Műholdak vezetik a kamionokat

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.04. 12.00

Idehaza is elérhetővé vált az a fejlesztés, melynek segítségével jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Immár egész Kelet-Közép-Európa területén is használható a Scania Active Prediction, azaz a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó sebességtartó automatika. Ez annak köszönhető, hogy mostanra elérhetővé vált a régiós országok útvonalainak domborzati adatokat is tartalmazó elektronikus térképe. A svéd gyártó szerint a fejlesztés lehetővé teszi, hogy az Opticruise automata sebességváltóval akár 5 százalékkal csökkenjen a tehergépkocsik átlagos üzemanyag-fogyasztása.

Előre látja a domborzatot

A megoldás működésének lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, a profi gépkocsivezetők stratégiáját követve. Így a rendszer az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.

Az emelkedőn törekszik kitartani a lehető legnagyobb sebességi fokozatot, ameddig csak lehet, ezután már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja gurulni a járművet.

Az idén tavasszal bemutatott Streamline modellek egyik újdonságaként a sofőr a jobb oldali bajuszkapcsolóról bármikor kiválaszthatja az Opticruise automatizált sebességváltó három üzemmódja közül a megfelelőt. Ezek a vezérlési módok pedig azt is meghatározzák, hogy egyáltalán működjön-e a Scania Active Prediction-funkció, és ha igen, mekkora tartományban térhessen el a jármű sebessége a beállított értéktől.

Térképre került Közép-Európa

Habár a Scania már két évvel ezelőtt bevezette az Active Prediction rendszert, kezdetben csak Nyugat-Európa útvonalairól álltak rendelkezésre domborzati adatok a navigációs rendszerek által használt elektronikus térképek számára. Ezért a kelet-közép-európai országokban nem működött ez az intelligens sebességszabályozó automatika, vagyis a régió útjain csak a hagyományos, illetve az Ecocruise sebességtartó funkcióval közlekedhettek még a Scania Active Prediction rendszerrel felszerelt tehergépkocsik is. Mostantól viszont már a kelet-közép-európai útvonalak domborzati adatait is tartalmazzák az elektronikus térképek.

Kommentek

  • HakapesziM

    Nem jó. Először is, 90 – ről hova növeli a sebességet? Aztán nekem ne vegye el gázt az emelkedő teteje előtt. Utána meg ne retarderezzen, el kell engedni akár 110 – ig is, ha jön a következő kaptató. Aztán azt is tudja a műhold, menni a súlyom? Mert azt is tudni kell a dimbes – dombos úton ha gazdaságoson akarok haladni. Télen meg véletlenül se nyúljon bele a gáz – fék kezelésembe, ha kérhetem.

A legerősebb Porsche … egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.