Az aszfaltból veszik fel az áramot

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.08.09. 12.00

Az aszfaltból nyeri az energiát az a két autóbusz, amelyek tegnap álltak forgalomba Dél-Koreában.

Megjelenésükben szinte semmiben sem különböznek a hagyományos hajtású autóbuszoktól, igaz a kétajtós, alacsonypadlós járművek tetején található berendezések már némileg sejtetni engednek valamit a felhasznált hajtás különlegességéről. A szóló kivitelű autóbuszok fejlesztését a Koreai Fejlett Tudomány és Technológiai Intézet (KAIST) végezte. A buszokat az úgynevezett OLEV-rendszerrel szerelték fel, mely tulajdonképpen hálózatba kapcsolt elektromos hajtásrendszert takar. A technológia lényege, hogy az autóbusz vonalán lefektetett aszfaltba elektromos kábeleket ágyaznak, így a jármű képes energiát felvenni az út felszínéből.

Az OLEV-rendszerű autóbuszok előnye, hogy a járműveket nem szükséges megterhelni nehéz akkumulátorokkal, illetve nem szükséges megállniuk a töltés idejére. Ráadásul a buszok üzemeltetése sem igényel költséges felsővezeték-hálózat kiépítést. Az útban található kábelek mágneses mezőket generálnak, az autóbuszok aljában található felvevő készülékek pedig elektromos áramot hoznak létre. A megfelelő működés érdekében az út teljes burkolatának 5-15 százalékát szükséges kábelekkel ellátni.

A járművek 24 kilométeres utat tesznek meg a Gumi nevű város központja, a vonatállomás valamint az In-dong kerület között. Az autóbuszok 100 kilowattnyi energiát tudnak felvenni, az elektromos motor teljesítménye pedig 136 lóerőnek felel meg, mely 85 százalékos erőátvitel hatékonyságot jelent. Az elektromágneses mezőt (EMF) generáló kábelek csak akkor lépnek működésbe, amikor érzékelik az aszfalton elhaladó autóbuszt. Ennek köszönhetően sem a gyalogosok, sem pedig az úton közlekedő más járművek nem kerülnek elektromosság alá.


Bár az OLEV-rendszert első ízben tesztelik autóbuszokban, korában a technológiát már kipróbálták a szöuli vidámparkban. Amennyiben jól sikerül a Gumi városában közlekedő buszok tesztüzeme, akkor várhatóan a város 10 további autóbuszt vásárol 2015-ben. Hasonló megoldáson Svédországban is dolgoznak, egy svájci cég pedig úgy próbálja meg az elektromos autóbuszok töltését megoldani, hogy nagy teljesítményű gyorstöltőket helyezne el a járművek vonalán, melyek segítségével minimálisra lehetne csökkenteni a kényszerpihenő idejét.

Kommentek

  • killerbee

    “Az autóbuszok 100 kilowattnyi energiát tudnak felvenni”

    altalanos iskolai szintu fizikabol is elegtelen.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.