Újra úton a legendás magyar autóbusz

Ikarus 180

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.09.13. 10.00

Hétvégétől újra lehet utazni a legendás magyar autóbuszgyártást képviselő autóbusszal. Az Ikarus 180-as sokáig a szentendrei tömegközlekedési múzeumban porosodott.

A nagy érdeklődésre való tekintettel szeptemberben szombatonként újra közlekedik a tavasszal már kísérleti jelleggel elindított nosztalgiajárat a Széll Kálmán tér és a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Az eredetileg GA 96-00 rendszámmal rendelkező jármű sokáig a múzeumban állt egy szóló kivitelű Ikarus 556-os társaságában. A BKV azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál levizsgáztatta, amely ennek köszönhetően utasszállításra alkalmas minősítést szerzett. Forgalomba állítása előtt több hazai buszos fesztivál, valamint autómentes nap vendégszereplője volt, azonban utasokat nem szállíthatott közúton.

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-asból és szóló párjából, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott a legendás magyar autóbuszgyártó. Nem véletlen, hogy a vállalat ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A 40 ülőhelyes busz érdekessége, hogy hátul egy eredeti állapotában megőrzött, ülőkalauznak beépített ülés található. A BKV elődje, a FAÜ 1964 és 1967 között 127 darabot vásárolt a típusból a budapesti utasforgalom ugrásszerű növekedése miatt. 1969-ben, egy évvel a BKV megalakulása után megszüntették a kalauz helyét a járműveken a férőhely kihasználtság ugyanis 49,3 százalékkal növekedett 1968-hoz képest. Két évvel később a BKV 248 darab Ikarus 180-ast állítok forgalomba, melyek a korábbi beszerzésűekhez hasonlóak 180 lóerős motorokkal és ASTRA 5+1 sebességes váltókkal készültek.

A "kistestvér" Ikarus 556-os, jelenleg is a Szentendrei Közlekedési Múzeumban látható

A modell különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. Gyártását 1974-ben fejezték be, helyüket a jelenleg is közlekedő Ikarus 280-asok vették át.

A jármű tavasszal már szállított utasokat a szentendrei múzeum és a Széll Kálmán tér között. Szeptemberi részletes menetrendjéről, valamint a viteldíjakról ezen a linken tájékozódhat.

 

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.