Amikor leszáll az éj

Láthatóság Éjszakája

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.23. 12.45

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) munkatársai csütörtök este a sajtó képviselői előtt demonstrálták a teherautókon kötelezően használandó fényvisszaverő matricák éjszakai működését. A fóliák főleg az idősebb vezetőknek jelenthetnek segítséget.

A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumban tartott bemutató kísérőrendezvényén, a láthatósági minikonferencián pedig szakemberek hívták fel a figyelmet a kamionok  jobb éjszakai láthatóságának fontosságára. A személyautókéra csak azért nem, mert azokra továbbra sem lesz kötelező a ragacs.

A rendezvény meghívott vendége volt Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, aki azonban váratlanul lemondta szereplését, mindamellett Berta Tamás, a KTI ügyvezető igazgatója is távol maradt. A szakmai adalékból azonban legalább nem volt hiány: aki eddig azt gondolta a szem könnyedén alkalmazkodik a sötéthez, az téved. Fényvisszaverő fóliák nélkül pedig a sötétben a kamiont könnyedén össze lehet keverni egy zacskó szotyival.
 
“Éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni.” – hívta fel a figyelmet Siska Tamás közlekedéspszichológus. A szakember kiemelte, hogy a fényvisszaverő anyagok alkalmazásával a kontrasztérzékelés felerősíthető, mindamellett az észlelési távolság is nő.

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon körülbelül 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. Elmondta, hogy a kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó kamion láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapnak a sofőrök arról is, hogy az előttük haladó jármű teherautó.

“Az áruszállító járművek a halálos baleseti statisztikákban felülreprezentáltak. Angliában az utakon közlekedő járművek csak 1,5 százaléka nehéz tehergépkocsi, a halálos balesetekben azonban 15 százalékban tehetők felelőssé” – jegyezte meg Deák János, a KTI kutatója. A MIRA angol intézet vizsgálatai szerint 200 részletesen megvizsgált teherautó-balesetből 26 esetben játszott szerepet a láthatóság és az esetek felét nagy valószínűséggel meg lehetett volna előzni a járművek láthatóságának javításával. Az USA-ban  a fénycsíkok alkalmazásával  19-38 százalékkal csökkent a halálos balesetek aránya igaz, ebbe nagyvonalúan a nappali adatokat is beleszámolták.

Az idősebb vezetőknek éjszaka több fényre van szükségük, hogy észleljék és elolvassák a táblát. Tizenhárom évente pedig megduplázódik a szem számára a tárgyak sötétben való érzékeléséhez szükséges fényerősség.” – jegyezte meg Bogár László a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágért felelős munkatársa. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos ütközések több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

A kontúrfóliák hasznosságát persze mindenki döntse el maga, az viszont tény, hogy alkalmazásukkal sikerült elérni a célt, hiszen a baleseti statisztikák mumusai, a teherautók valóban jobban láthatóvá válnak. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy használatukkal valóban javulnak-e a baleseti statisztikák idehaza. Főleg egy olyan országban, ahol legálisan lehet használni a traffipax-jelző készülékeket.  

Kommentek

  • HakapesziM

    “A balesetek 15 % -áért felelősek” a kamionok. Akkor miért nem a maradék 85 % . ot okozókra vadásznak jobban? Hiába 1.5 % a tehergépkocsik aránya, az általuk teljesített kilométer teljesítmény lényegesen nagyobb, évi 100 – 150 ezer km.

    A kontúr fólia (olasz, román kocsikon van leginkább) és az a piros – fehér sávos tábla más. Utóbbi a túlméretes szállítmányokon látható általában.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.