A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumban tartott bemutató kísérőrendezvényén, a láthatósági minikonferencián pedig szakemberek hívták fel a figyelmet a kamionok  jobb éjszakai láthatóságának fontosságára. A személyautókéra csak azért nem, mert azokra továbbra sem lesz kötelező a ragacs.

A rendezvény meghívott vendége volt Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, aki azonban váratlanul lemondta szereplését, mindamellett Berta Tamás, a KTI ügyvezető igazgatója is távol maradt. A szakmai adalékból azonban legalább nem volt hiány: aki eddig azt gondolta a szem könnyedén alkalmazkodik a sötéthez, az téved. Fényvisszaverő fóliák nélkül pedig a sötétben a kamiont könnyedén össze lehet keverni egy zacskó szotyival.
 
“Éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni.” – hívta fel a figyelmet Siska Tamás közlekedéspszichológus. A szakember kiemelte, hogy a fényvisszaverő anyagok alkalmazásával a kontrasztérzékelés felerősíthető, mindamellett az észlelési távolság is nő.

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon körülbelül 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. Elmondta, hogy a kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó kamion láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapnak a sofőrök arról is, hogy az előttük haladó jármű teherautó.

“Az áruszállító járművek a halálos baleseti statisztikákban felülreprezentáltak. Angliában az utakon közlekedő járművek csak 1,5 százaléka nehéz tehergépkocsi, a halálos balesetekben azonban 15 százalékban tehetők felelőssé” – jegyezte meg Deák János, a KTI kutatója. A MIRA angol intézet vizsgálatai szerint 200 részletesen megvizsgált teherautó-balesetből 26 esetben játszott szerepet a láthatóság és az esetek felét nagy valószínűséggel meg lehetett volna előzni a járművek láthatóságának javításával. Az USA-ban  a fénycsíkok alkalmazásával  19-38 százalékkal csökkent a halálos balesetek aránya igaz, ebbe nagyvonalúan a nappali adatokat is beleszámolták.

Az idősebb vezetőknek éjszaka több fényre van szükségük, hogy észleljék és elolvassák a táblát. Tizenhárom évente pedig megduplázódik a szem számára a tárgyak sötétben való érzékeléséhez szükséges fényerősség.” – jegyezte meg Bogár László a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágért felelős munkatársa. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos ütközések több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

A kontúrfóliák hasznosságát persze mindenki döntse el maga, az viszont tény, hogy alkalmazásukkal sikerült elérni a célt, hiszen a baleseti statisztikák mumusai, a teherautók valóban jobban láthatóvá válnak. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy használatukkal valóban javulnak-e a baleseti statisztikák idehaza. Főleg egy olyan országban, ahol legálisan lehet használni a traffipax-jelző készülékeket.