A küldeményt a kormány nevében Tunkel Tamás, a Miniszterelnökség miniszterelnöki levelezési osztályának tájékoztatási referense és Pető Bence munkatárs vette át az Országházban.

Az Eurobarometer közvélemény-kutatása szerint hazánk lakosságának 75 százaléka érzi úgy, az elmúlt tíz évben romlott a levegő minősége, és 65 százaléka pedig véli, az államnak többet kellene tennie a légszennyezés csökkentése érdekében. Ugyanakkor mindössze 3 százalékuk gondolja úgy, hogy a dízeljárművek a leginkább környezetbarát gépjármű-közlekedési eszközök. Ez az állítás természetesen nem igaz, a dízel járművek rákkeltő hatását nemrég egy tanulmány is kimutatta.

A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint az államnak és az önkormányzatoknak példát kell mutatniuk a hagyományos hajtású buszok okozta légszennyezés csökkentésében. Ezért örömmel fogadták, hogy Budapesten nemrég 150 új autóbuszt állítottak forgalomba, annak ellenére, hogy ezek dízelüzeműek. Ugyanakkor a szervezet szerint ennél sokkal többre van szükség, hiszen a BKV-nál további mintegy 1000, a Volánbusznál és a vidéki tömegközlekedési vállalatoknál pedig összesen csaknem 8000 elavult autóbusz cseréjére lenne szükség.

Erre szerintük kiváló lehetőséget nyújt most az, hogy az Európai Unió 85 százalékos vissza nem térítendő támogatást nyújt állami és önkormányzati tulajdonba kerülő nulla emissziós, illetve hibrid buszok beszerzésére. Egyes önkormányzatok már éltek, illetve élni terveznek ezzel a lehetőséggel. Magyarországon az elmúlt időszakban sikerrel mutatkozott be a cseh, kínai és lengyel gyártmányú nulla emissziós busz, de hamarosan elkészül a számos technikai újdonságot tartalmazó magyar fejlesztésű elektromos autóbusz is.

Forrás
: MTI