A kínaiak már a szomszédban vannak

TAM DuraBus

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.05.21. 12.00

Újrakezdi az autóbuszgyártást az egykor szebb napokat megélt gyártó, a TAM. Kínai és holland befektetők nemrég bejelentették, hogy beindítják a maribori gyárat.

Sikerült megvetnie a lábát a kínaiaknak a közép-európai buszgyártásban. Mint ismeretes, idén a BYD szellőztette meg, hogy szívesen gyártana elektromos buszt Magyarországon hazai részegységekkel, sőt, akár ezer busz tartós bérletét is finanszíroznák, ha az itthoni gyártás EU-referenciát jelentene. Konkrét lépésre először azonban mégsem nálunk, hanem a szlovénoknál szánta el magát egy kínai cég. Igaz, délnyugati szomszédunknál egy korábban csődbe ment, de szép szakmai múlttal bíró vállalkozást élesztettek újjá.

Év elején a Tovarna Avtomobilov Mariborban (TAM) a kínai CHTC gépipari konszern 51 százalékos, a hollandiai bejegyzésű DuraCar pedig 49 százalékos részesedést szerzett. Az újraindított TAM DuraBus egyelőre 65 alkalmazottat foglalkoztat, a portfólióban pedig távolsági, városi és reptéri buszok mellett tehergépjárművek és pótalkatrészek gyártása szerepel. A maribori üzem teljes gyártókapacitása 200 alkalmazottal számolva évente 300 autóbusz és 100 tehergépjármű lehet.

A TAM DuraBus elsősorban a hibrid és elektromos hajtású autóbuszok gyártását tűzte ki célul. A vállalat főbb piacai a jugoszláv utódállamok, továbbá Csehország lehetnek, de bíznak abban, hogy több kelet-közép-európai, észak-afrikai és közel-keleti országban is mutatkozik majd kereslet a járművekre. A modellkínálatban megtalálhatóak a korábban a TAM által gyártott, Marbus néven forgalmazott kiskerekű helyközi autóbuszok felfrissített változatai is, de a városi forgalomra szánt járművek már teljes egészében kínai fejlesztésűek. A vegyesvállalat április végén mutatta be teljesen elektromos meghajtású Viva-C1200 alacsonypadlós szóló autóbuszát, mely tesztüzemben fog közlekedni Mariborban.

TAM Pionir, melyhez a Prága gyártó adta a lincencet

A TAM 1946-ban jött létre, annak az üzemnek az alapjain, amit a második világháború elején a német megszálló erők repülőgép-alkatrészek gyártására létesítettek. A cég első modellje a Pionir volt, melyet a csehszlovák Prága gyár licence alapján készítettek egészen 1962-ig. A szlovén gyártó viszonylag rövid idő alatt Jugoszlávia vezető vállalatává nőtte ki magát. 1958-ban már a német Magirus-Deutz licencek szerint is szereltek össze járműveket Mariborban.

A TAM az egyik legismertebb haszonjármű-gyártó vállalatnak számított az egykori Jugoszláviában.  A nyolcvanas években még több mint 8 ezer alkalmazottat foglalkoztatott és évi 45 ezer járművet állított elő. A gyár 1996-ban ment csődbe, termelést jogutódja, a Tovarna Vozil Maribor (TVM) 2001-ben kezdte meg ismét, de 2011-ben ez a vállalkozás tönkrement. A most megvalósuló befektetés az első kínai beruházás az országban.

Egy Marbus Vivao a 2008-as tököli autóbuszfesztiválon

Szlovén médiaértesülések szerint az új tulajdonosok 805 ezer euró értékben szállítottak autóbuszt az országba a megállapodás részeként. A cég további a tervei között szerepel, hogy újabb épületet vásárolnak a járművek összeszerelésére ez év végig. A TAM DuraBus tájékoztatása szerint jelenleg intenzív tárgyalások folynak ausztrál, svájci és olasz vevőkkel, de egyelőre havi 50-60 autóbusz összeszerelésével számolnak.

Kommentek

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.