Útdíj: 2,8 milliárd egy hét alatt

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.09. 08.00

A fuvarozókkal ellentétben a kormáyny igen pozitívnak értékeli az e-útdíj első hetének eredményeit. Kevés reklamáló, 2,8 milliárd bevétel.

A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.


Völner Pál közölte azt is: az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, illetve az e-útdíj rendszer kiépítése kijön abból a 42 milliárd forintból, amely az idei költségvetésben szerepel. Korábban a matricabevétel a teherjárművek után évi 30-40 milliárd forint volt, a többletbevétel ezen felül 150 milliárd forint lesz.

A díj nagysága egyfelől versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben, illetve a rendszer pozitív hatása az is, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt.

Az országhatárokon napi 24 órában az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. több mint 200 munkatársa segíti a kamionvezetőket, főleg a külföldieket – erről Kibédi-Varga Lajos, a társaság szakmaiprojekt-szóvivője beszélt a tájékoztatón.

Az értékesítési helyek száma – ahol viszonylati jegy vásárolható, illetve a számlaegyenleg feltölthető – jelenleg 800, de a cél 1500 értékesítési pont elérése. Jelenleg 20 ezer járműben van fedélzeti egység (OBU), de további 100 ezerbe várható a beszerelése – ismertette az adatokat Völner Pál.

Kérdésekre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy jelenleg 16 díjellenőrző kapu működik, de a számuk év végére eléri a 74-et. Működnek már a rendőrség és az ÁAK ellenőrző gépkocsijai is. Az ellenőrzés és a bírságolás az idő teltével egyre szigorúbb lesz.

A fuvarozók által a díjfizetésre igénybe vehető – járművenként 1 millió forintos – kedvezményes forgóeszközhitel azért késik, mert közbeszerzést kell rá kiírni – tette hozzá.

A díjfizetés fuvarozó érdekképviseletek által javasolt felfüggesztésével az államtitkár nem ért egyet, mint mondta, a problémák ezt nem indokolják. A kifogásolt túlszámlázásokkal kapcsolatban közölte: természetesen, ami az ÁAK-t nem illeti meg, azt a fuvarozók vissza fogják kapni.

A fuvarozóknak azzal a kifogásával kapcsolatban, hogy az útdíjat előre kell fizetni az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, az államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a korábbi matricás rendszerben is a teljes autópályára kellett kifizetni a – lényegesen magasabb – díjat, tehát a fuvarozók már így is jobban járnak. Ugyanakkor megjegyezte: nem zárkóznak el attól, hogy ha a rendszer konszolidálódik, tárgyaljanak ennek az elemnek az esetleges változtatásról.

Az útdíjról

A szabályozás szerint a kilométerenként fizetendő díj mértéke az út jellegétől, a jármű tengelyszámától, továbbá motorjának a környezetvédelmi besorolásától függ. Eszerint a kéttengelyes teherautóknak a gyorsforgalmi úton 49,90 forintot, míg a főúton 21,23 forintot kell fizetniük egy kilométerért.

A háromtengelyes teherautónál ez az összeg 70,02 és 36,75 forint, a négytengelyes kamionnál pedig 108,38, illetve 67,60 forint. A “C” környezetvédelmi kategóriás két- és háromtengelyes járműveknél 1,15, míg a négytengelyeseknél pedig 1,2 lesz a szorzó. A “B” környezetvédelmi besorolású motorral rendelkező haszonjárműveknél az üzembentartók a két- és háromtengelyesek 0,85-ös, míg a négytengelyesek 0,8-as szorzóval kalkulálhatnak.

Forrás: MTI

Kommentek

  • subtotal

    1% hibaarány az jó…
    Elképesztő ez az ország, elképesztő, hogy ezt bele lehet mondani az újságírók arcába és nem röhögik ki a helyszínen.

  • 561

    elképesztő elképesztő talán még az is hogy nyíltan be mondja a siker mérhető 2,8 milliárd a mérték egysége VAGYIS KELL AZ PÉNZ MINDEN ÁRON!az is elképesztő milyen álságos a magyarázatuk miszerint nem a pénzről van szó,NA AKKOR MIÉRT FIZET A 3,5 T KOLLÉGA???????hiszen az unijóban (meg normálisabb helyeken)a kicsi kocsikat preferálják merugye az befér mindenhová és nem környezet szennyező(bár ezen vitatkoznék az illetékes zöld majmokkal)de egyébkénz én se szeretném ha kamionok forgolódnának a házam mellet (amúgy meg ha ott forgolódik én tudom hogy,nem fagyizni jött hanem ott van dolga merugye nem túrista haNen DÓGOZIK)vajon amikor1-2 hónap múlva ki derül mi mennyire drágul a díjak emelkedése miatt(megint merugye 283ft/km fuvar díjból nem tudok csak úgy 86ft/km ki venni)akkor vajon mi lesz a magyarázat?tudom Magyarország jobban teljesít ,nevetséges!

  • DTF

    1%? az 30000 reklamáció! Az rohadt sok. kb. 30-40 lenne a reális!!! No comment.
    Ez az útdíj – amit teljes egészében áthárítanak a fuvarozók – pl. náluk 4,5 millióval növeli a kiadást! Meg ugye jött a tranzakciós adó, amit megint emeltek, ez így éves szinte 6 millió plusz kiadás (nem is beszélve a súlyos adóterhekről – lsd. Élelmiszerlánc-felügyeleti díj…)

  • manitou8

    30000 az az írásbeli reklamációk száma nagyon gyanús, hogy nem a magukban zsörtölődő, vagy egymás között háborgó sofőröket számolják…
    írásbeli reklamáció, mondjuk úgy, hogy sokan nem tudnak magyarul, de írja meg magyarul a reklamációját…
    vagy úgy, hogy fáradjon el emailezni a legközelebbi városba(ahova nincs behajtási engedélye, és oda is meg kell fizetni az útdíjat), keressen kamionnal/gyalog egy emailkávézót és írja meg a gondját..
    mindezt abban a tudatban hogy a késés miatti kötbért leverik rajta.
    csoda hogy van reklamáció!

  • Guevara

    Itt egy szép ellentmondás:

    “Korábban a matricabevétel a teherjárművek után évi 30-40 milliárd forint volt, a többletbevétel ezen felül 150 milliárd forint lesz. ”
    “az államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a korábbi matricás rendszerben is a teljes autópályára kellett kifizetni a – lényegesen magasabb – díjat, tehát a fuvarozók már így is jobban járnak. “

  • Levrone

    Guevara: ez nekem is szemet szúrt. Dehát ezek között nincs egy épkézláb szakember, aki két összefüggő és EGYMÁSNAK ELLENT NEM MONDÓ mondatot el tudna mondani. Nagyon kéne már egy szakemberekből álló csapat, aki tényleg kézbe venné az országot és nem az emberek életének az ellehetetlenítése lenne a célja. Sajnos azt kell mondjam, akárhol járok, a döntéshozó jogkörben lévő vezetők szart sem értenek az adott területhez. A szakemberek sajnos máshol vannak és ez szomorú.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.