Önjáró minimál-busz, vagy mifene

Elektromos és autonóm

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.07.12. 15.00

Sem károsanyag-kibocsátása, sem sofőrje nincs az Induct Technology új rövid távú személyszállító megoldásának, a Naviának. Van benne fantázia.

Hogyan jutunk el a parkolóból a rendezvényre, a reptér épületéből a repülőgéphez, a nyaralóhely recepciójától a bungalóig? Hát golfkocsival, vagy kisbusszal, vagy valamely más motorizált szerkezettel, amely unalomig ingázik naphosszat két végállomása között. A gépek persze nem ismerik az unalom fogalmát – szemben a sofőrrel, aki vagy felmond, vagy bedilizik, de sokáig biztos nem lesz hajlandó erre az ide-oda lótifutásra. 

Ezt a motivációromboló, viszont nélkülözhetetlen feladatot hivatott emberi beavatkozás nélkül megoldani a Navia, a francia Induct Technology újdonsága.
A Navia jelen formájában úgy néz ki, mint egy nyitott oldalfalú, gumikerekekre szerelt lanovka-kabin: az utasok a falának támaszkodva, vagy rudakba kapaszkodva álldogálnak menet közben. 
Nagy dülöngélésre kanyarban sem kell számítani, mert a jármű legnagyobb sebessége mindössze 20 km/óra – viszont nem is megy messzire, így az időveszteség minimális, a hatásfok ellenben kiváló. 
A Naviát persze nem drótkötél vezeti, de majdnem: négy darab lézerradarral és sztereó kamerával pásztázza az utat, így tájékozódva az útvonalon, illetve elkerülve az akadályokat. A jármű minden pillanatban 180 méteres körben észleli környezetét, így pusztán érzékelési, vezérlési szempontból akár növelni is lehetne sebességét. 
Az önjáró Naviának érintőképernyős felületen adhatjuk meg a kívánt úticélt – ebből ugye egy konkrét bevetési helyszínen nem lehet olyan sok, ezért gyorsan és hatékonyan kezelhető és indítható a rendszer. 
Amikor az akkumulátorok lemerülőben vannak, a jármű önállóan visszatér bázisára, ahol szintén emberi beavatkozás nélkül, indukciós rendszeren keresztül feltölti őket, majd újra üzembe áll.
Egyelőre nem tudni, mikor kezdődhet meg a Navia sorozatgyártása, mint ahogy a költségek sem ismertek. A 2004-ben alapított fejlesztő cég ugyanakkor hosszú távon nagyobb léptékekben gondolkodik: szerintük elképzelésüknek akár a városi tömegközlekedésben is lehetne helye.
Az Induct Technology jelenleg világ körüli turnén demonstrálja a Navia képességeit; az alábbi felvétel a legutóbbi állomáson, a vadonatúj texasi Circuit of the Americas Forma-1-es versenypályán készült

Szerző:

Kommentek

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-s idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.