Új magyar autóbusz születik

Evopro

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 12.00

Környezetbarát, újrahasznosítható és egyszerűen összelegózható az új magyar autóbusz. A jármű a belgiumi autóbusz-kiállításon debütál a nagyközönség előtt.

Mikor lesz egy járműcsalád igazán üzemeltető-barát? Hát persze, hogy akkor, ha a klasszikus moduláris felépítést részesíti előnyben a gyártó. Ez annyit tesz, hogy egy közlekedési vállalatnak a jármű javításakor ugyanazon elemeket kell felhasználnia szóló, háromtengelyes, csuklós vagy éppen midi kivitelben. A hazai buszgyártással kacérkodó Evopro legújabb autóbusza éppen ezt az elképzelést követi.

Az Evopro szerint a többféle hosszúságban elkészíthető új típus a javítás tekintetében lényegesen kisebb költségeket emészt fel a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. Ezt a jármű többek között a nagy szilárdságú műanyag elemeknek köszönheti. A típuscsalád szabályos, Lego-szerű elemekből áll össze és  kompozit anyagokból épül fel. Az alkalmazott technológia ismerős lehet a korábban az USA-ba buszokat exportáló NABI-tól.

Legkisebbtől a legnagyobbig


A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériákétól, sőt könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát és újrahasznosítható. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, ennek köszönhetően könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is. Emellett  a jelek szerint a hazai autóbuszgyártás a Credo által meghonosított kiskerekezést sem felejti el: az Evopro is a szokásosnál kisebb abroncsokon gördül.

Az új magyar buszcsalád megalkotása elsősorban az Evopro mérnökeinek munkája, de a koncepció kidolgozásában más magyar járműipari fejlesztő cég is részt vett. Az eCon Engineering mérnöki vállalkozás készítette el például a rendkívül bonyolult szilárdságtani számításokat. Az Evopro és a tervező cég is tagja a mintegy harminc vállalatot tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszternek, amely több más tagvállalatával együtt vesz részt az októberi buszkiállításon. A magyar buszgyártók és beszállítóik azokat a termékeiket viszik a kortrijki Busworldre, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy innovációban és a hagyományos buszgyártásban is még mindig ott vannak a világ élvonalában.

Extrém hosszú méretben is

Ezt nemcsak a külföldnek, hanem a belföldi megrendelőknek is muszáj újra és újra igazolniuk. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, aközben a hazai buszipar pang. 2013 tavaszáig ugyanis nem is voltak olyan jelentős hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna. Az új buszt teljesen elektromos, hibrid, vagy dízel változatban kínálja a gyártó, arról azonban egyelőre még nincs információnk, hogy a hajtásláncokat  kitől vásárolják majd.

Kommentek

  • subi2

    Remélem nem kötődik egy “széles” archoz a dolog, mert az eddig semmi jóra nem vezetett.

  • szaboata

    Méghogy lovas nemzet a magyar.Buszosnemzet vagyunk,legalábbis a modern kort tekintve,annyi buszgyártó lett az Ikarus után.
    Egyébként egészen pofás,és tuti a technológia.
    Itthonra biztosan nem kell majd,meeeert…..nincsen rajta sapka.

  • Fabatka

    Arra azért kíváncsi lennék, hogy az Amerikai megrendelésre peten gyártott buszokkal vajon feltudja e venni a versenyt !!!!!!!

  • Leslie54

    subi2! Nekem is ez ugrott be!!! Majd tesznek róla, hogy ebből se legyen semmi!

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.