Napelemes kukásautó készül Debrecenben

Jövő nyárra lehet kész a prototípus

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.20. 09.00

Elektromos hajtású szemétszállító teherautót fejleszt a Debreceni Egyetem műszaki kara. A kukásautót napelemek is töltik majd.

Városi használatra tervezett elektromos hajtású kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem (DE) műszaki kara, céges partnereivel együttműködve – jelentették be pénteken az egyetemen tartott projektnyitó értekezleten.

Gaál István rektorhelyettes elmondta: a DE műszaki kar és a Tappe Hulladékgazdálkodási Kft., valamint az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft. 2014 június végéig egy innovatív, napelemmel ellátott, elektromos hajtással rendelkező kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejleszti ki, amivel gazdaságos módon kiváltható a manapság használatos, fajlagosan nagy költségeket felemésztő hulladék begyűjtés.

A projekt összköltsége 567,1 millió forint, a Debreceni Egyetem részére nyújtott támogatás összege 211,3 millió. A fejlesztés nyomán “P” rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készül.

Husi Géza, a DE műszaki kar dékánhelyettesének tájékoztatása szerint a konzorcium által megvalósítani kívánt rendszerben a jármű mozgatását és a segédüzem (a szemét beöntése a tárolóedényből az autó rakterébe) működtetését, a kar villamosmérnöki és mechatronikai tanszéke által fejlesztett, szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás végzi.

Ez a hajtás az elmúlt években az alternatív hajtású autók versenyén több alkalommal is bizonyított – fűzte hozzá.

Szabadalmi eljárás alatt álló hajtástechnikai megoldásunkkal könnyedén megvalósítható a gyorsításhoz használt energia nagy részének a visszanyerése az elektromos fékezés segítségével, ami szintén komoly energia-megtakarítást eredményezhet – ismertette a műszaki megoldás részleteit a dékánhelyettes, hozzátéve: a begyűjtési fázisban a teherautó jól meghatározott gyorsítási és lassítási ciklusokkal először az akkumulátorokban tárolt energiát közel 90 százalék hatásfokkal mozgási energiává, majd a lassításkor ezt az energiát szintén jó hatásfokkal újra elektromos energiává alakítja.

A villamosenergia-termelést a hulladékgyűjtő tetején elhelyezett napelemek segítik, amelyek, ha szükséges, közvetlenül a meghajtó rendszerbe táplálják be az energiát, így kímélve az akkumulátorokat – mondta a szakember.

Forrás: MTI

Kommentek

  • Jómunkásembervótvalamikor

    Ez az ötlet egy fokkal jobb mint az előző
    próbálkozás(Honda Prelude),amikor építettek egy olyan autót amit totál felesleges volt, még tapasztalatot szerezni is.De ha csak a pénzt kellett elkölteni akkor is.De ennek drukkolok mert elég ígéretes:A napi 300e ft ü.k.tized annyira csökken!

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.