Mivel fizessük az e-útdíjat?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.12. 12.00

Az előre váltott viszonylatjegy lehet a legkevésbé praktikus megoldás. A GPS használatával azonban elég lehet az elektronikus számlánkat töltögetni.

Június 4-én fogadta el a parlament az e-útdíj rendeletet. Ennek értelmében a fuvarozók a 3,5 tonnánál nehezebb járművek után kötelesek a megtett úttal arányos díjat fizetni az autópálya, az autóút és a főút használatáért. Jelen pillanatban azonban több mint 170 ezer fuvarozó törheti azon a fejét, hogy milyen módon fog eleget tenni ezen kötelezettségének. Az érintett mintegy 200 ezer magyarországi jármű közül jelenleg mindössze 30 ezerben van nyomkövető.

Biztonságra utaznak

A lehetséges eszközök közül az előre váltott viszonylatjegy lehet a legkevésbé praktikus megoldás. Ha valaki úgy dönt viszont, hogy GPS segítségével tesz eleget a rendeletnek, akkor lassan nem lesz könnyű hozzájutnia sem a beépíthető, sem a szivargyújtóról működő eszközhöz. A fuvarozók szívesebben választanának fixen beépített GPS-nyomkövetőt a kötelezettség teljesítésére, ugyanis az útdíjfizetés szempontjából ez lehet az egyik legbiztonságosabb megoldás. Ebben az esetben a pénzt előre kell feltölteni egy számlára, ahonnan a rendszer levonja a fizetendő útdíjat. 

Egyik fő előnye, hogy miután beszerelték, már nem lehet eltávolítani mivel riasztást ad a központban, ha valaki esetleg megkísérelné elmozdítani a helyéről. “Probléma lehet azonban, hogy a beszerelés csak szakszervizben történhet, és a hátralévő rövid idő miatt már valószínűleg nem lesz idő ekkora mennyiség beépítésére” – jegyezte meg az egyik flottakövetéssel foglalkozó cég kereskedelmi vezetője. A díjfizetésre alkalmasak lesznek még az európai elektronikus útdíjszolgáltatásban (EETS) már jelenleg is használt OBU (on the board unit)eszközök is. Akiknek még nincsen ilyen berendezésük, nem csak közvetlenül a flottakövetést biztosító cégeknél, de az értékesítőhálózat egyes pontjain is beszerezhetik 59 ezer forintért.

Bár a mobil, szivargyújtóról üzemelő eszközök könnyebben beszerezhetők és üzembe helyezhetők, ezek használatával azonban fennállhat a meghibásodás veszélye. A vállalkozók pedig jelentős büntetésre számíthatnak, ha a sofőr elfelejti bedugni a díjfizetésre szolgáló eszköz csatlakozóját, vagy szándékosan trükközik az útdíjjal és megkockáztatja, hogy néhány szakaszon nem használja.

Német szigor, szlovák empátia

Míg idehaza nem lesz lehetőség az utólagos fizetési módra, addig Szlovákiában például élhet ezzel a fuvarozó. Északi szomszédunknál három éve vezették be a kilométer alapú útdíjfizetési rendszert és a tapasztalatok szerint a fixen telepített GPS-egység valamivel megbízhatóbb, mint a szivargyújtós mobil eszköz. A hatóságok pedig csak az előbbi esetében fogadják el az út használata utáni fizetést.  

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében

A németeknél egy úgynevezett ‘toll collect’ nevű fizetési rendszer működik a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú járművek esetében. Az elektronikus fizetéshez szükséges, úgynevezett OBU-eszközt a járműbe csak a szakszerviz építheti be. Igaz, kézi könyvelésre azért továbbra is lehetőség van Németországban, amit az interneten, vagy személyesen a terminálokon lehet megtenni.

Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. De ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereiket összehangolják az Állami Autópálya Kezelő hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget.

Kommentek

  • HakapesziM

    Jaj Istenem. Tudtam, hogy a magyar megoldás lesz a legvacakabb. Viszonylati jegy? Egy ilyen tranzitforgalommal rendelkező országban? Nagyobb sor lesz Hegyeshalomnál, mint az EU előtt volt. Meg empatikus a tót. 5 euró hiánya volt a kollégámnak, megállt, kiszállt, gyalogolt a kútra, hogy feltölti a szlovák okosságot, a rendőr elé állt, s megbüntette 700 euróra.
    Értsük meg, egyedül az OBU ér valamit, ezeknek a megoldásoknak az (is) a lényege, hogy megállás nélkül is leróhatjuk a fizetni valót. Azaz hogy nyugaton az a lényege. Nálunk a bevétel. Még szerencse, hogy keveset járunk haza.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.