Új magyar autóbusz születik

Evopro

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 12.00

Környezetbarát, újrahasznosítható és egyszerűen összelegózható az új magyar autóbusz. A jármű a belgiumi autóbusz-kiállításon debütál a nagyközönség előtt.

Mikor lesz egy járműcsalád igazán üzemeltető-barát? Hát persze, hogy akkor, ha a klasszikus moduláris felépítést részesíti előnyben a gyártó. Ez annyit tesz, hogy egy közlekedési vállalatnak a jármű javításakor ugyanazon elemeket kell felhasználnia szóló, háromtengelyes, csuklós vagy éppen midi kivitelben. A hazai buszgyártással kacérkodó Evopro legújabb autóbusza éppen ezt az elképzelést követi.

Az Evopro szerint a többféle hosszúságban elkészíthető új típus a javítás tekintetében lényegesen kisebb költségeket emészt fel a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. Ezt a jármű többek között a nagy szilárdságú műanyag elemeknek köszönheti. A típuscsalád szabályos, Lego-szerű elemekből áll össze és  kompozit anyagokból épül fel. Az alkalmazott technológia ismerős lehet a korábban az USA-ba buszokat exportáló NABI-tól.

Legkisebbtől a legnagyobbig


A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériákétól, sőt könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát és újrahasznosítható. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, ennek köszönhetően könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is. Emellett  a jelek szerint a hazai autóbuszgyártás a Credo által meghonosított kiskerekezést sem felejti el: az Evopro is a szokásosnál kisebb abroncsokon gördül.

Az új magyar buszcsalád megalkotása elsősorban az Evopro mérnökeinek munkája, de a koncepció kidolgozásában más magyar járműipari fejlesztő cég is részt vett. Az eCon Engineering mérnöki vállalkozás készítette el például a rendkívül bonyolult szilárdságtani számításokat. Az Evopro és a tervező cég is tagja a mintegy harminc vállalatot tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszternek, amely több más tagvállalatával együtt vesz részt az októberi buszkiállításon. A magyar buszgyártók és beszállítóik azokat a termékeiket viszik a kortrijki Busworldre, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy innovációban és a hagyományos buszgyártásban is még mindig ott vannak a világ élvonalában.

Extrém hosszú méretben is

Ezt nemcsak a külföldnek, hanem a belföldi megrendelőknek is muszáj újra és újra igazolniuk. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, aközben a hazai buszipar pang. 2013 tavaszáig ugyanis nem is voltak olyan jelentős hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna. Az új buszt teljesen elektromos, hibrid, vagy dízel változatban kínálja a gyártó, arról azonban egyelőre még nincs információnk, hogy a hajtásláncokat  kitől vásárolják majd.

Kommentek

  • subi2

    Remélem nem kötődik egy “széles” archoz a dolog, mert az eddig semmi jóra nem vezetett.

  • szaboata

    Méghogy lovas nemzet a magyar.Buszosnemzet vagyunk,legalábbis a modern kort tekintve,annyi buszgyártó lett az Ikarus után.
    Egyébként egészen pofás,és tuti a technológia.
    Itthonra biztosan nem kell majd,meeeert…..nincsen rajta sapka.

  • Fabatka

    Arra azért kíváncsi lennék, hogy az Amerikai megrendelésre peten gyártott buszokkal vajon feltudja e venni a versenyt !!!!!!!

  • Leslie54

    subi2! Nekem is ez ugrott be!!! Majd tesznek róla, hogy ebből se legyen semmi!

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.