Gázüzemű autóbusz országos tesztje indul

Irisbus Citelis 12 CNG

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.10. 12.00

Ma megkezdi magyarországi bemutatkozó-körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő Irisbus Citelis. Az autóbuszt először Sopronban, majd Kaposvárott, Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban.

Ma forgalomba állt a Kisalföld Volánnál a Csehországból érkezett Irisbus Citelis 12 típusú, földgázzal hajtott autóbusz. Az alacsony károsanyag-kibocsátással közlekedő jármű magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy az autóbusz hazai üzemanyag-ellátása zavartalan legyen. Hazánk ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról a 210 lőerős Cursor 8-as hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 baros nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály van elhelyezve az autóbusz tetején.

Könnyedén hozzáférhető a Cursor 8-as földgázmotor

Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér, illetve a vezetőfülke levegőjének megfelelő cseréjéről az elhúzható ablakok, továbbá a légkondicionáló gondoskodik.

Az Ivecóhoz tartozó, a csehországi Vysoké Mytóban készülő Citelis városi autóbuszcsalád CNG-üzemű tesztbuszát június 12-ig Sopronban próbálhatja ki az utazóközönség, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett, és Miskolcon vendégeskedik majd. A jármű országos körútját pedig várhatóan Budapesten zárja.

Az Italcamion Kereskedelmi Kft.-hez érkező bemutatóbusz üzemanyag-ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát a közlekedési társaságok rendelkezésre a teszt időtartama alatt. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja a járműhöz. A roadshow helyszíneiről a fenntartható közlekedés megteremtéséért elkötelezett ÖKO flotta állapodott meg az önkormányzatokkal.  

Az Irisbus Citelis 12 CNG belső tere - elölről hátulra

A közelmúltban mutatta be az Iveco a Citelis-típuscsalád utódját, az Urbanway-t, mely ugyan elődjétől örökölte karosszériáját, illetve alvázát, formatervében azonban már az elővárosi forgalomra kifejlesztett Crossway megjelenése köszön vissza az elülső-, és hátsó lámpatesteken.

Az új típus 10,5 , 12 és 18 méteres változatokban készül majd, melyekhez a gyártó a 286 lóerős Tector 7, továbbá a 400 lőerős Tector 9 típusú motorokat kínálja. Ugyanakkor a már Iveco márkanév alatt készülő új típus várhatóan a Cursor 8-as földgázmotorral is rendelhető lesz, mely teljesíti az Euro 6-os és az EEV környezetvédelmi kibocsátási normákat. Az Urbanway bemutatásával egy időben jelentette be az olasz haszonjármű-gyártó, hogy felhagy az Irisbus márkanév használatával. 

Kommentek

  • Jómunkásembervótvalamikor

    De jó! Ismét feltaláltak valamit megint!
    CNG-s buszokat nagy számban építettek Debrecenben 15-20 éve.Szikragyújtásos dízel (Rába motoros Ikarus) . 2 hete jártam Debrecenben ,a buszok rég eltűntek , a gázkút ott rohad .Remélem ezek nem így járnak.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.