A Forma-1-be készül a magyar csodagyerek

Interjú Major Benedekkel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.09.29. 06.00

Futamgyőzelem újoncként, majd egy hatalmas bukás sérüléssel. Nem rázott meg lelkileg – mondja a magyar autósport legnagyobb ígérete.

A versenypályák tele vannak csajokkal. 17 évesen kaptál már ajánlatot valami korosabb, mondjuk 20-22 éves grid girltől?

Igen, volt már ilyen.

Reméltem, hogy zavarba hozlak, de akkor beszéljünk inkább a suliról. Hová jársz, mi a kedvenc tantárgyad stb.?

A Móricz Zsigmond Gimnáziumba járok a II. kerületbe, harmadikos vagyok, és nem magántanuló. Egyértelműen a fizika vonz és a matek, mérnökhallgatóként akarok majd továbbtanulni.

Ki az a Major Benedek, és mit ért el eddig?

A világ legrangosabb kamionverseny sorozatának messze legfiatalabb résztvevője. Az FIA által szervezett European Truck Racing Chamiponshipet csak azért nem hívják világbajnokságnak, mert nincs tengerentúli futama, de Le Mans-tól Oroszországig számos pályán megfordul a széria. Az 1996. 06. 22-én született kamaszfiú idén újonc, de már futamot is nyert, jelenleg 10-ik az összetettben a 24 versenyzőből.
Beni 17 éves kora ellenére már rutinos autóversenyző, néhány komolyabb eredménye:
2007 – Országos Gokart Bajnokság – 2. helyezés – 11 évesen
2011 – Gyorsasági Országos Bajnokság – 1. helyezés  – 15 évesen
2012 – Lotus CEE – 2. helyezés
       –  ADAC 500 miles – 3. helyezés  – 16 évesen
Jelenleg minden korábbinál erősebb, és hatalmasabb versenyautót hajt. Kamionját 13.000 cm3-is turbódízel motor hajtja, maximális teljesítménye 1500 lóerő, nyomatéka 6000 Nm, súlya pedig 5,5 tonna (3,3 az első tengelyen, 2,2 a hátsón). A végsebessége a szabályok miatt lekorlátozva 160km/órára, a leszabályozót kikapcsolva nagyjából 280km/óra. 30-ról a 160-at 6 másodperc alatt éri el.

Nyilván tele a naptárad reggeltől estig. Hogy telik egy átlagos nap?

A délelőtti sulit követően van heti 4-5 tréning a személyi edzőmmel, emellett szimulátorozok, aztán leckét írok másnapra, hétvégén meg utazunk versenyre.

Balra a múlt héten összetört fülke maradványai, jobbra az új


Milyen speciális gyakorlatokkal készülsz a futamokra?

A reflexeimet gyorsítjuk, és azokat az izomcsoportokat erősítjük, amelyekre szükségem van a vezetés során, valamint abszolút kondícióedzés is része a napi munkának. A szimulátorozásnak pedig két része van. Az egyik, amikor egy adott verseny előtt felkészülök a pályából, másrészt online bajnokságokon szoktam indulni, ami szintén javítja a koncentrációt. Magyar és nemzetközi bajnokságokban egyaránt, de inkább a téli szezonban.

16,5 évesen jelentél meg tavasszal a zömében 30-40 közötti, borostás, gyűrött arcú férfiak között – legalábbis ahogy a laikus elképzeli a kamionversenyzőket. Hogyan fogadtak?

Meglepő volt, de alapvetően mindenki barátságosan fogadott, érdeklődtek, és kíváncsiak voltak. Azt azért hozzá kell tennem, ha valaki nem tudná, hogy a versenyzők itt egyáltalán nem egykori kamionsofőrök pocakkal, hanem edzett élsportolók. És a “kamionjainknak” sincs közük az utcai  kamionokhoz, ezek épített versenyautók. De a korosztály stimmel. Rendkívül tapasztalt autóversenyzők, ezért is vagyok nagyon boldog, hogy bekerülhettem közéjük. Van mit tanulnom.

Elég gyorsan felvetted a tempót, a nyáron már futamot nyertél.

Jól esett, hogy gratuláltak, de a megítélésem nem változott. Sem pozitív, sem negatív értelemben nem volt, és nincs is velem kivételezés. Továbbra is mindenki nyerni akar.

A csapattárs versenykamionja egyben van. 100 km-en 100 litert fogyasztanak versenyen


Mit tud a versenykamionod?

Nagyjából 1500 lóerős és 6000 Nm a nyomatéka. Turbós, 5,5 tonna a súlya, fix diffis, ami azt jelenti, hogy a hátsó hajtás fix, merev tengelyes, emiatt lényegesen nehezebb vezetni a kanyarokban, mert el akar csúszni a háta.

Ez nem a legkorszerűbb technika a világon. Miért van így?

Alapvetően az a célja, hogy minél egyszerűbb legyen hátul a hajtás, illetve a diffik nem is bírták ki hátul ezt az óriási nyomatékot. Egy átlagos utcai vontató olyan 2000 Nm fölötti nyomatékkal bír, ez pedig ettől is sokkal több, 6000. Bár ez egy utcai kamion helyett sokkal jobban hasonlít egy túraautóra, a szabályok szerint néhány alkatrésznek meg kell egyezni az utcai kamionokéval. Ilyen például a féktárcsa is.

Jól tudom, a váltó is?

Igen, aminek az az érdekessége, hogy 16 fokozatú, de mivel utcai, ezért a hatalmas terhelés miatt csak a felső 4 fokozatot használjuk a pályán. Olyan erős a motor, az első 12 fokozat pedig nagyon rövid.

1,5 hét alatt kell megépíteni az új fülkét vezérléssel, mindennel


Hogyan kell vezetni egy ilyen kamiont?

Ahogy mondtam, ez egy versenyautó, rendkívül magas a kanyarsebessége, illetve a gyorsulása, pár másodperc alatt 160-on van, úgy, hogy 5,5 tonna a súlya. Verseny közben nagyon kell figyelni a turbónyomásra, és arra, hogy a fékekre elegendő víz menjen. Ezt én tudom belülről állítani.

Mennyire engedett a rádiókapcsolat a mérnökeiddel?

Van rádiókapcsolatunk, de a Forma-1-től eltérően itt tiltott az ilyen kommunikáció. Tehát a csapat nem láthatja, hogy hány fokosak a fékjeim. Csak én a fülkéből, ez alapján kell állítanom verseny közben.

Ilyen fiatalon hogyan kerültél olyan műszaki ismeretek birtokába, hogy magad dönts ezekről?

Régóta benne vagyok az autósportban, sok mindent tapasztaltam, de ez nagyon új volt nekem is. Azonban az első tesztektől kezdve átbeszéltük a csapattal, és megtanultam. Ebben segít a telemetria-rendszer utólagos elemzése is.

10 pályán zajlik a széria, olyanokon, mint: Nürburgring, Misano, Zolder, Jarama, Le Mans


A korábbi szériákkal ellentétben itt rendszeres a test test elleni küzdelem és a lökdösődés, amihez kell jó értelemben vett agresszivitás és ravaszság. Azt gondolom, hogy egy 30-40 éves felnőtt férfiban több van ezekből, mint egy 17 éves fiúban.

Valóban gyakoriak a kisebb-nagyobb koccanások, de szerintem a fair play szabályain belül küzdünk. Az biztos, hogy sokat számít a tapasztalat egy-egy csatában, de igyekszem felvenni velük a ritmust, és tanulni tőlük. Én magamat a kevésbé balhés, inkább a szabályok mentén versenyzők közé sorolom. Inkább a kifékezés-bebújás a módszerem, mint a lökdösődés, kerülöm a kontaktot.

Édesapád a menedzsered. A karrieredet érintő hosszú távú döntésekben kinek van nagyobb szava?

Alaposan átbeszélünk mindent, és közös döntést hozunk a végén. Én az autóvezetés részét ismerem, míg ő a menedzsment részét.

A kamionversenyzés jelentős különbség a korábbiakhoz képest. Ez például kinek az ötlete volt?

Egyikünké sem. Az Oxxo Energy Truck Race Team keresett meg tesztelési lehetőséggel tavaly év végén. Jól sikerült, így kerültem be versenyzőként a csapatba.

Tiltott az ABS és a kipörgésgátló


Tekints előre 10 évet. Milyen karrierrel lennél a legboldogabb?

Jövőre még ebben a szériában akarok tanulni, erről már megegyeztünk a csapattal, utána viszont szeretnék bekerülni a német túraautó-bajnokságba. Azt követően pedig a Forma-1-be. Ez a végső célom, remélem, hogy összejön, de majd meglátjuk.

Ki a kedvenc versenyződ?

Raikkönen az abszolút favoritom.

Nem félsz attól, hogy félresikerül a ferraris kalandja Alonso mellett?

Érdekes kérdés a ferraris szerződésének a kommentálása. Kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz az autójuk jövőre. De értem, mire célzol, szerintem Raikkönen nem az a szintű versenyző, akivel meg lehet tenni, hogy kettes számú pilótát csinálnak belőle. És nem a rajongó beszél belőlem, objektíven nézve is azt gondolom, hogy Raikkönen lesz a gyorsabb kettőjük közül.

Ezen utazik az egyik versenykamion és targonca


Hatalmasat buktál egy hete, eltört a lábad, gipsz van rajta, éppen dokihoz mész a beszélgetésünk után. Ez volt életed eddigi legkomolyabb balesete, és ha igen, változtat-e rajtad valamit?

Ez volt a legnagyobb bukás, de nem rázott meg lelkileg. Semmi változás nincs, eddig is tudtam, hogy ez megtörténhet.  A jövő hétvégi versenyen pont ugyanúgy fogok rajthoz állni, lesz egy speciális kötésem, ennyi. Van sportpszichológusom, de erről nem is beszéltünk vele. Nem okoz félelmet, azzal nem lehet versenyezni.

Kommentek

  • menőmanó

    Gratulálok az eddigi eredményekhez és sok sikert kívánok a továbbiakra.

  • Jozscsi

    Remélem összejön neki a Forma 1. Megérdemelné!

  • hova

    Minden jót kívánok neked,tetszik ahogy beszélsz, jól vezetsz az eredményeid alapján / egy ekkora batár kordét! / és irány a Forma 1.

  • PAlex

    Azért a Forma1 kemény dió manapság. Oda nagyon nehéz bejutni, és lehet, mire lenne lehetősége rá, már kiöregszik.
    bízom benne, hogy nem, csak próbálok reálisan gondolkodni.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.