49 éves Ikaruson utaztunk

Menetpróba: Ikarus 311 1964-ből

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.18. 07.30

Az öreg, piros, vidám magyar busz minden járókelőnek mosolyt csal az arcára, nosztalgikus emlékeket húz elő mindenkiből, aki elmúlt 40.

Kerreg-kattog a négyhengeres Csepel motor, melyet csak egy pokróccal letakart műbőr fedél választ el a busz utasaitól. A motorburkolat a vezetőülés mellett domborodik, akárcsak a Zukoké, Barkasoké. A sofőr, egyben az öreg Ikarus tulajdonosa, Németh László különös, egyfajta könnyed, mégis megfeszült, leheletnyit púpos testtartásban görnyed a közel vízszintesen álló kormánykerék fölé.

Pár perce még lelkesen szidta a modern buszokat, metrókat, és dicsőítette a majd félévszázados technikát hatvanas-hetvenes éveiben járó utasaival, de most mintha kissé gyöngyözne a homloka, ahogy a zöldre váltó lámpánál egy rövid moccantás erejéig kapcsolja csak az egyest, majd jön a kettes, és a 95 lóerős szívódízel nekifeszül a hat tonnának, a sofőr pedig a nehéz kormánynak.

Az '50-es évek technikája a '60-as években modern dizájnnal

A gyönyörűen, szinte a legutolsó porcikájáig eredeti állapotára restaurált buszra haló porában, egy kőfejtő melegedőjeként üzemeltetve talált rá jelenlegi gazdája. Őt sem a hazai ipar eme büszkeségének megmentése motiválta kezdetben, amikor megvásárolta, hanem – némileg megbotránkoztató módon – cementraktárnak használta a 311-est egy ideig. Fogadásból állt neki restaurálni a végletesen elkorrodált, hiányos járművet, és nagyjából hétmillió forint, valamint úgy hatezer munkaóra után lett belőle megint az, ami volt.

Hogy kerültem fel a piros Ikarusra?

Az Oldtimerpark kínálatából

Az Oldtimerpark kínálatából


Van Magyarországon egy Autós Nagykoalíció nevű szervezet, melynek elnöke, Knezsik István igen izgága ember. Kvázi klubként (is) működteti az autózással, autóiparral kapcsolatos ügyeket képviselő szervezetét, a széles spektrumú tagságot, baráti kört pedig jópofa helyszínekre gyűjti össze havonta egyszer. Ezúttal az Oldtimer Park nevű műintézménybe látogattunk el, stílusosan ezzel a veterán busszal, beszélgetni. Autós újságíróként naná, hogy nem bírtam ki fotózás, videózás és kérdezősködés nélkül az úton, így született ez az élménybeszámoló. Az Oldtimer Park izgalmas állományát viszont túl nagy falat lett volna az egy-két órás összejövetel mellett feldolgozni, az enyészet különböző fokain álló leleteket és a már restaurált gépeket hamarosan alaposabban is feltárjuk.

Mindene eredeti, de semmije sem eredeti. Komplett hátsó tengelyt kellett szerezni hozzá, az elpusztult motor helyére egy szlovák bontóban találtak ládában nulla üzemórás Csepel-motort valami csoda folytán, a lemezek körülbelül száz százalékát új táblákból alakították ki. Aztán ülések, rádió, fogantyúk, üvegek – mindenre meglett a megoldás, persze Németh úr elképesztő energiája, irigylésre méltóan kiterjedt baráti hálózata is kellett ehhez. (A táblákat a Dohányozni tilostól a jobb egy előtti Szolgálati hely-ig például német katonák gyártották két rúd téliszalámiért, ha hihetünk a buszhoz kötődő anekdotakincs egyik gyöngyszemének.) A Mávaut festés is csak korhű dekoráció, ez a busz eredetileg a SZOT tulajdonában hordta a funkcikat.

Lehetetlen ergonómia, nem véletlen, hogy 50 éves korára mind gerincbajos volt a KGST-sofőr

A végső állapot viszont többé-kevésbé az, amit születésekor, 1964-ben tudott ez az Ikarus. Némi izzítás után (a gyertyák kellő felforrósodását a műszerfalon lévő izzító pirosra hevülésével lehet ellenőrizni) furcsán kompresszor-szerű hangon, és meglepően erőteljes dobhártya-püföléssel éled a négyhengeres Csepel-blokk. A kompakt méretéhez, kilenc méter alatti hosszához képest varázslatosan sok, 36 utast szállítani képes busz vezetése szervokormány híján komoly izommunka, a levegős fékrendszer viszont mindig biztosan megfogja a járművet, ha kell.

Az ajtók (egy a sofőrnek, ez hátrafelé nyílik, egy az utasoknak, ez előre) kilinccsel nyílnak, szíj határoló fogja meg őket, kisebb lejtőn, emelkedőn maguktól visszacsapódnak. A felső ablaksor kis kilincsekkel nyitható, kanyarokban vidáman csapódnak ki-be. A motorzaj nagyon erős, az egész buszban üvöltve lehet csak beszélgetni. Biztonsági öv egy darab sem, természetesen. Ezzel együtt, sőt éppen ezért, a 311-sen öröm az utazás

36 fő számára kínál kényelmetlen, de életre szóló élményt a 311

Az utazótempó 70 km/h, a végsebesség 100 körül van, de az már igazi haláltánc az Idővel. Ez a busz Stuttgartban is járt már busztalálkozón, a tulaj vitte le, lábon. Ennek fényében tényleg nehéz megérteni azt a fanatikus, vallásos hitet, amellyel Németh úr védi a félévszázados technikát a modern, elektronikus szirszarokkal teli műanyag vacakokkal szemben.

Hiszen hol fogyaszt egy mai busz 18 litert, kérdezi Németh úr, és igaza is van, mert egy modern, 55 személyes, 100 km/h utazótempót lazán tartó, klímás, fedélzeti wifis, Euro 5-ös, 6-os háromtengelyes távolsági luxusbusz valóban képes akár 20 liter felett is fogyasztani százon.

95 lóerős, négyhengeres Csepel motorja szerény menetteljesítményt, de visszafogott fogyasztást jelent

Az viszont kétségtelen, hogy ha lenne ilyen modern, műanyag, elektronikus szeméttel teli Ikarus, azt is imádná a magyar nép. Valami felfoghatatlanul erős érzelem köt minket ehhez a márkához, talán a Túró Rudihoz vagy az Aranycsapathoz fogható az az érzelmi hullám, ami ennek a piros busznak is mindig nyomában jár – a dízelfüst mellett, persze.

Legalább három generáció számára jelenti az Ikarus az ifjúságot, a legszebb időket, azt, amikor diákként, ingázóként, rokonlátogatóként, vagy csak városi utazóként 311-es, 55-ös, 66-os, 255-ös, 280-as Ikarusban rázkódva, olajszagot, dízelfüstöt inhalálva övé volt a világ.

Csendélet bukóablakokkal

Sikeres üzletemberek, komoly nagypapák, elismert szakmai, politikai nagyságok, művészek válláról zuhan le húsz, harminc, negyven vagy még több év, amikor újra átélhetik ifjúságukat akár ebben a 311-esben, akár más, öreg, de szépen restaurált Ikarusokban. Jó sok Németh úrra volna szükség országszerte ezekben a depresszív időkben.

Ma már jóval nagyobb eséllyel kerülünk egy Volvo, Mercedes, Scania, uzrambocsá’ King Long bendőjébe, ha távolsági buszra szállunk, és Budapesten is kisebbségbe szorul lassan az Ikarus, a magyar ipar egykori büszkesége, ez az oly sokszor sikertelenül defibrillált márka.

De ki tudja? Ha ennek a piros gyönyörűségnek volt, talán a nagy Ikarusnak is lehet feltámadás!

Kommentek

  • Mahler

    Akkor még még nem rohantunk,mert nem volt miért rohanni, akkor még X helyen anyám “odaadott” a sofőrnek, hogy Y helyen tegyen ki, mert onnan eltalálok / és ezt meg is tette a pilóta/, akkor még kitehettek egy kisgyereket, semmi baja sem történt, akkor még alig láttam személyautót az utakon, csak inkább teherkocsikat, akkor még rengeteg fa volt az út szélén, akkor még barna sört ivott apám,akkor még nem féltünk senkitől és semmitől- és nem is kellett, akkor még élt a nagymamám a tyúkokkal, disznókkal és tehenekkel egy pusztában, akkor még minden nyár egy igazi élmény volt,akkor még minden nap horgászni mentem a havarok apjával, akkor még almabort vedelt az egész falu, akkor még faltam az életet és a léleksirató mezőket.Akkor még pici voltam,akkor még……

  • Mahler

    De most minden tiszteletem azoké, akik megmentik, életre keltik, keltették ezt az autóbuszt,mert aki a multját elfelejti, emberségét is elhagyja. A sofőr mindíg mgengedte, hogy a mellette lévő henger alakú motor burkolatra üljek. Télen piszik hideg volt, de amikor megláttuk a jellegzetes orrát a távolban, nagyon örültünk-mert párszor azért ki-ki maradt.
    Szóval a “sirdogálásomból” kiderül, hogy nem 20 éves vagyok és sajnos az is eszembe jut, hogy ma rábízhatnám-e a gyerekemet a távolsági buszsöfőrre és ha kitenné X helyen, odaérne-e épségben és közben nem kapnék-e infarktust!!
    Köszönet Rácz úrnak a cikkért és azoknak, akik a romok alól elővarázsolták az újra megírt életem egy pici villanását. Lehet, többen nem kattintanak ide, mert “nem utaztak a motorháztetőn”, de minden kornak megvan a maga varázsa és ezt a varázslatot őrizgetjük, melengetjük,mert nekem ez volt az ifjúságom. Hányas vagy?…………….ugye érzed, amit írok…..

  • Kempelen10.

    Szép munka, akit érdekel a műfaj, az a Veterán újságban nyomon követheti az ilyen öreg jószágok feltámadását.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.