Kanadai kézbe került a NABI

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.30. 12.00

Egykori konkurense vásárolta fel a legendás magyar autóbuszgyártót. A vészharangokat azonban kár kongatni, nem a végről van szó.

Kanadai kézbe került a NABI (North American Bus Industries) miután a New Flyer autóbuszgyártó vállalat megvásárolta a céget a korábbi tulajdonostól, a Cerberus Capitaltól. Az új befektető nem tartott igényt a magyarországi üzemekre, így várhatóan a hazai gyárakat térségünkben kísérlik meg értékesíteni. A kanadaiak 80 millió dollárt fizettek a NABI-ért, melynek nagy része adósságtörlesztésre ment el. Igaz, a cégnek szüksége volt egy harmadik félre is, a brazíliai Marcopolo autóbuszgyártóra, mely 20 százalékos részesedést szerzett a New Flyerben.

A kanadaiak lényegében a NABI amerikai érdekeltségeit, így az Annistonban lévő gyáregységet, illetve a  delaware-i alkatrészközpontot és a Kaliforniában található Jurupay Valley-i szervizközpontot szerezte meg magának. A cég elnöke, Paul Soubry szerint megőrzik a NABI márkanevet, mindamellett az eddig gyártott típusok sem kerülnek ki a kínálatból. A tranzakciónak köszönhetően a kompozit buszokat készítő vállalat a New Flyer-cégcsoport része lesz, azonban továbbra is függetlenséget élvez majd az új autóbuszok gyártása és fejlesztése terén.  

Az első amerikai Ikarusokat a 280-asok alapjaira építették

Az elmúlt egy évben a NABI 582 darab autóbuszt szállított le a megrendelőknek 268 millió dollár értékben. A cégnek mindamellett 1579 járműre van megrendelése, melyből 593 példányt kell legyártania, további 986 darab pedig opciós lehetőség, azaz a megrendelőktől függ, hogy lehívják-e a szerződésben foglalt kedvezményes áron megvásárolható mennyiséget.

A felvásárlással a New Flyer alacsonypadlós (LFW), valamint BRT-rendszerben közlekedő, rozsdamentes acélból, vagy kompozit-technológiával készülő típusokkal bővítheti termékkínálatát. A megállapodással az amerikai és a kanadai piac egyik legnagyobb szereplője jön létre, mintegy 3 ezer alkalmazottal és 40 ezer legyártott autóbusszal. A 2011-es adatok szerint a New Flyer vezető buszgyártónak számít az Egyesült Államokban 30 százalékos piaci részesedésével. Őt követi Giling 19 százalékkal, az Orion 14 százalékkal, valamint a NABI 9 százalékkal.

Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. 1976-ban a magyar Ikarus és az amerikai Crown Coach vállalatok között kereskedelmi megállapodás született, melynek köszönhetően Los Angelesben megjelenhetett az első Magyarországon tervezett csuklós autóbusz.

1980-ban az együttműködést felbontották és az Ikarus új megállapodást kötött az Union City Body Company-vel (UCBC), mely szerint Magyarországon tervezték a buszokat, valamint idehaza gyártották az alvázakat, míg a végszerelést az Egyesült Államokban végezték. A világ leghosszabb gyártósora tehát már ebben az időben megszületett. 1992-ben az Első Magyar Alap megvásárolta az UCBC-t és az Ikarusszal közösen megalapította a NABI-t.

Az első amerikai változatok főként az utastér elrendezésében tértek el az európai változatoktól

A cég idehaza Kaposváron és Budapesten rendelkezik buszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemekkel, melyek megrendelés hiányában jelenleg nem működnek. A cég terméke a világon egyedülálló, SCRIMP technológiával készülő, könnyűszerkezetes autóbusz, a CompoBus. A NABI buszai a hagyományos dízel erőforrás mellett a környezetbarát gázüzemű (CNG, LNG) motorokkal, valamint hibrid hajtással egyaránt elérhetőek. A NABI fennállásának minden évében új fejlesztéseket, új típusokat mutatott be, melynek köszönhetően több, mint 8800 autóbuszt értékesített.

Forrás: New Flyer/MTI/King of the Road

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.