Önjáró minimál-busz, vagy mifene

Elektromos és autonóm

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.07.12. 15.00

Sem károsanyag-kibocsátása, sem sofőrje nincs az Induct Technology új rövid távú személyszállító megoldásának, a Naviának. Van benne fantázia.

Hogyan jutunk el a parkolóból a rendezvényre, a reptér épületéből a repülőgéphez, a nyaralóhely recepciójától a bungalóig? Hát golfkocsival, vagy kisbusszal, vagy valamely más motorizált szerkezettel, amely unalomig ingázik naphosszat két végállomása között. A gépek persze nem ismerik az unalom fogalmát – szemben a sofőrrel, aki vagy felmond, vagy bedilizik, de sokáig biztos nem lesz hajlandó erre az ide-oda lótifutásra. 

Ezt a motivációromboló, viszont nélkülözhetetlen feladatot hivatott emberi beavatkozás nélkül megoldani a Navia, a francia Induct Technology újdonsága.
A Navia jelen formájában úgy néz ki, mint egy nyitott oldalfalú, gumikerekekre szerelt lanovka-kabin: az utasok a falának támaszkodva, vagy rudakba kapaszkodva álldogálnak menet közben. 
Nagy dülöngélésre kanyarban sem kell számítani, mert a jármű legnagyobb sebessége mindössze 20 km/óra – viszont nem is megy messzire, így az időveszteség minimális, a hatásfok ellenben kiváló. 
A Naviát persze nem drótkötél vezeti, de majdnem: négy darab lézerradarral és sztereó kamerával pásztázza az utat, így tájékozódva az útvonalon, illetve elkerülve az akadályokat. A jármű minden pillanatban 180 méteres körben észleli környezetét, így pusztán érzékelési, vezérlési szempontból akár növelni is lehetne sebességét. 
Az önjáró Naviának érintőképernyős felületen adhatjuk meg a kívánt úticélt – ebből ugye egy konkrét bevetési helyszínen nem lehet olyan sok, ezért gyorsan és hatékonyan kezelhető és indítható a rendszer. 
Amikor az akkumulátorok lemerülőben vannak, a jármű önállóan visszatér bázisára, ahol szintén emberi beavatkozás nélkül, indukciós rendszeren keresztül feltölti őket, majd újra üzembe áll.
Egyelőre nem tudni, mikor kezdődhet meg a Navia sorozatgyártása, mint ahogy a költségek sem ismertek. A 2004-ben alapított fejlesztő cég ugyanakkor hosszú távon nagyobb léptékekben gondolkodik: szerintük elképzelésüknek akár a városi tömegközlekedésben is lehetne helye.
Az Induct Technology jelenleg világ körüli turnén demonstrálja a Navia képességeit; az alábbi felvétel a legutóbbi állomáson, a vadonatúj texasi Circuit of the Americas Forma-1-es versenypályán készült

Szerző:

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.