Kanadai kézbe került a NABI (North American Bus Industries) miután a New Flyer autóbuszgyártó vállalat megvásárolta a céget a korábbi tulajdonostól, a Cerberus Capitaltól. Az új befektető nem tartott igényt a magyarországi üzemekre, így várhatóan a hazai gyárakat térségünkben kísérlik meg értékesíteni. A kanadaiak 80 millió dollárt fizettek a NABI-ért, melynek nagy része adósságtörlesztésre ment el. Igaz, a cégnek szüksége volt egy harmadik félre is, a brazíliai Marcopolo autóbuszgyártóra, mely 20 százalékos részesedést szerzett a New Flyerben.

A kanadaiak lényegében a NABI amerikai érdekeltségeit, így az Annistonban lévő gyáregységet, illetve a  delaware-i alkatrészközpontot és a Kaliforniában található Jurupay Valley-i szervizközpontot szerezte meg magának. A cég elnöke, Paul Soubry szerint megőrzik a NABI márkanevet, mindamellett az eddig gyártott típusok sem kerülnek ki a kínálatból. A tranzakciónak köszönhetően a kompozit buszokat készítő vállalat a New Flyer-cégcsoport része lesz, azonban továbbra is függetlenséget élvez majd az új autóbuszok gyártása és fejlesztése terén.  

Az első amerikai Ikarusokat a 280-asok alapjaira építették

Az elmúlt egy évben a NABI 582 darab autóbuszt szállított le a megrendelőknek 268 millió dollár értékben. A cégnek mindamellett 1579 járműre van megrendelése, melyből 593 példányt kell legyártania, további 986 darab pedig opciós lehetőség, azaz a megrendelőktől függ, hogy lehívják-e a szerződésben foglalt kedvezményes áron megvásárolható mennyiséget.

A felvásárlással a New Flyer alacsonypadlós (LFW), valamint BRT-rendszerben közlekedő, rozsdamentes acélból, vagy kompozit-technológiával készülő típusokkal bővítheti termékkínálatát. A megállapodással az amerikai és a kanadai piac egyik legnagyobb szereplője jön létre, mintegy 3 ezer alkalmazottal és 40 ezer legyártott autóbusszal. A 2011-es adatok szerint a New Flyer vezető buszgyártónak számít az Egyesült Államokban 30 százalékos piaci részesedésével. Őt követi Giling 19 százalékkal, az Orion 14 százalékkal, valamint a NABI 9 százalékkal.

Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. 1976-ban a magyar Ikarus és az amerikai Crown Coach vállalatok között kereskedelmi megállapodás született, melynek köszönhetően Los Angelesben megjelenhetett az első Magyarországon tervezett csuklós autóbusz.

1980-ban az együttműködést felbontották és az Ikarus új megállapodást kötött az Union City Body Company-vel (UCBC), mely szerint Magyarországon tervezték a buszokat, valamint idehaza gyártották az alvázakat, míg a végszerelést az Egyesült Államokban végezték. A világ leghosszabb gyártósora tehát már ebben az időben megszületett. 1992-ben az Első Magyar Alap megvásárolta az UCBC-t és az Ikarusszal közösen megalapította a NABI-t.

Az első amerikai változatok főként az utastér elrendezésében tértek el az európai változatoktól

A cég idehaza Kaposváron és Budapesten rendelkezik buszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemekkel, melyek megrendelés hiányában jelenleg nem működnek. A cég terméke a világon egyedülálló, SCRIMP technológiával készülő, könnyűszerkezetes autóbusz, a CompoBus. A NABI buszai a hagyományos dízel erőforrás mellett a környezetbarát gázüzemű (CNG, LNG) motorokkal, valamint hibrid hajtással egyaránt elérhetőek. A NABI fennállásának minden évében új fejlesztéseket, új típusokat mutatott be, melynek köszönhetően több, mint 8800 autóbuszt értékesített.

Forrás: New Flyer/MTI/King of the Road