Teherautó parasztoknak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.15. 16.51

Ha valaki 15-20 éve tűzifát vásárolt, akkor platós IFA jött. Ha szippantós kocsit rendelt a pöcegödör kitisztításához, vagy konténert kért a törmelék elszállításához, bizony akkor is IFA jött.

Ha valaki 15-20 éve tűzifát vásárolt, akkor platós IFA jött. Ha szippantós kocsit rendelt a pöcegödör kitisztításához, vagy konténert kért a törmelék elszállításához, bizony akkor is IFA jött.

A kelet-német gyártmányú teherautó annyira mindennapos jelenség volt a rendszerváltás előtti és utáni Magyarországon, mint a Trabant, a Wartburg, vagy a farmotoros Skoda. Az IFA teherautók az ezredforduló első évtizedében azonban teljesen eltűntek hazánk útjairól igaz, a 2006-os tüntetéseknél még találkozhatott vele a nagyközönség.

Teherautót a parasztnak

A fáma szerint a hatodik német parasztkongresszuson, 1962 márciusában egy állami vezető felhívást intézett az NDK járműépítőihez egy sokoldalúan használható, 5 tonna hasznos terhelésű teherautó építésére. A tanácskozáson véletlenül jelenlévő werdaui vezetők szinte azonnal reagáltak a delegáltak felhívására és 1962 júliusában bemutatták az első W45 prototípust. Az új járművet több mintadarab követte, majd az esztendő végére sikeresen megnövelték a teherautó teherbírását 5 tonnára. Az új modell végül a W50-es típusjelzést kapta meg.

A busz, melynek formatervét örökölte a legendás teherautó

Buszból teherautó

Kevésbé közismert, de a W50 az IFA egyik H6B típusú autóbuszmodelljétől örökölte formatervét. A teherautó az S 4000-1 típusban használt, a nordhauseni gyár által épített motort örökölte, amelyet kismértékben átdolgoztak. Az erőforrás szivattyús vízhűtéssel, olajfürdős légszűrővel, amely elé – korábban csak a trópusi kivitelnél alkalmazott – ciklonszűrőt szereltek, a sűrített levegő előállításhoz szükséges dugattyús kompresszorral és 12 voltos egyenáramú dinamóval  szerelték fel.

Új modell, új gyár

A W50 gyorsabb és minden tekintetben komfortosabb is volt, mint elődje. Az NDK Minisztertanácsa 1962 végén elhatározta, hogy a teherautó gyártási helye Ludwigsfelde lesz. A W50-est eleinte egyszerű platós kivitelben kezdték el gyártani. A termelés beindulásával az üzem felvette a VEB Automobilwerke Ludwigsfelde elnevezést. Mindössze 20 hónappal az autógyár alapítására hozott kormányhatározat után 1965-ben már elkészült a 850. IFA teherautó. 1966-ban pedig az 5800. darabon volt túl a gyártó, egy évvel később pedig megduplázták a termelést. 

Fővárosi debütálás

Bár amikor az első példányokat idehaza forgalomba helyezték, akkor még a hazai járműipar lényegesen fejlettebb típusokat kínált, mégis a kelet-német gyártmányra esett a választás. Budapesten 1965. november 15-én mutatták be először a W50-est, majd az 1966-os tavaszi BNV-n is szerepelt. Egy évvel később a ludwigsfeldei autógyár több száz megrendelés kapott Magyarországról.

Kapcsolható összkerékhajtás

A W50-est négyhengeres dízelmotorokkal 95, 110, majd 125 lóerős változatokkal gyártották. A teherautót kapcsolható összkerékhajtással is szerelték, sőt a kerekek guminyomása menetközben emelhető volt. A IFA-k laprugózással készültek, a nem billenthető változatok vezetőfülkéit gumibakokra szerelték, de a gyártó előszeretettel alkalmazta a teleszkópos lengéscsillapítást is.

A hidraulikus kormányzású teherautók hossza általában 6750 milliméter, szélessége 2500 milliméter, a fülke magassága pedig 3100 milliméter volt. A teherautó önsúlya 4 tonna volt, terhelhetősége általában 5 és 5,5 tonna körül alakult. Egy hagyományos négyhengeres, dízelmotorral szerelt kelet-német teherautó 100 kilométeren nagyjából 25-29 liter gázolajat égetett el. Az IFA-k ugyanakkor akár háztartási tüzelőolajjal is képesek voltak közlekedni.

Az IFA-k egyik legfélelmetesebb ismertető jegye az volt, hogy a személyautók magasságában lényegében egyetlen olyan díszítő, vagy takaró elem sem volt, amely értékes lett volna. Ezért nem volt célszerű egy ilyen teherautót vezető sofőrrel packázni.

Szerelés a fülkéből

Az IFA-k egyik legemlékezetesebb tulajdonsága az volt, hogy a vezetőfülkét nem lehetett előrebillenteni, mivel az a motorházra épült. Ez az jelentette, hogy csak a kabinból lehetett a motorhoz hozzáférni. Ehhez a sofőrnek csak a  hangszigeteléséhez használt pokrócokat, valamit a fedelet kellett felemelnie. A négyhengeres motorokkal szerelt IFA átlagos menetsebessége 65 km/óra volt.

A motor középen, a szerelést innen kellett megoldani


Kialakítások

Az IFA teherautókat többféle felépítménnyel gyártották. A sima platós változatokat elsősorban a szén, sóder, homok, cement és törmelékszállításhoz használták, ugyanakkor a mezőgazdaságban is nagy hasznát vették az általában kékre, zöldre, vagy narancssárgára festett fülkékkel gyártott teherautóknak.

1969-ben mutatták be az első nyergesvontatót, melyhez első körben csak egy tejszállító felépítményt kapcsoltak. Később kevert-takarmány tartállyal, üzemanyagtartállyal, konténerszállító változattal, valamint rakodóhátfallal gyártott platós kivitellel bővítették a W50-esek gyártását. Még ugyanebben az évben  legyártották az első tűzoltóautót, illetve a forgólétrás kivitelt is, továbbá elkészítettek egy a mezőgazdaság számára kifejlesztett három oldalra billenős, összkerékhajtású változatot is, mely megerősített vázával 12 tonnás össztömegű pótkocsi vontatására volt képes.

1969 után tűzoltóautókat is gyártottak az IFA W50-esekből


Még az Ikarus is

Az IFA-nak akkora sikere volt, hogy a keletnémetekkel még az Ikarus is együttműködött. A székesfehérvári gyárban a ’70-es évek közepétől kezdve 125 lóerős IFA motorokkal szerelték az Ikarus 211 midibuszokat. Igaz, a típusból többnyire csak az NDK-ba sikerült értékesíteni, 1975-1990 között mintegy 1100 darabot vásároltak belőle, idehaza a volán társaságok összesen 672 darabot helyeztek forgalomba.

Utolsók

A ’60-as, ’70-es években a rendőrség és a határőrség több száz IFA 50L-t szerzett be, melyek több évtizedet szolgáltak a hatóságoknál. A keletnémet gyártmányú teherautó sokáig rendkívül népszerű volt, azonban presztízse rendesen megfakult, amikor a ’90-es években egyre több nyugati gyártmányú használt teherautó került az országba.

Vidéken nem is olyan rég még az utcakép része volt a szippantós változat


A W50-es kapcsán 1985-ben a mérnökök húszévnyi gyártás után 59 változatról és 240 módosítási lehetőségről beszéltek. A fejlesztők azonban egy lehetséges utód kifejlesztéséről állapodtak meg, ezért a már két évtizedet megért teherautóra kevesebb figyelmet fordítottak. A típus utódjának az L60-ast szánták, melynek típusjelölése a Ludwigsfelde kezdőbetűjéből, valamint a 6 tonnás terhelhetőségből adódott. Az L60-asokból 21 796 példány készült el, 1990 végén pontosan 593 596 darab W50 és L60 után fejezték be az IFA-k gyártását.

A politikai változások idején, 1990-ben a Daimler-Benz a ludwigsfeldei gyár után érdeklődött: a gyáriak egy modern, Mercedes fülkés L60-ról álmodtak. De az ilyen álmoknak nem volt esélye, mert a gyártóeszközök reménytelenül elhasználódott állapotban voltak. 

Szavazás

Szeretted az IFA-kat? Egy 1-től 10-ig tartó skálán mennyire?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Az IFA becsülettel helytállt a magyar gazdaság építésében, de ma már nem hiányoznak az utakról a csigatempójuk és füstokádó motorjuk miatt. A kelet-német koncepció alapjaiban kiváló volt, hogy egy alap konstrukciójú jármű több mint félszáz felhasználási területre specializálható volt. Szervizelni egyszerű volt és az alkatrész ellátás sem hagyott kívánnivalót maga után, legalábbis amíg létezett az NDK.

  • zoldfulu2000

    RÓmeo: azt kihagytad, hogy a tinilányok is utánavetették magukat, mert mindenki tudja hogy ők a piros kétajtós 150lóerősökre gerjednek…

  • JohnSmith

    Azért több, mint 60 féle variáció egy teherautóból elég szép.

  • apaarpi

    “Az IFA-k ugyanakkor akár háztartási tüzelőolajjal is képesek voltak közlekedni. Más kérdés persze, hogy ezzel a megoldással úgy okádták a kormot, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. ”

    Nagy szakértő lehet ez a számomra még ismeretlen Aranyi Péter a vezess-nél, ha ilyen butaságot leírt.

  • Guillotine

    apaarpi!

    Világosíts fel légyszi miért olyan nagy butaság ez??
    Úgy emlékszem régen a fűtőolaj is gázolaj volt csak színezve.
    Tévedek?

  • apaarpi

    Guillotine !

    Nem tévedsz, gyakorlatilag ugyanaz volt, csak a HTO-ra volt állami támogatás.
    Ráadásul kb. 1990-ig nem is volt színezve, akkor kezdték el, éppen a visszaélések elkerülése miatt.
    A színező anyag miatt hosszú távon tönkretette volna a motort, ezért, és a szín visszaállítására savazták, ez volt a hírhedt olajszőkítés.
    Tehát az, hogy a HTO-nak nevezett gázolajtól füstöltek az Ifa-k a 60-70-80-as években, orbitális butaság.

  • Pandula

    A savas gázolajról annyit, igazándiból az adagolót készítette ki. Jómagam első Ifákat még Mahle autothermik /hőtágulási dugattyúval/ szereltem. Ennek nem volt szüksége bemelegedésre, máris megfelelő táguláson volt a dugattyú. Megjegyzem minden német motor nagyon precíz építéssel készült, annak okán, Németországban nincsenek olajkutak, tehát minden csepp üzemanyag elégetése kulcsfontosságú tényezője volt a motornak. Szerelhetőségéről annyit, habár nem lehetett a fülkét billenteni, mégis fél óra alatt ki lehetett kapni a főtengelyét. Mivel a német alkatrészek elkoptak, a kínai utángyártott alkatrészek kritikán aluliak voltak /hatósági vizsgára felkészítésekor a fékpadon robbant szét az új fékdob/ és ezzel együtt ennek a nagymúltu teherautónak ez már a végjátéka volt.

  • Jozscsi

    Aranyi Péter!
    Teherautó parasztoknak? Te vagy a paraszt!

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.