Új magyar autóbusz születik

Evopro

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 12.00

Környezetbarát, újrahasznosítható és egyszerűen összelegózható az új magyar autóbusz. A jármű a belgiumi autóbusz-kiállításon debütál a nagyközönség előtt.

Mikor lesz egy járműcsalád igazán üzemeltető-barát? Hát persze, hogy akkor, ha a klasszikus moduláris felépítést részesíti előnyben a gyártó. Ez annyit tesz, hogy egy közlekedési vállalatnak a jármű javításakor ugyanazon elemeket kell felhasználnia szóló, háromtengelyes, csuklós vagy éppen midi kivitelben. A hazai buszgyártással kacérkodó Evopro legújabb autóbusza éppen ezt az elképzelést követi.

Az Evopro szerint a többféle hosszúságban elkészíthető új típus a javítás tekintetében lényegesen kisebb költségeket emészt fel a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. Ezt a jármű többek között a nagy szilárdságú műanyag elemeknek köszönheti. A típuscsalád szabályos, Lego-szerű elemekből áll össze és  kompozit anyagokból épül fel. Az alkalmazott technológia ismerős lehet a korábban az USA-ba buszokat exportáló NABI-tól.

Legkisebbtől a legnagyobbig


A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériákétól, sőt könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát és újrahasznosítható. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, ennek köszönhetően könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is. Emellett  a jelek szerint a hazai autóbuszgyártás a Credo által meghonosított kiskerekezést sem felejti el: az Evopro is a szokásosnál kisebb abroncsokon gördül.

Az új magyar buszcsalád megalkotása elsősorban az Evopro mérnökeinek munkája, de a koncepció kidolgozásában más magyar járműipari fejlesztő cég is részt vett. Az eCon Engineering mérnöki vállalkozás készítette el például a rendkívül bonyolult szilárdságtani számításokat. Az Evopro és a tervező cég is tagja a mintegy harminc vállalatot tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszternek, amely több más tagvállalatával együtt vesz részt az októberi buszkiállításon. A magyar buszgyártók és beszállítóik azokat a termékeiket viszik a kortrijki Busworldre, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy innovációban és a hagyományos buszgyártásban is még mindig ott vannak a világ élvonalában.

Extrém hosszú méretben is

Ezt nemcsak a külföldnek, hanem a belföldi megrendelőknek is muszáj újra és újra igazolniuk. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, aközben a hazai buszipar pang. 2013 tavaszáig ugyanis nem is voltak olyan jelentős hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna. Az új buszt teljesen elektromos, hibrid, vagy dízel változatban kínálja a gyártó, arról azonban egyelőre még nincs információnk, hogy a hajtásláncokat  kitől vásárolják majd.

Kommentek

  • subi2

    Remélem nem kötődik egy “széles” archoz a dolog, mert az eddig semmi jóra nem vezetett.

  • szaboata

    Méghogy lovas nemzet a magyar.Buszosnemzet vagyunk,legalábbis a modern kort tekintve,annyi buszgyártó lett az Ikarus után.
    Egyébként egészen pofás,és tuti a technológia.
    Itthonra biztosan nem kell majd,meeeert…..nincsen rajta sapka.

  • Fabatka

    Arra azért kíváncsi lennék, hogy az Amerikai megrendelésre peten gyártott buszokkal vajon feltudja e venni a versenyt !!!!!!!

  • Leslie54

    subi2! Nekem is ez ugrott be!!! Majd tesznek róla, hogy ebből se legyen semmi!

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.