A kínaiak már a szomszédban vannak

TAM DuraBus

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.05.21. 12.00

Újrakezdi az autóbuszgyártást az egykor szebb napokat megélt gyártó, a TAM. Kínai és holland befektetők nemrég bejelentették, hogy beindítják a maribori gyárat.

Sikerült megvetnie a lábát a kínaiaknak a közép-európai buszgyártásban. Mint ismeretes, idén a BYD szellőztette meg, hogy szívesen gyártana elektromos buszt Magyarországon hazai részegységekkel, sőt, akár ezer busz tartós bérletét is finanszíroznák, ha az itthoni gyártás EU-referenciát jelentene. Konkrét lépésre először azonban mégsem nálunk, hanem a szlovénoknál szánta el magát egy kínai cég. Igaz, délnyugati szomszédunknál egy korábban csődbe ment, de szép szakmai múlttal bíró vállalkozást élesztettek újjá.

Év elején a Tovarna Avtomobilov Mariborban (TAM) a kínai CHTC gépipari konszern 51 százalékos, a hollandiai bejegyzésű DuraCar pedig 49 százalékos részesedést szerzett. Az újraindított TAM DuraBus egyelőre 65 alkalmazottat foglalkoztat, a portfólióban pedig távolsági, városi és reptéri buszok mellett tehergépjárművek és pótalkatrészek gyártása szerepel. A maribori üzem teljes gyártókapacitása 200 alkalmazottal számolva évente 300 autóbusz és 100 tehergépjármű lehet.

A TAM DuraBus elsősorban a hibrid és elektromos hajtású autóbuszok gyártását tűzte ki célul. A vállalat főbb piacai a jugoszláv utódállamok, továbbá Csehország lehetnek, de bíznak abban, hogy több kelet-közép-európai, észak-afrikai és közel-keleti országban is mutatkozik majd kereslet a járművekre. A modellkínálatban megtalálhatóak a korábban a TAM által gyártott, Marbus néven forgalmazott kiskerekű helyközi autóbuszok felfrissített változatai is, de a városi forgalomra szánt járművek már teljes egészében kínai fejlesztésűek. A vegyesvállalat április végén mutatta be teljesen elektromos meghajtású Viva-C1200 alacsonypadlós szóló autóbuszát, mely tesztüzemben fog közlekedni Mariborban.

TAM Pionir, melyhez a Prága gyártó adta a lincencet

A TAM 1946-ban jött létre, annak az üzemnek az alapjain, amit a második világháború elején a német megszálló erők repülőgép-alkatrészek gyártására létesítettek. A cég első modellje a Pionir volt, melyet a csehszlovák Prága gyár licence alapján készítettek egészen 1962-ig. A szlovén gyártó viszonylag rövid idő alatt Jugoszlávia vezető vállalatává nőtte ki magát. 1958-ban már a német Magirus-Deutz licencek szerint is szereltek össze járműveket Mariborban.

A TAM az egyik legismertebb haszonjármű-gyártó vállalatnak számított az egykori Jugoszláviában.  A nyolcvanas években még több mint 8 ezer alkalmazottat foglalkoztatott és évi 45 ezer járművet állított elő. A gyár 1996-ban ment csődbe, termelést jogutódja, a Tovarna Vozil Maribor (TVM) 2001-ben kezdte meg ismét, de 2011-ben ez a vállalkozás tönkrement. A most megvalósuló befektetés az első kínai beruházás az országban.

Egy Marbus Vivao a 2008-as tököli autóbuszfesztiválon

Szlovén médiaértesülések szerint az új tulajdonosok 805 ezer euró értékben szállítottak autóbuszt az országba a megállapodás részeként. A cég további a tervei között szerepel, hogy újabb épületet vásárolnak a járművek összeszerelésére ez év végig. A TAM DuraBus tájékoztatása szerint jelenleg intenzív tárgyalások folynak ausztrál, svájci és olasz vevőkkel, de egyelőre havi 50-60 autóbusz összeszerelésével számolnak.

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.