A Forma-1-be készül a magyar csodagyerek

Interjú Major Benedekkel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.09.29. 06.00

Futamgyőzelem újoncként, majd egy hatalmas bukás sérüléssel. Nem rázott meg lelkileg – mondja a magyar autósport legnagyobb ígérete.

A versenypályák tele vannak csajokkal. 17 évesen kaptál már ajánlatot valami korosabb, mondjuk 20-22 éves grid girltől?

Igen, volt már ilyen.

Reméltem, hogy zavarba hozlak, de akkor beszéljünk inkább a suliról. Hová jársz, mi a kedvenc tantárgyad stb.?

A Móricz Zsigmond Gimnáziumba járok a II. kerületbe, harmadikos vagyok, és nem magántanuló. Egyértelműen a fizika vonz és a matek, mérnökhallgatóként akarok majd továbbtanulni.

Ki az a Major Benedek, és mit ért el eddig?

A világ legrangosabb kamionverseny sorozatának messze legfiatalabb résztvevője. Az FIA által szervezett European Truck Racing Chamiponshipet csak azért nem hívják világbajnokságnak, mert nincs tengerentúli futama, de Le Mans-tól Oroszországig számos pályán megfordul a széria. Az 1996. 06. 22-én született kamaszfiú idén újonc, de már futamot is nyert, jelenleg 10-ik az összetettben a 24 versenyzőből.
Beni 17 éves kora ellenére már rutinos autóversenyző, néhány komolyabb eredménye:
2007 – Országos Gokart Bajnokság – 2. helyezés – 11 évesen
2011 – Gyorsasági Országos Bajnokság – 1. helyezés  – 15 évesen
2012 – Lotus CEE – 2. helyezés
       –  ADAC 500 miles – 3. helyezés  – 16 évesen
Jelenleg minden korábbinál erősebb, és hatalmasabb versenyautót hajt. Kamionját 13.000 cm3-is turbódízel motor hajtja, maximális teljesítménye 1500 lóerő, nyomatéka 6000 Nm, súlya pedig 5,5 tonna (3,3 az első tengelyen, 2,2 a hátsón). A végsebessége a szabályok miatt lekorlátozva 160km/órára, a leszabályozót kikapcsolva nagyjából 280km/óra. 30-ról a 160-at 6 másodperc alatt éri el.

Nyilván tele a naptárad reggeltől estig. Hogy telik egy átlagos nap?

A délelőtti sulit követően van heti 4-5 tréning a személyi edzőmmel, emellett szimulátorozok, aztán leckét írok másnapra, hétvégén meg utazunk versenyre.

Balra a múlt héten összetört fülke maradványai, jobbra az új


Milyen speciális gyakorlatokkal készülsz a futamokra?

A reflexeimet gyorsítjuk, és azokat az izomcsoportokat erősítjük, amelyekre szükségem van a vezetés során, valamint abszolút kondícióedzés is része a napi munkának. A szimulátorozásnak pedig két része van. Az egyik, amikor egy adott verseny előtt felkészülök a pályából, másrészt online bajnokságokon szoktam indulni, ami szintén javítja a koncentrációt. Magyar és nemzetközi bajnokságokban egyaránt, de inkább a téli szezonban.

16,5 évesen jelentél meg tavasszal a zömében 30-40 közötti, borostás, gyűrött arcú férfiak között – legalábbis ahogy a laikus elképzeli a kamionversenyzőket. Hogyan fogadtak?

Meglepő volt, de alapvetően mindenki barátságosan fogadott, érdeklődtek, és kíváncsiak voltak. Azt azért hozzá kell tennem, ha valaki nem tudná, hogy a versenyzők itt egyáltalán nem egykori kamionsofőrök pocakkal, hanem edzett élsportolók. És a “kamionjainknak” sincs közük az utcai  kamionokhoz, ezek épített versenyautók. De a korosztály stimmel. Rendkívül tapasztalt autóversenyzők, ezért is vagyok nagyon boldog, hogy bekerülhettem közéjük. Van mit tanulnom.

Elég gyorsan felvetted a tempót, a nyáron már futamot nyertél.

Jól esett, hogy gratuláltak, de a megítélésem nem változott. Sem pozitív, sem negatív értelemben nem volt, és nincs is velem kivételezés. Továbbra is mindenki nyerni akar.

A csapattárs versenykamionja egyben van. 100 km-en 100 litert fogyasztanak versenyen


Mit tud a versenykamionod?

Nagyjából 1500 lóerős és 6000 Nm a nyomatéka. Turbós, 5,5 tonna a súlya, fix diffis, ami azt jelenti, hogy a hátsó hajtás fix, merev tengelyes, emiatt lényegesen nehezebb vezetni a kanyarokban, mert el akar csúszni a háta.

Ez nem a legkorszerűbb technika a világon. Miért van így?

Alapvetően az a célja, hogy minél egyszerűbb legyen hátul a hajtás, illetve a diffik nem is bírták ki hátul ezt az óriási nyomatékot. Egy átlagos utcai vontató olyan 2000 Nm fölötti nyomatékkal bír, ez pedig ettől is sokkal több, 6000. Bár ez egy utcai kamion helyett sokkal jobban hasonlít egy túraautóra, a szabályok szerint néhány alkatrésznek meg kell egyezni az utcai kamionokéval. Ilyen például a féktárcsa is.

Jól tudom, a váltó is?

Igen, aminek az az érdekessége, hogy 16 fokozatú, de mivel utcai, ezért a hatalmas terhelés miatt csak a felső 4 fokozatot használjuk a pályán. Olyan erős a motor, az első 12 fokozat pedig nagyon rövid.

1,5 hét alatt kell megépíteni az új fülkét vezérléssel, mindennel


Hogyan kell vezetni egy ilyen kamiont?

Ahogy mondtam, ez egy versenyautó, rendkívül magas a kanyarsebessége, illetve a gyorsulása, pár másodperc alatt 160-on van, úgy, hogy 5,5 tonna a súlya. Verseny közben nagyon kell figyelni a turbónyomásra, és arra, hogy a fékekre elegendő víz menjen. Ezt én tudom belülről állítani.

Mennyire engedett a rádiókapcsolat a mérnökeiddel?

Van rádiókapcsolatunk, de a Forma-1-től eltérően itt tiltott az ilyen kommunikáció. Tehát a csapat nem láthatja, hogy hány fokosak a fékjeim. Csak én a fülkéből, ez alapján kell állítanom verseny közben.

Ilyen fiatalon hogyan kerültél olyan műszaki ismeretek birtokába, hogy magad dönts ezekről?

Régóta benne vagyok az autósportban, sok mindent tapasztaltam, de ez nagyon új volt nekem is. Azonban az első tesztektől kezdve átbeszéltük a csapattal, és megtanultam. Ebben segít a telemetria-rendszer utólagos elemzése is.

10 pályán zajlik a széria, olyanokon, mint: Nürburgring, Misano, Zolder, Jarama, Le Mans


A korábbi szériákkal ellentétben itt rendszeres a test test elleni küzdelem és a lökdösődés, amihez kell jó értelemben vett agresszivitás és ravaszság. Azt gondolom, hogy egy 30-40 éves felnőtt férfiban több van ezekből, mint egy 17 éves fiúban.

Valóban gyakoriak a kisebb-nagyobb koccanások, de szerintem a fair play szabályain belül küzdünk. Az biztos, hogy sokat számít a tapasztalat egy-egy csatában, de igyekszem felvenni velük a ritmust, és tanulni tőlük. Én magamat a kevésbé balhés, inkább a szabályok mentén versenyzők közé sorolom. Inkább a kifékezés-bebújás a módszerem, mint a lökdösődés, kerülöm a kontaktot.

Édesapád a menedzsered. A karrieredet érintő hosszú távú döntésekben kinek van nagyobb szava?

Alaposan átbeszélünk mindent, és közös döntést hozunk a végén. Én az autóvezetés részét ismerem, míg ő a menedzsment részét.

A kamionversenyzés jelentős különbség a korábbiakhoz képest. Ez például kinek az ötlete volt?

Egyikünké sem. Az Oxxo Energy Truck Race Team keresett meg tesztelési lehetőséggel tavaly év végén. Jól sikerült, így kerültem be versenyzőként a csapatba.

Tiltott az ABS és a kipörgésgátló


Tekints előre 10 évet. Milyen karrierrel lennél a legboldogabb?

Jövőre még ebben a szériában akarok tanulni, erről már megegyeztünk a csapattal, utána viszont szeretnék bekerülni a német túraautó-bajnokságba. Azt követően pedig a Forma-1-be. Ez a végső célom, remélem, hogy összejön, de majd meglátjuk.

Ki a kedvenc versenyződ?

Raikkönen az abszolút favoritom.

Nem félsz attól, hogy félresikerül a ferraris kalandja Alonso mellett?

Érdekes kérdés a ferraris szerződésének a kommentálása. Kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz az autójuk jövőre. De értem, mire célzol, szerintem Raikkönen nem az a szintű versenyző, akivel meg lehet tenni, hogy kettes számú pilótát csinálnak belőle. És nem a rajongó beszél belőlem, objektíven nézve is azt gondolom, hogy Raikkönen lesz a gyorsabb kettőjük közül.

Ezen utazik az egyik versenykamion és targonca


Hatalmasat buktál egy hete, eltört a lábad, gipsz van rajta, éppen dokihoz mész a beszélgetésünk után. Ez volt életed eddigi legkomolyabb balesete, és ha igen, változtat-e rajtad valamit?

Ez volt a legnagyobb bukás, de nem rázott meg lelkileg. Semmi változás nincs, eddig is tudtam, hogy ez megtörténhet.  A jövő hétvégi versenyen pont ugyanúgy fogok rajthoz állni, lesz egy speciális kötésem, ennyi. Van sportpszichológusom, de erről nem is beszéltünk vele. Nem okoz félelmet, azzal nem lehet versenyezni.

Kommentek

  • menőmanó

    Gratulálok az eddigi eredményekhez és sok sikert kívánok a továbbiakra.

  • Jozscsi

    Remélem összejön neki a Forma 1. Megérdemelné!

  • hova

    Minden jót kívánok neked,tetszik ahogy beszélsz, jól vezetsz az eredményeid alapján / egy ekkora batár kordét! / és irány a Forma 1.

  • PAlex

    Azért a Forma1 kemény dió manapság. Oda nagyon nehéz bejutni, és lehet, mire lenne lehetősége rá, már kiöregszik.
    bízom benne, hogy nem, csak próbálok reálisan gondolkodni.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.