A göteborgiak három darab új, úgynevezett “plug-in” technológiás hibridet állítottak forgalomba. Hogy miért kapták a magyarra “csatlakozóként” fordítható angol elnevezést a svédektől, arról majd később. Az autóbuszokat tesztjelleggel a Västtrafik közlekedteti, mely rendkívül ambiciózus célokat tűzött ki az üvegházhatású gázok levegőbe jutásának csökkentésére. A közlekedési vállalat arról határozott, hogy 2025-ig 95 százalékkal kevesebb gázolajat használ járművei üzemeltetéséhez.

A teszt célja, hogy valódi üzemeltetési környezetben tanulmányozzák a típus energiafelhasználását és károsanyag-kibocsátását. A Volvo szakemberei mindamellett véleményeket gyűjtenek a sofőröktől és az utasoktól annak érdekében, hogy az esetleges gyermekbetegségeket még a szériagyártás előtt ki tudják küszöbölni.

A “plug-in hibrid” technológia lényege, hogy olyan akkumulátorokkal szerelték fel az autóbuszt, melyek a tetőn található csatlakozó (nevezhetjük akár áramszedőnek is) segítségével újratölthetőek. Így ezek nem csak a dízelmotor által, illetve fékezéskor töltődnek, hanem külső energiaforrásból is nyerhetnek energiát. A nagyobb tárolókapacitású, lítiu-ionos akkumulátoroknak köszönhetően az autóbusz akár 7 kilométert is képes tiszta üzemmódban megtenni. Ezek viszonylag gyorsan, akár 6-10 perc alatt tölthetőek fel. A 7900-asban az elektromotor mellett egy 5 literes dízelmotor található.

A típus 75-80 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel és legalább ennyivel kisebb a károsanyag-kibocsátása a dízel üzemű járművekhez képest. A svédek tájékoztatása szerint a belső égésű motorban a biodízel használatával akár 90 százalékkal is kevesebb lehet a levegőbe jutó szén-monoxid. A technológia előnye, hogy a közlekedési társaságoknak nem szükséges a járművek útvonalain töltőállomásokat felállítani, hiszen ez a művelet az autóbuszgarázsból is végezhető. Ennek köszönhetően a járművek úgy használhatók, ahogy a normál hibridek.

Az autóbusz akkumulátorai 6-10 perc alatt újratölthetőek

A járművet várhatóan a következő években kezdik gyártani. Addig a Volvo a technológia tesztelését végzi. A göteborgi tesztjárművek mellett jövőre várhatóan további nyolc áll forgalomba a svéd fővárosban, Stockholmban ugyancsak teszt jelleggel.