Az eredetileg gyorsvillamosnak szánt vonalon ma gyakran csak 10-15 kilométer/órás sebességgel tudnak haladni a három kocsiból álló Tatra-szerelvények. A főváros egyik legnagyobb utasforgalmú viszonylatán közel 30 éve, 1984 óta nem volt jelentős felújítás. Az 1-es villamosvonal rekonstrukciója a 4-es metró után, a főváros második legnagyobb beruházásának számít.

Az 1-es és a 3-as villamosvonal felújítása összesen 41 milliárd forintba kerül, melynek 94 százalékát uniós forrásból biztosítják, a maradék 6 százalékot a kormány és a fővárosi önkormányzat közösen állja. A rekonstrukció első szakasza a Kerepesi útig tart, befejezésének határideje december 15. Első körben a a Lehel utcáig újulnak meg a vágányok, a felsővezetékek, valamint az áramellátási rendszerek és peronok.

A felújítás során a peronokra nagy utasváró pavilonokat építenek, a megállókat akadálymentesítik, a vágányok pedig egyes szakaszokon füvesítettek lesznek. A BKK a rekonstrukció részeként 37 darab CAF-villamost vásárol az 1-es és 3-as, valamit budai villamosvonalakra, azonban a Škoda megtámadta a fővárosi tendert, ezért csúszhat a járművek forgalomba állítása.

Az 1-es vonalon ehhez hasonló CAF villamosok közlekedhetek a jövőben

Az első szakasz felújítás alatt az 1-es villamosok csak a Közvágóhíd és a Lehel utca között közlekednek, a Bécsi útig pótlóbuszok szállítják az utasokat. A munkák ezt követően a Lehel utca és a Kerepesi út közötti szakaszon folytatódnak 2014 nyarán. A beruházás második részében az 1-es villamost átvezetik a Rákóczi-hídon is. A teljes vonal felújítása és Fehérvári útig való meghosszabbítása után a menetidő 48 perc lesz, míg most a Közvágóhídig 45 perc alatt lehet eljutni a Bécsi úttól. A rekonstrukció ideje alatt az Árpád híd és a Róbert Károly körút áteresztő képessége is jelentősen csökken majd.

Az Árpád hídon és a Róbert Károly körúton irányonként három helyett két forgalmi sávot lehet használni jövő tavaszig, a Lehel utcai és Váci úti csomópontban pedig több helyen nem lehet majd balra kanyarodni. A villamosokat az 1V és a 101V pótolja majd, előbbi a Bécsi út és a Lehel utca, utóbbi pedig a Bogdáni út és a Lehel utca között közlekedik.

A BKK úgy szervezte meg a pótlást, hogy nagyobb kapacitást biztosítsanak az utasok számára, mint a villamosok. Hét közben 36 darab, hétvégén pedig 14 csuklós buszt fognak közlekedtetni, melyekből az első szakasz felújítása alatt hét darab lesz alacsonypadlós.

Forrás: MTI,Vezess