni Magyarországon, mint a Trabant, a Wartburg, vagy a farmotoros Skoda. Az IFA teherautók az ezredforduló első évtizedében azonban teljesen eltűntek hazánk útjairól igaz, a 2006-os tüntetéseknél még találkozhatott vele a nagyközönség.

Teherautót a parasztnak

A fáma szerint a hatodik német parasztkongresszuson, 1962 márciusában egy állami vezető felhívást intézett az NDK járműépítőihez egy sokoldalúan használható, 5 tonna hasznos terhelésű teherautó építésére. A tanácskozáson véletlenül jelenlévő werdaui vezetők szinte azonnal reagáltak a delegáltak felhívására és 1962 júliusában bemutatták az első W45 prototípust. Az új járművet több mintadarab követte, majd az esztendő végére sikeresen megnövelték a teherautó teherbírását 5 tonnára. Az új modell végül a W50-es típusjelzést kapta meg.

A busz, melynek formatervét örökölte a legendás teherautó

Buszból teherautó

Kevésbé közismert, de a W50 az IFA egyik H6B típusú autóbuszmodelljétől örökölte formatervét. A teherautó az S 4000-1 típusban használt, a nordhauseni gyár által épített motort örökölte, amelyet kismértékben átdolgoztak. Az erőforrás szivattyús vízhűtéssel, olajfürdős légszűrővel, amely elé – korábban csak a trópusi kivitelnél alkalmazott – ciklonszűrőt szereltek, a sűrített levegő előállításhoz szükséges dugattyús kompresszorral és 12 voltos egyenáramú dinamóval  szerelték fel.

Új modell, új gyár

A W50 gyorsabb és minden tekintetben komfortosabb is volt, mint elődje. Az NDK Minisztertanácsa 1962 végén elhatározta, hogy a teherautó gyártási helye Ludwigsfelde lesz. A W50-est eleinte egyszerű platós kivitelben kezdték el gyártani. A termelés beindulásával az üzem felvette a VEB Automobilwerke Ludwigsfelde elnevezést. Mindössze 20 hónappal az autógyár alapítására hozott kormányhatározat után 1965-ben már elkészült a 850. IFA teherautó. 1966-ban pedig az 5800. darabon volt túl a gyártó, egy évvel később pedig megduplázták a termelést. 

Fővárosi debütálás

Bár amikor az első példányokat idehaza forgalomba helyezték, akkor még a hazai járműipar lényegesen fejlettebb típusokat kínált, mégis a kelet-német gyártmányra esett a választás. Budapesten 1965. november 15-én mutatták be először a W50-est, majd az 1966-os tavaszi BNV-n is szerepelt. Egy évvel később a ludwigsfeldei autógyár több száz megrendelés kapott Magyarországról.

Kapcsolható összkerékhajtás

A W50-est négyhengeres dízelmotorokkal 95, 110, majd 125 lóerős változatokkal gyártották. A teherautót kapcsolható összkerékhajtással is szerelték, sőt a kerekek guminyomása menetközben emelhető volt. A IFA-k laprugózással készültek, a nem billenthető változatok vezetőfülkéit gumibakokra szerelték, de a gyártó előszeretettel alkalmazta a teleszkópos lengéscsillapítást is.

A hidraulikus kormányzású teherautók hossza általában 6750 milliméter, szélessége 2500 milliméter, a fülke magassága pedig 3100 milliméter volt. A teherautó önsúlya 4 tonna volt, terhelhetősége általában 5 és 5,5 tonna körül alakult. Egy hagyományos négyhengeres, dízelmotorral szerelt kelet-német teherautó 100 kilométeren nagyjából 25-29 liter gázolajat égetett el. Az IFA-k ugyanakkor akár háztartási tüzelőolajjal is képesek voltak közlekedni.

Az IFA-k egyik legfélelmetesebb ismertető jegye az volt, hogy a személyautók magasságában lényegében egyetlen olyan díszítő, vagy takaró elem sem volt, amely értékes lett volna. Ezért nem volt célszerű egy ilyen teherautót vezető sofőrrel packázni.

Szerelés a fülkéből

Az IFA-k egyik legemlékezetesebb tulajdonsága az volt, hogy a vezetőfülkét nem lehetett előrebillenteni, mivel az a motorházra épült. Ez az jelentette, hogy csak a kabinból lehetett a motorhoz hozzáférni. Ehhez a sofőrnek csak a  hangszigeteléséhez használt pokrócokat, valamit a fedelet kellett felemelnie. A négyhengeres motorokkal szerelt IFA átlagos menetsebessége 65 km/óra volt.

A motor középen, a szerelést innen kellett megoldani


Kialakítások

Az IFA teherautókat többféle felépítménnyel gyártották. A sima platós változatokat elsősorban a szén, sóder, homok, cement és törmelékszállításhoz használták, ugyanakkor a mezőgazdaságban is nagy hasznát vették az általában kékre, zöldre, vagy narancssárgára festett fülkékkel gyártott teherautóknak.

1969-ben mutatták be az első nyergesvontatót, melyhez első körben csak egy tejszállító felépítményt kapcsoltak. Később kevert-takarmány tartállyal, üzemanyagtartállyal, konténerszállító változattal, valamint rakodóhátfallal gyártott platós kivitellel bővítették a W50-esek gyártását. Még ugyanebben az évben  legyártották az első tűzoltóautót, illetve a forgólétrás kivitelt is, továbbá elkészítettek egy a mezőgazdaság számára kifejlesztett három oldalra billenős, összkerékhajtású változatot is, mely megerősített vázával 12 tonnás össztömegű pótkocsi vontatására volt képes.

1969 után tűzoltóautókat is gyártottak az IFA W50-esekből


Még az Ikarus is

Az IFA-nak akkora sikere volt, hogy a keletnémetekkel még az Ikarus is együttműködött. A székesfehérvári gyárban a ’70-es évek közepétől kezdve 125 lóerős IFA motorokkal szerelték az Ikarus 211 midibuszokat. Igaz, a típusból többnyire csak az NDK-ba sikerült értékesíteni, 1975-1990 között mintegy 1100 darabot vásároltak belőle, idehaza a volán társaságok összesen 672 darabot helyeztek forgalomba.

Utolsók

A ’60-as, ’70-es években a rendőrség és a határőrség több száz IFA 50L-t szerzett be, melyek több évtizedet szolgáltak a hatóságoknál. A keletnémet gyártmányú teherautó sokáig rendkívül népszerű volt, azonban presztízse rendesen megfakult, amikor a ’90-es években egyre több nyugati gyártmányú használt teherautó került az országba.

Vidéken nem is olyan rég még az utcakép része volt a szippantós változat


A W50-es kapcsán 1985-ben a mérnökök húszévnyi gyártás után 59 változatról és 240 módosítási lehetőségről beszéltek. A fejlesztők azonban egy lehetséges utód kifejlesztéséről állapodtak meg, ezért a már két évtizedet megért teherautóra kevesebb figyelmet fordítottak. A típus utódjának az L60-ast szánták, melynek típusjelölése a Ludwigsfelde kezdőbetűjéből, valamint a 6 tonnás terhelhetőségből adódott. Az L60-asokból 21 796 példány készült el, 1990 végén pontosan 593 596 darab W50 és L60 után fejezték be az IFA-k gyártását.

A politikai változások idején, 1990-ben a Daimler-Benz a ludwigsfeldei gyár után érdeklődött: a gyáriak egy modern, Mercedes fülkés L60-ról álmodtak. De az ilyen álmoknak nem volt esélye, mert a gyártóeszközök reménytelenül elhasználódott állapotban voltak. 

Szavazás

Szeretted az IFA-kat? Egy 1-től 10-ig tartó skálán mennyire?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Az IFA becsülettel helytállt a magyar gazdaság építésében, de ma már nem hiányoznak az utakról a csigatempójuk és füstokádó motorjuk miatt. A kelet-német koncepció alapjaiban kiváló volt, hogy egy alap konstrukciójú jármű több mint félszáz felhasználási területre specializálható volt. Szervizelni egyszerű volt és az alkatrész ellátás sem hagyott kívánnivalót maga után, legalábbis amíg létezett az NDK.

  • zoldfulu2000

    RÓmeo: azt kihagytad, hogy a tinilányok is utánavetették magukat, mert mindenki tudja hogy ők a piros kétajtós 150lóerősökre gerjednek…

  • JohnSmith

    Azért több, mint 60 féle variáció egy teherautóból elég szép.

  • apaarpi

    “Az IFA-k ugyanakkor akár háztartási tüzelőolajjal is képesek voltak közlekedni. Más kérdés persze, hogy ezzel a megoldással úgy okádták a kormot, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. ”

    Nagy szakértő lehet ez a számomra még ismeretlen Aranyi Péter a vezess-nél, ha ilyen butaságot leírt.

  • Guillotine

    apaarpi!

    Világosíts fel légyszi miért olyan nagy butaság ez??
    Úgy emlékszem régen a fűtőolaj is gázolaj volt csak színezve.
    Tévedek?

  • apaarpi

    Guillotine !

    Nem tévedsz, gyakorlatilag ugyanaz volt, csak a HTO-ra volt állami támogatás.
    Ráadásul kb. 1990-ig nem is volt színezve, akkor kezdték el, éppen a visszaélések elkerülése miatt.
    A színező anyag miatt hosszú távon tönkretette volna a motort, ezért, és a szín visszaállítására savazták, ez volt a hírhedt olajszőkítés.
    Tehát az, hogy a HTO-nak nevezett gázolajtól füstöltek az Ifa-k a 60-70-80-as években, orbitális butaság.

  • Pandula

    A savas gázolajról annyit, igazándiból az adagolót készítette ki. Jómagam első Ifákat még Mahle autothermik /hőtágulási dugattyúval/ szereltem. Ennek nem volt szüksége bemelegedésre, máris megfelelő táguláson volt a dugattyú. Megjegyzem minden német motor nagyon precíz építéssel készült, annak okán, Németországban nincsenek olajkutak, tehát minden csepp üzemanyag elégetése kulcsfontosságú tényezője volt a motornak. Szerelhetőségéről annyit, habár nem lehetett a fülkét billenteni, mégis fél óra alatt ki lehetett kapni a főtengelyét. Mivel a német alkatrészek elkoptak, a kínai utángyártott alkatrészek kritikán aluliak voltak /hatósági vizsgára felkészítésekor a fékpadon robbant szét az új fékdob/ és ezzel együtt ennek a nagymúltu teherautónak ez már a végjátéka volt.

  • Jozscsi

    Aranyi Péter!
    Teherautó parasztoknak? Te vagy a paraszt!

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.