Amikor leszáll az éj

Láthatóság Éjszakája

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.23. 12.45

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) munkatársai csütörtök este a sajtó képviselői előtt demonstrálták a teherautókon kötelezően használandó fényvisszaverő matricák éjszakai működését. A fóliák főleg az idősebb vezetőknek jelenthetnek segítséget.

A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumban tartott bemutató kísérőrendezvényén, a láthatósági minikonferencián pedig szakemberek hívták fel a figyelmet a kamionok  jobb éjszakai láthatóságának fontosságára. A személyautókéra csak azért nem, mert azokra továbbra sem lesz kötelező a ragacs.

A rendezvény meghívott vendége volt Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, aki azonban váratlanul lemondta szereplését, mindamellett Berta Tamás, a KTI ügyvezető igazgatója is távol maradt. A szakmai adalékból azonban legalább nem volt hiány: aki eddig azt gondolta a szem könnyedén alkalmazkodik a sötéthez, az téved. Fényvisszaverő fóliák nélkül pedig a sötétben a kamiont könnyedén össze lehet keverni egy zacskó szotyival.
 
“Éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni.” – hívta fel a figyelmet Siska Tamás közlekedéspszichológus. A szakember kiemelte, hogy a fényvisszaverő anyagok alkalmazásával a kontrasztérzékelés felerősíthető, mindamellett az észlelési távolság is nő.

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon körülbelül 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. Elmondta, hogy a kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó kamion láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapnak a sofőrök arról is, hogy az előttük haladó jármű teherautó.

“Az áruszállító járművek a halálos baleseti statisztikákban felülreprezentáltak. Angliában az utakon közlekedő járművek csak 1,5 százaléka nehéz tehergépkocsi, a halálos balesetekben azonban 15 százalékban tehetők felelőssé” – jegyezte meg Deák János, a KTI kutatója. A MIRA angol intézet vizsgálatai szerint 200 részletesen megvizsgált teherautó-balesetből 26 esetben játszott szerepet a láthatóság és az esetek felét nagy valószínűséggel meg lehetett volna előzni a járművek láthatóságának javításával. Az USA-ban  a fénycsíkok alkalmazásával  19-38 százalékkal csökkent a halálos balesetek aránya igaz, ebbe nagyvonalúan a nappali adatokat is beleszámolták.

Az idősebb vezetőknek éjszaka több fényre van szükségük, hogy észleljék és elolvassák a táblát. Tizenhárom évente pedig megduplázódik a szem számára a tárgyak sötétben való érzékeléséhez szükséges fényerősség.” – jegyezte meg Bogár László a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágért felelős munkatársa. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos ütközések több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

A kontúrfóliák hasznosságát persze mindenki döntse el maga, az viszont tény, hogy alkalmazásukkal sikerült elérni a célt, hiszen a baleseti statisztikák mumusai, a teherautók valóban jobban láthatóvá válnak. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy használatukkal valóban javulnak-e a baleseti statisztikák idehaza. Főleg egy olyan országban, ahol legálisan lehet használni a traffipax-jelző készülékeket.  

Kommentek

  • HakapesziM

    “A balesetek 15 % -áért felelősek” a kamionok. Akkor miért nem a maradék 85 % . ot okozókra vadásznak jobban? Hiába 1.5 % a tehergépkocsik aránya, az általuk teljesített kilométer teljesítmény lényegesen nagyobb, évi 100 – 150 ezer km.

    A kontúr fólia (olasz, román kocsikon van leginkább) és az a piros – fehér sávos tábla más. Utóbbi a túlméretes szállítmányokon látható általában.

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.