Mivel fizessük az e-útdíjat?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.12. 12.00

Az előre váltott viszonylatjegy lehet a legkevésbé praktikus megoldás. A GPS használatával azonban elég lehet az elektronikus számlánkat töltögetni.

Június 4-én fogadta el a parlament az e-útdíj rendeletet. Ennek értelmében a fuvarozók a 3,5 tonnánál nehezebb járművek után kötelesek a megtett úttal arányos díjat fizetni az autópálya, az autóút és a főút használatáért. Jelen pillanatban azonban több mint 170 ezer fuvarozó törheti azon a fejét, hogy milyen módon fog eleget tenni ezen kötelezettségének. Az érintett mintegy 200 ezer magyarországi jármű közül jelenleg mindössze 30 ezerben van nyomkövető.

Biztonságra utaznak

A lehetséges eszközök közül az előre váltott viszonylatjegy lehet a legkevésbé praktikus megoldás. Ha valaki úgy dönt viszont, hogy GPS segítségével tesz eleget a rendeletnek, akkor lassan nem lesz könnyű hozzájutnia sem a beépíthető, sem a szivargyújtóról működő eszközhöz. A fuvarozók szívesebben választanának fixen beépített GPS-nyomkövetőt a kötelezettség teljesítésére, ugyanis az útdíjfizetés szempontjából ez lehet az egyik legbiztonságosabb megoldás. Ebben az esetben a pénzt előre kell feltölteni egy számlára, ahonnan a rendszer levonja a fizetendő útdíjat. 

Egyik fő előnye, hogy miután beszerelték, már nem lehet eltávolítani mivel riasztást ad a központban, ha valaki esetleg megkísérelné elmozdítani a helyéről. “Probléma lehet azonban, hogy a beszerelés csak szakszervizben történhet, és a hátralévő rövid idő miatt már valószínűleg nem lesz idő ekkora mennyiség beépítésére” – jegyezte meg az egyik flottakövetéssel foglalkozó cég kereskedelmi vezetője. A díjfizetésre alkalmasak lesznek még az európai elektronikus útdíjszolgáltatásban (EETS) már jelenleg is használt OBU (on the board unit)eszközök is. Akiknek még nincsen ilyen berendezésük, nem csak közvetlenül a flottakövetést biztosító cégeknél, de az értékesítőhálózat egyes pontjain is beszerezhetik 59 ezer forintért.

Bár a mobil, szivargyújtóról üzemelő eszközök könnyebben beszerezhetők és üzembe helyezhetők, ezek használatával azonban fennállhat a meghibásodás veszélye. A vállalkozók pedig jelentős büntetésre számíthatnak, ha a sofőr elfelejti bedugni a díjfizetésre szolgáló eszköz csatlakozóját, vagy szándékosan trükközik az útdíjjal és megkockáztatja, hogy néhány szakaszon nem használja.

Német szigor, szlovák empátia

Míg idehaza nem lesz lehetőség az utólagos fizetési módra, addig Szlovákiában például élhet ezzel a fuvarozó. Északi szomszédunknál három éve vezették be a kilométer alapú útdíjfizetési rendszert és a tapasztalatok szerint a fixen telepített GPS-egység valamivel megbízhatóbb, mint a szivargyújtós mobil eszköz. A hatóságok pedig csak az előbbi esetében fogadják el az út használata utáni fizetést.  

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében

A németeknél egy úgynevezett ‘toll collect’ nevű fizetési rendszer működik a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú járművek esetében. Az elektronikus fizetéshez szükséges, úgynevezett OBU-eszközt a járműbe csak a szakszerviz építheti be. Igaz, kézi könyvelésre azért továbbra is lehetőség van Németországban, amit az interneten, vagy személyesen a terminálokon lehet megtenni.

Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. De ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereiket összehangolják az Állami Autópálya Kezelő hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget.

Kommentek

  • HakapesziM

    Jaj Istenem. Tudtam, hogy a magyar megoldás lesz a legvacakabb. Viszonylati jegy? Egy ilyen tranzitforgalommal rendelkező országban? Nagyobb sor lesz Hegyeshalomnál, mint az EU előtt volt. Meg empatikus a tót. 5 euró hiánya volt a kollégámnak, megállt, kiszállt, gyalogolt a kútra, hogy feltölti a szlovák okosságot, a rendőr elé állt, s megbüntette 700 euróra.
    Értsük meg, egyedül az OBU ér valamit, ezeknek a megoldásoknak az (is) a lényege, hogy megállás nélkül is leróhatjuk a fizetni valót. Azaz hogy nyugaton az a lényege. Nálunk a bevétel. Még szerencse, hogy keveset járunk haza.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.