Újra úton a legendás magyar autóbusz

Ikarus 180

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.09.13. 10.00

Hétvégétől újra lehet utazni a legendás magyar autóbuszgyártást képviselő autóbusszal. Az Ikarus 180-as sokáig a szentendrei tömegközlekedési múzeumban porosodott.

A nagy érdeklődésre való tekintettel szeptemberben szombatonként újra közlekedik a tavasszal már kísérleti jelleggel elindított nosztalgiajárat a Széll Kálmán tér és a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Az eredetileg GA 96-00 rendszámmal rendelkező jármű sokáig a múzeumban állt egy szóló kivitelű Ikarus 556-os társaságában. A BKV azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál levizsgáztatta, amely ennek köszönhetően utasszállításra alkalmas minősítést szerzett. Forgalomba állítása előtt több hazai buszos fesztivál, valamint autómentes nap vendégszereplője volt, azonban utasokat nem szállíthatott közúton.

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-asból és szóló párjából, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott a legendás magyar autóbuszgyártó. Nem véletlen, hogy a vállalat ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A 40 ülőhelyes busz érdekessége, hogy hátul egy eredeti állapotában megőrzött, ülőkalauznak beépített ülés található. A BKV elődje, a FAÜ 1964 és 1967 között 127 darabot vásárolt a típusból a budapesti utasforgalom ugrásszerű növekedése miatt. 1969-ben, egy évvel a BKV megalakulása után megszüntették a kalauz helyét a járműveken a férőhely kihasználtság ugyanis 49,3 százalékkal növekedett 1968-hoz képest. Két évvel később a BKV 248 darab Ikarus 180-ast állítok forgalomba, melyek a korábbi beszerzésűekhez hasonlóak 180 lóerős motorokkal és ASTRA 5+1 sebességes váltókkal készültek.

A "kistestvér" Ikarus 556-os, jelenleg is a Szentendrei Közlekedési Múzeumban látható

A modell különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. Gyártását 1974-ben fejezték be, helyüket a jelenleg is közlekedő Ikarus 280-asok vették át.

A jármű tavasszal már szállított utasokat a szentendrei múzeum és a Széll Kálmán tér között. Szeptemberi részletes menetrendjéről, valamint a viteldíjakról ezen a linken tájékozódhat.

 

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.