Amikor leszáll az éj

Láthatóság Éjszakája

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.23. 12.45

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) munkatársai csütörtök este a sajtó képviselői előtt demonstrálták a teherautókon kötelezően használandó fényvisszaverő matricák éjszakai működését. A fóliák főleg az idősebb vezetőknek jelenthetnek segítséget.

A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumban tartott bemutató kísérőrendezvényén, a láthatósági minikonferencián pedig szakemberek hívták fel a figyelmet a kamionok  jobb éjszakai láthatóságának fontosságára. A személyautókéra csak azért nem, mert azokra továbbra sem lesz kötelező a ragacs.

A rendezvény meghívott vendége volt Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, aki azonban váratlanul lemondta szereplését, mindamellett Berta Tamás, a KTI ügyvezető igazgatója is távol maradt. A szakmai adalékból azonban legalább nem volt hiány: aki eddig azt gondolta a szem könnyedén alkalmazkodik a sötéthez, az téved. Fényvisszaverő fóliák nélkül pedig a sötétben a kamiont könnyedén össze lehet keverni egy zacskó szotyival.
 
“Éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni.” – hívta fel a figyelmet Siska Tamás közlekedéspszichológus. A szakember kiemelte, hogy a fényvisszaverő anyagok alkalmazásával a kontrasztérzékelés felerősíthető, mindamellett az észlelési távolság is nő.

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon körülbelül 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. Elmondta, hogy a kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó kamion láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapnak a sofőrök arról is, hogy az előttük haladó jármű teherautó.

“Az áruszállító járművek a halálos baleseti statisztikákban felülreprezentáltak. Angliában az utakon közlekedő járművek csak 1,5 százaléka nehéz tehergépkocsi, a halálos balesetekben azonban 15 százalékban tehetők felelőssé” – jegyezte meg Deák János, a KTI kutatója. A MIRA angol intézet vizsgálatai szerint 200 részletesen megvizsgált teherautó-balesetből 26 esetben játszott szerepet a láthatóság és az esetek felét nagy valószínűséggel meg lehetett volna előzni a járművek láthatóságának javításával. Az USA-ban  a fénycsíkok alkalmazásával  19-38 százalékkal csökkent a halálos balesetek aránya igaz, ebbe nagyvonalúan a nappali adatokat is beleszámolták.

Az idősebb vezetőknek éjszaka több fényre van szükségük, hogy észleljék és elolvassák a táblát. Tizenhárom évente pedig megduplázódik a szem számára a tárgyak sötétben való érzékeléséhez szükséges fényerősség.” – jegyezte meg Bogár László a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágért felelős munkatársa. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos ütközések több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

A kontúrfóliák hasznosságát persze mindenki döntse el maga, az viszont tény, hogy alkalmazásukkal sikerült elérni a célt, hiszen a baleseti statisztikák mumusai, a teherautók valóban jobban láthatóvá válnak. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy használatukkal valóban javulnak-e a baleseti statisztikák idehaza. Főleg egy olyan országban, ahol legálisan lehet használni a traffipax-jelző készülékeket.  

Kommentek

  • HakapesziM

    “A balesetek 15 % -áért felelősek” a kamionok. Akkor miért nem a maradék 85 % . ot okozókra vadásznak jobban? Hiába 1.5 % a tehergépkocsik aránya, az általuk teljesített kilométer teljesítmény lényegesen nagyobb, évi 100 – 150 ezer km.

    A kontúr fólia (olasz, román kocsikon van leginkább) és az a piros – fehér sávos tábla más. Utóbbi a túlméretes szállítmányokon látható általában.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videón forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.