Újra úton a legendás magyar autóbusz

Ikarus 180

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.09.13. 10.00

Hétvégétől újra lehet utazni a legendás magyar autóbuszgyártást képviselő autóbusszal. Az Ikarus 180-as sokáig a szentendrei tömegközlekedési múzeumban porosodott.

A nagy érdeklődésre való tekintettel szeptemberben szombatonként újra közlekedik a tavasszal már kísérleti jelleggel elindított nosztalgiajárat a Széll Kálmán tér és a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Az eredetileg GA 96-00 rendszámmal rendelkező jármű sokáig a múzeumban állt egy szóló kivitelű Ikarus 556-os társaságában. A BKV azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál levizsgáztatta, amely ennek köszönhetően utasszállításra alkalmas minősítést szerzett. Forgalomba állítása előtt több hazai buszos fesztivál, valamint autómentes nap vendégszereplője volt, azonban utasokat nem szállíthatott közúton.

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-asból és szóló párjából, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott a legendás magyar autóbuszgyártó. Nem véletlen, hogy a vállalat ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A 40 ülőhelyes busz érdekessége, hogy hátul egy eredeti állapotában megőrzött, ülőkalauznak beépített ülés található. A BKV elődje, a FAÜ 1964 és 1967 között 127 darabot vásárolt a típusból a budapesti utasforgalom ugrásszerű növekedése miatt. 1969-ben, egy évvel a BKV megalakulása után megszüntették a kalauz helyét a járműveken a férőhely kihasználtság ugyanis 49,3 százalékkal növekedett 1968-hoz képest. Két évvel később a BKV 248 darab Ikarus 180-ast állítok forgalomba, melyek a korábbi beszerzésűekhez hasonlóak 180 lóerős motorokkal és ASTRA 5+1 sebességes váltókkal készültek.

A "kistestvér" Ikarus 556-os, jelenleg is a Szentendrei Közlekedési Múzeumban látható

A modell különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. Gyártását 1974-ben fejezték be, helyüket a jelenleg is közlekedő Ikarus 280-asok vették át.

A jármű tavasszal már szállított utasokat a szentendrei múzeum és a Széll Kálmán tér között. Szeptemberi részletes menetrendjéről, valamint a viteldíjakról ezen a linken tájékozódhat.

 

Kommentek

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.