Gázüzemű autóbusz országos tesztje indul

Irisbus Citelis 12 CNG

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.06.10. 12.00

Ma megkezdi magyarországi bemutatkozó-körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő Irisbus Citelis. Az autóbuszt először Sopronban, majd Kaposvárott, Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban.

Ma forgalomba állt a Kisalföld Volánnál a Csehországból érkezett Irisbus Citelis 12 típusú, földgázzal hajtott autóbusz. Az alacsony károsanyag-kibocsátással közlekedő jármű magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy az autóbusz hazai üzemanyag-ellátása zavartalan legyen. Hazánk ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról a 210 lőerős Cursor 8-as hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 baros nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály van elhelyezve az autóbusz tetején.

Könnyedén hozzáférhető a Cursor 8-as földgázmotor

Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér, illetve a vezetőfülke levegőjének megfelelő cseréjéről az elhúzható ablakok, továbbá a légkondicionáló gondoskodik.

Az Ivecóhoz tartozó, a csehországi Vysoké Mytóban készülő Citelis városi autóbuszcsalád CNG-üzemű tesztbuszát június 12-ig Sopronban próbálhatja ki az utazóközönség, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett, és Miskolcon vendégeskedik majd. A jármű országos körútját pedig várhatóan Budapesten zárja.

Az Italcamion Kereskedelmi Kft.-hez érkező bemutatóbusz üzemanyag-ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát a közlekedési társaságok rendelkezésre a teszt időtartama alatt. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja a járműhöz. A roadshow helyszíneiről a fenntartható közlekedés megteremtéséért elkötelezett ÖKO flotta állapodott meg az önkormányzatokkal.  

Az Irisbus Citelis 12 CNG belső tere - elölről hátulra

A közelmúltban mutatta be az Iveco a Citelis-típuscsalád utódját, az Urbanway-t, mely ugyan elődjétől örökölte karosszériáját, illetve alvázát, formatervében azonban már az elővárosi forgalomra kifejlesztett Crossway megjelenése köszön vissza az elülső-, és hátsó lámpatesteken.

Az új típus 10,5 , 12 és 18 méteres változatokban készül majd, melyekhez a gyártó a 286 lóerős Tector 7, továbbá a 400 lőerős Tector 9 típusú motorokat kínálja. Ugyanakkor a már Iveco márkanév alatt készülő új típus várhatóan a Cursor 8-as földgázmotorral is rendelhető lesz, mely teljesíti az Euro 6-os és az EEV környezetvédelmi kibocsátási normákat. Az Urbanway bemutatásával egy időben jelentette be az olasz haszonjármű-gyártó, hogy felhagy az Irisbus márkanév használatával. 

Kommentek

  • Jómunkásembervótvalamikor

    De jó! Ismét feltaláltak valamit megint!
    CNG-s buszokat nagy számban építettek Debrecenben 15-20 éve.Szikragyújtásos dízel (Rába motoros Ikarus) . 2 hete jártam Debrecenben ,a buszok rég eltűntek , a gázkút ott rohad .Remélem ezek nem így járnak.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.